Verwachtingen

3 januari 2009
Verwachtingen

Bijna vier maanden hebben mijn collega’s en ik haast onafgebroken aan de het nieuwe boek ‘Bed & Breakfast in Nederland’ gewerkt. Het was met meer dan 1500 adressen een megaklus. Na het versturen van de eerste digitale proefdrukken dachten we dat het meeste werk erop zat. Maar niets was minder waar. (Bed&Breakfast, nr.4, 2008)
Na de tweede proefdruk per post kwam er zelfs nog een golf aan correcties. Het waren vooral veel prijswijzigingen, want de prijs is na 1 januari 2009 toch écht anders dan in november 2008! Gelukkig staat alles er nu goed in en dat is het belangrijkste. Bij het verschijnen van deze nieuwsbrief ligt het boek als het goed is in de Nederlandse en Belgische boekwinkels en bij de VVV’s. Intussen doe ik onderzoek voor de Europese B&B site (www.bedandbreakfast.eu) en logeer ik enkele dagen bij een bed & breakfast in Italië. Helaas heb ik weinig geluk met het weer; het kwik daalt onder het nulpunt. En omdat Italië het meeste gas en elektra uit het buitenland importeert, is de energie ontzettend duur. De eigenaren vragen mij vriendelijk om een tientje extra per avond te betalen als ik de verwarming aanzet. Aangezien ik nog wat schrijfwerk heb met deadlines en dus niet om acht uur onder de wol ga, zet ik met enig schuldgevoel de thermostaat op ‘aangenaam’. Een gemiste kans dat gas niet bij de prijs inbegrepen was. Van kostprijsberekening hebben ze hier nog niet gehoord! Maar dat is nog niet alles. Want juist vanwege die deadlines had ik bij mijn keuze voor een bed & breakfast de voorwaarde gesteld dat er internetverbinding was. “Ja hoor, geen probleem. Er is draadloos internet”, was het antwoord. Maar wat blijkt? De eigenaren hebben wel draadloos internet, maar hun gasten niet! Moet ik ook nog op zoek naar een hotspot om contact te maken! Het logeeradres voldoet daarmee niet geheel aan mijn verwachtingen. Bovendien is het ontbijt karig, is er geen zeep bij de wastafel, zijn er geen gordijnen voor de ramen, zijn de handdoeken oud en dun en liggen er op de badmat haren van de vorige gasten. Nu we het toch over haren hebben, die zaten ook bij het ontbijt maar dan van de lieve huishond. Dat is toch wel een beetje jammer. En ze hadden nog wel zo’n goede beoordelingen op Zoover.nl! Ze zouden deze toch niet zelf ingevuld hebben? De eigenaren zijn gelukkig wel heel aardig en gastvrij. Dat maakt dan weer heel veel goed. Ik zal daarom ook geen negatieve beoordeling schrijven. Maar ik zal hier niet gauw terugkeren of het adres ooit aanbevelen bij mijn vrienden. Mijn verwachtingen kwamen niet overeen met de werkelijkheid en dat geeft een ontevreden gevoel. Meer doen dan je belooft, daar draait het om bij gasttevredenheid. Als je in staat bent de beloften waar te maken en de verwachting te overtreffen, dan worden gasten ambassadeurs. Door middel van mond-tot-oor reclame zullen zij je bed & breakfast aanbevelen bij anderen. En dat kost je niets extra!

Hanny Hoedemaker-Arens

Overig nieuws