Italia…a presto!

1 januari 2009 |
Italia…a presto!<

Afgelopen week bracht ik een last minute bezoek aan Milaan. Daarbij moest ik als B&B-liefhebber helaas uitwijken naar een hotel omdat alle B&B’s in het centrum volgeboekt waren! B&B is populair, ook in Italië. Het hotel was goed, maar toch ontbrak er iets. Iets wat moeilijk te omschrijven valt, zoiets als beleving. (Bed&Breakfast, nr.2, 2008)
Zo had ik best een langer praatje willen maken met die leuke Italiaanse Bell boy die mijn koffer droeg, maar deze mocht van de Front Office manager alleen maar koffers dragen en glimlachen. Ik miste ook de Italiaanse gastvrouw aan de ontbijttafel die mij precies kon vertellen waar de hotspots van Milaan waren. Het personeel tijdens het ontbijtbuffet had de opdracht van de Food & Beverage Manager om “gepaste afstand” te bewaren en mij om precies tien uur uit de ontbijtzaal te werken. Afijn, ik heb goed geslapen.
Beleving is wat bed & breakfast zo leuk maakt. Gepaste afstand waar nodig, persoonlijke aandacht waar gewenst. Deze benadering maakt slapen in een bed & breakfast een beleving op zich. En dat is wat de gast anno 2008 wil: gastvrijheid (aandacht, persoonlijke benadering en betrokkenheid) en verantwoordelijkheid (authenticiteit en echtheid). De hotellerie maakt zich nu op voor deze tendens en investeert in beleving, gastvrijheid en duurzaamheid. Maar wie anders dan de ondernemer zelf kan deze pure beleving en gastvrijheid bieden? En welke ondernemer kan dat zonder grote investeringen te hoeven doen ten laste van mens en milieu? Juist, u als bed & breakfast ondernemer!
In Europa wordt de noodzaak voor duurzaam toerisme steeds groter. De landen streven naar het behouden en verbeteren van lokale welvaart en welzijn, het minimaliseren van gebruik van hulpbronnen en afvalproductie en het behoud en waardering van natuur en cultureel erfgoed. U als bed & breakfast ondernemer ondersteunt deze principes van duurzame ontwikkeling. Uw bed & breakfast vormt geen belasting op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu: uw B&B is gerealiseerd in een bestaande woning. In uw B&B zijn bovendien geen grote investeringen gemoeid om een beleving te creëren. Om een bijdrage te leveren aan de sociaaleconomische vitaliteit heeft u een samenwerking met lokale bedrijven in het toerisme, de recreatie en de horeca. U hecht veel waarde aan authenticiteit en echtheid en kent de kunst van uitstekend gastheerschap én gastvrouwschap (want de participatiegraad van vrouwen is bijzonder hoog). Met bed & breakfast als duurzame logiesvorm kan het beddentekort worden opgeheven, zonder concessies te doen aan het milieu, mens, natuur en cultuur.
Helaas heeft het toenemend aantal regels een negatieve invloed heeft op duurzame economische groei. Deze toename wordt veroorzaakt door het paritaire instituut dat het Bedrijfschap Horeca & Catering heet. Bed & Breakfast Nederland vindt dat de inschrijfnorm (2 kamers en 5 bedden) afgeschaft moet worden: deze norm zorgt voor een verkeerde interpretatie van het begrip bed & breakfast en werkt buitenproportionele en tegenstrijdige regelgeving in de hand. De inschrijfnorm, welke dateert uit 1954 en oorspronkelijk gebruikt werd als ondergrens voor inschrijving, wordt in dit millennium ten onrechte gehanteerd als bovengrens voor kleinschaligheid van B&B. Ook de verplichte deelname aan de Nederlandse Hotel Classificatie moet afgeschaft worden. De B&B’s betalen mee aan het classificatiesysteem van de hotelsector, terwijl dit systeem niet geschikt is voor B&B. De hotellerie beschuldigt de B&B’s van oneerlijke concurrentie. Maar waarom? B&B’s moeten net als hotels voldoen aan de normen voor brandveiligheid en hygiëne. En welke B&B-eigenaar wil dat hun lieve gast iets overkomt? Hier is echter geen sprake van oneerlijke concurrentie, maar van een gezonde marktwerking.
Terwijl heel Nederland voetbal kijkt en de Horeca floreert op de historische overwinning Nederland-Italië, maak ik me niet druk om onduidelijke en tegenstrijdige regels. Dat is de taak van de Nederlandse overheid. De Italianen zijn dol op de Nederlandse B&B’s! En u heeft voorlopig genoeg gespreksstof aan de ontbijttafel met uw Italiaanse gasten. En ik weet zeker als zij van uw oprechte gastvrijheid genieten, het niet de eerste keer is dat zij aanbieden om voor u te koken. Ga voor die pasta, Italia……..a presto!

Hanny Hoedemaker-Arens

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Toerisme Achtergronden
Nederlandse logiesaccommodaties trokken afgelopen zomer 10 miljoen gasten

Nederlandse logiesaccommodaties trokken tijdens de zomermaanden juli en augustus 2019 bijna 10 miljoen gasten, 420 duizend (4,4 procent) meer dan dezelfde maanden een jaar eerder. In totaal waren deze gasten goed voor bijna 35 miljoen overnachtingen, bijna 2,5 miljoen (7,6 procent) meer. De huisjest...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: