Column Hanny Arens: Einzelgänger

9 mei 2018 | Hanny Arens

Vroeg opstaan om het ontbijt klaar te maken, de gasten gedag zeggen, kamers schoonmaken, boodschappen doen en nieuwe gasten ontvangen. Tussendoor heb je nog even tijd om de administratie bij te werken, enkele reserveringsaanvragen te beantwoorden én je sociale contacten te onderhouden… En toch, ondanks alle drukte, kan het soms best eenzaam zijn als B&B-houder. Je mist collega’s voor een brainstorm, aan wie je iets kunt vragen of met wie je gewoon een praatje kunt maken. Gelukkig is het vrij eenvoudig om in contact te komen met gelijkgestemden.

Waar ik in ieder geval mee zou beginnen is het volgen van verschillende B&B’s op Instagram of Facebook. Het is een leuke en laagdrempelige manier om op de hoogte te blijven van de belevenissen van andere eigenaren van Bed & Breakfast.

Wil je weten hoe andere B&B-eigenaren omgaan met een bepaald probleem? Dan bieden de groepen van Bedandbreakfast.nl op LinkedIn uitkomst. Hier wisselen eigenaren hun ervaringen met elkaar uit. Schets je eigen situatie en vraag vervolgens hoe anderen dit zouden aanpakken. Ook bij prangende vragen met betrekking tot de gehele B&B-branche kun je terecht bij Bedandbreakfast.nl. Bel ons op, bestudeer het ‘Handboek Bed & Breakfast’ of verdiep je in de actuele cijfers uit het marktonderzoek onder B&B-eigenaren in Nederland. 

Wat houdt je tegen?

Ja, het internet biedt tal van mogelijkheden om het gemis van collega’s op te vangen. Maar laten we eerlijk zijn, natuurlijk zou je elkaar het liefst in het dagelijkse leven willen ontmoeten. De vraag is dan ook: wat houdt je tegen? Drink eens een kop koffie bij elkaars B&B, logeer een nachtje bij collega’s of organiseer een netwerkbijeenkomst met gastsprekers en B&B-eigenaren uit je omgeving. Tenslotte profiteer je meer van elkaar als samenwerkingspartner dan als concurrent.

Misschien klinkt het makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je eenmaal de eerste stap hebt gezet, dan zal je zien dat de einzelgänger in jezelf steeds meer op de achtergrond raakt. Ik kan je garanderen: je staat er als B&B-eigenaar niet alleen voor.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: