Column Hans Poortvliet: Een jaar verder, geen weekend meer...

13 december 2017 | Roy Spijker

Hans Poortvliet is tot eind 2017 directeur van HSMAI Nederland. In 2016 besloot hij met zijn vrouw Jolanda een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij, op basis van hun ervaringen, maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje.   

In oktober was het precies een jaar geleden dat wij onze bed & breakfast Buena Idea in de Jalon Vallei aan de Spaanse Costa Blanca opende. Het is een geweldig interessant jaar gebleken, waarbij we het leven als bed & breakfast-ondernemers stapsgewijs hebben leren kennen. Een kleine terugblik.

Vanaf een oktober 2016 tot het eind van dit jaar heb ik het werk als b&b-ondernemer nog moeten combineren met mijn werkzaamheden als directeur van HSMAI Nederland. Inclusief het vele op- en neer reizen. Dat is best wel een ‘dingetje’ geweest. Het betekende dat, wanneer ik niet in Nederland was, ik hier in de ochtend eerst operationeel met de bed & breakfast bezig was. Om dan ’s middags weer – voornamelijk achter computer en telefoon - actief te zijn voor de HSMAI. (Had die volgorde liever andersom gehad, maar ja we zijn een bed & breakfast begonnen en geen bed & brunch...)

Focus
Het combineren van deze twee banen maakte de start van onze bed and breakfast voor ons beiden echter wel ‘iets’ zwaarder dan in eerste instantie voorzien. Maar per 1 januari 2018 gaat HSMAI Nederland als laatste landenchapter formeel ‘op’ in HSMAI Region Europe en dan houdt ook mijn dienstverband daar op. Vanaf dat moment kan ik mij dan voorlopig even volledig richten op onze bed & breakfast. 

Daar kijk ik naar uit. Want er komt best heel veel bij kijken om een succesvol ‘bed en ontbijt’ te leveren. Jolanda en ik hebben daartoe de taken onderling verdeeld. Ik ben met name verantwoordelijk voor de marketing, financiën, vergunningen et cetera en Jolanda coördineert de meeste praktische zaken. Uiteraard helpen wij elkaar bij de uitvoering van elkaars taken waar nodig, maar ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en focus. 

Werkhuis
Natuurlijk vorm je, voorafgaand aan het daadwerkelijk beginnen van een bed & breakfast, wel een globaal idee over hoe het zal zijn. Maar hoe het echt is, ontdek je pas als je bezig bent. Dan kom je er onder andere achter dat het niet alleen veel, maar vooral ook fysiek flink aanpakken is. Een van de gasten vatte dit goed samen toen hij zei: “Ik heb het reilen en zeilen hier eens een dagje geobserveerd en jullie zijn werkelijk de hele dag bezig. Dit is echt een werkhuis”.

Had je vroeger van die dingen waarvan je dacht ‘dat doe ik in het weekend wel even’, nu heb je eigenlijk geen weekend meer. Zolang er gasten zijn (veel of weinig) is het zeven dagen per week bijtijds op en aan de slag. Vaak de hele dag door. Dat begint ’s ochtends met het halen van het brood en het klaarmaken van het ontbijt. Daarna het opruimen ervan en het nalopen van de kamers. Wanneer er gasten uitchecken beginnen wij direct met het verschonen van de bedden, schoonmaken van de (bad)kamers en wassen van het beddengoed, zodat deze direct weer bruikbaar zijn. Als dat achter de rug is gaan we boodschappen doen, het zwembad controleren en terras- en ligstoelen klaarzetten voor gasten die ‘s middags weer terugkeren. Dan zijn er zaken als het registreren van boekingen, de promotieactiviteiten via de verschillende kanalen en het up-to-date houden van administratie en het netwerk dat gedaan moet worden. Tot slot is er nog het incidenteel onderhoud aan het huis, de kamers, de tuin, de verwarmingsinstallatie…

Nieuwe gasten kunnen in principe tot 21.00 inchecken, maar vaak arriveren zij later. Soms zelfs na middernacht. Dat betreft gelukkig nog wel steeds uitzonderingen, maar ja, als de vluchten vertraagd zijn kun je ze toch niet buiten laten staan en een sleutel onder een steen leggen. Althans dat vinden wij. Dus ook dán vangen we ze nog op met een warme snack en glaasje cava. 

Eerste stappen
Met een goed gevoel kijken we terug naar het eerste jaar, maar het is nog te vroeg om écht, goed onderbouwde, conclusies te kunnen trekken. Dit jaar hebben we eigenlijk pas de eerste stappen in het vak van een bed and breakfast-ondernemer gezet. We hebben vooral gezocht naar wat de meest voor de hand liggende positionering voor onze bed & breakfast zou moeten zijn en hierop een aantal keuzes gemaakt (zie mijn eerder column: zoveel mensen, zoveel wensen). 

Pas volgend jaar (of misschien zelfs pas het jaar daarna) kunnen we denk ik pas meer zeggen over hoe succesvol we zijn en hoe we er voorstaan. Maar met inmiddels al wel een paar honderd gasten (en net zo veel verhalen) achter de rug, kunnen we nu wel al vaststellen dat het een druk, leerzaam en enerverend eerste jaar is geweest. Een jaar waar we met veel plezier op terugkijken. Op de vraag of we nu zelf de behoefte hebben om op vakantie te gaan kan ik een kort en kracht antwoord geven: “Nee!”. We hebben hier nog zoveel te ontdekken. En door het weer, de omgeving én de mensen om ons heen zien we het wonen en werken in Spanje – ondanks de lange dagen – eigenlijk nog steeds zelf als een soort (werk)vakantie.

Hans Poortvliet
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: