Column Hans Poortvliet: Een jaar verder, geen weekend meer...

13 december 2017 | Roy Spijker

Hans Poortvliet is tot eind 2017 directeur van HSMAI Nederland. In 2016 besloot hij met zijn vrouw Jolanda een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij, op basis van hun ervaringen, maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje.   

In oktober was het precies een jaar geleden dat wij onze bed & breakfast Buena Idea in de Jalon Vallei aan de Spaanse Costa Blanca opende. Het is een geweldig interessant jaar gebleken, waarbij we het leven als bed & breakfast-ondernemers stapsgewijs hebben leren kennen. Een kleine terugblik.

Vanaf een oktober 2016 tot het eind van dit jaar heb ik het werk als b&b-ondernemer nog moeten combineren met mijn werkzaamheden als directeur van HSMAI Nederland. Inclusief het vele op- en neer reizen. Dat is best wel een ‘dingetje’ geweest. Het betekende dat, wanneer ik niet in Nederland was, ik hier in de ochtend eerst operationeel met de bed & breakfast bezig was. Om dan ’s middags weer – voornamelijk achter computer en telefoon - actief te zijn voor de HSMAI. (Had die volgorde liever andersom gehad, maar ja we zijn een bed & breakfast begonnen en geen bed & brunch...)

Focus
Het combineren van deze twee banen maakte de start van onze bed and breakfast voor ons beiden echter wel ‘iets’ zwaarder dan in eerste instantie voorzien. Maar per 1 januari 2018 gaat HSMAI Nederland als laatste landenchapter formeel ‘op’ in HSMAI Region Europe en dan houdt ook mijn dienstverband daar op. Vanaf dat moment kan ik mij dan voorlopig even volledig richten op onze bed & breakfast. 

Daar kijk ik naar uit. Want er komt best heel veel bij kijken om een succesvol ‘bed en ontbijt’ te leveren. Jolanda en ik hebben daartoe de taken onderling verdeeld. Ik ben met name verantwoordelijk voor de marketing, financiën, vergunningen et cetera en Jolanda coördineert de meeste praktische zaken. Uiteraard helpen wij elkaar bij de uitvoering van elkaars taken waar nodig, maar ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheden en focus. 

Werkhuis
Natuurlijk vorm je, voorafgaand aan het daadwerkelijk beginnen van een bed & breakfast, wel een globaal idee over hoe het zal zijn. Maar hoe het echt is, ontdek je pas als je bezig bent. Dan kom je er onder andere achter dat het niet alleen veel, maar vooral ook fysiek flink aanpakken is. Een van de gasten vatte dit goed samen toen hij zei: “Ik heb het reilen en zeilen hier eens een dagje geobserveerd en jullie zijn werkelijk de hele dag bezig. Dit is echt een werkhuis”.

Had je vroeger van die dingen waarvan je dacht ‘dat doe ik in het weekend wel even’, nu heb je eigenlijk geen weekend meer. Zolang er gasten zijn (veel of weinig) is het zeven dagen per week bijtijds op en aan de slag. Vaak de hele dag door. Dat begint ’s ochtends met het halen van het brood en het klaarmaken van het ontbijt. Daarna het opruimen ervan en het nalopen van de kamers. Wanneer er gasten uitchecken beginnen wij direct met het verschonen van de bedden, schoonmaken van de (bad)kamers en wassen van het beddengoed, zodat deze direct weer bruikbaar zijn. Als dat achter de rug is gaan we boodschappen doen, het zwembad controleren en terras- en ligstoelen klaarzetten voor gasten die ‘s middags weer terugkeren. Dan zijn er zaken als het registreren van boekingen, de promotieactiviteiten via de verschillende kanalen en het up-to-date houden van administratie en het netwerk dat gedaan moet worden. Tot slot is er nog het incidenteel onderhoud aan het huis, de kamers, de tuin, de verwarmingsinstallatie…

Nieuwe gasten kunnen in principe tot 21.00 inchecken, maar vaak arriveren zij later. Soms zelfs na middernacht. Dat betreft gelukkig nog wel steeds uitzonderingen, maar ja, als de vluchten vertraagd zijn kun je ze toch niet buiten laten staan en een sleutel onder een steen leggen. Althans dat vinden wij. Dus ook dán vangen we ze nog op met een warme snack en glaasje cava. 

Eerste stappen
Met een goed gevoel kijken we terug naar het eerste jaar, maar het is nog te vroeg om écht, goed onderbouwde, conclusies te kunnen trekken. Dit jaar hebben we eigenlijk pas de eerste stappen in het vak van een bed and breakfast-ondernemer gezet. We hebben vooral gezocht naar wat de meest voor de hand liggende positionering voor onze bed & breakfast zou moeten zijn en hierop een aantal keuzes gemaakt (zie mijn eerder column: zoveel mensen, zoveel wensen). 

Pas volgend jaar (of misschien zelfs pas het jaar daarna) kunnen we denk ik pas meer zeggen over hoe succesvol we zijn en hoe we er voorstaan. Maar met inmiddels al wel een paar honderd gasten (en net zo veel verhalen) achter de rug, kunnen we nu wel al vaststellen dat het een druk, leerzaam en enerverend eerste jaar is geweest. Een jaar waar we met veel plezier op terugkijken. Op de vraag of we nu zelf de behoefte hebben om op vakantie te gaan kan ik een kort en kracht antwoord geven: “Nee!”. We hebben hier nog zoveel te ontdekken. En door het weer, de omgeving én de mensen om ons heen zien we het wonen en werken in Spanje – ondanks de lange dagen – eigenlijk nog steeds zelf als een soort (werk)vakantie.

Hans Poortvliet
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Economie Coronacrisis
Omzetdaling horeca is ongekend, vooral hotels zwaar getroffen

De horeca is een van de zwaarst door de coronacrisis getroffen sectoren van Nederland. De omzet in de horeca nam in het tweede kwartaal van 2020 met iets meer dan de helft af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. In het eerste kwartaal daalde de omzet al met bijna 14 procent. Voor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: