Column Hans Poortvliet: Hoe krijg ik een Boeking(.com)?

24 oktober 2017 | Roy Spijker

Hans Poortvliet is tot eind 2017 directeur van HSMAI Nederland. In 2016 besloot hij met zijn vrouw Jolanda een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij, op basis van hun ervaringen, maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje.   

In deze digitale wereld kan je niet meer zonder de online boekingsplatformen. Ook als kleine ondernemer zal je je hierin moeten verdiepen en keuzes maken. Op welk platform bied jij jouw kamers aan? En hoe zit dat met de kosten? 

Als beginnende bed & breakfast hebben wij ons in eerste instantie aangemeld bij Bed and Breakfast Europe. Deelname hieraan kost éénmalig 75 euro per jaar en verder geen commissies. Het voordeel van hun reserveringssysteem is dat de gast in eerste instantie een aanvraag doet en dus nog geen directe reservering maakt. Hierdoor ben je als bed & breakfast flexibel. Komt een aanvraag, om welke reden dan ook niet uit, dan kan je deze dus altijd nog annuleren. Zeker in de beginfase, als je nog niet precies weet hoe de reserveringsstromen tot stand (gaan) komen is het fijn als je soms nog even op de rem kunt trappen. 

Als de zaak echter begint te lopen wil je natuurlijk meer. Daarom zijn we vanaf deze zomer ook te vinden op Booking.com. Alhoewel er, zeker vanuit de ondernemerskant, ook veel kritische geluiden over deze reserveringssite zijn ben ik er als startende bed and breakfast-ondernemer zelf zeer tevreden over. Ik zal uitleggen waarom.

Vanaf donderdagmiddag 20 juli waren wij om 15.00 met Buena Idea voor het eerst te vinden op Booking.com. Binnen anderhalf uur(!) waren de drie(!) resterende kamers voor dat weekend via dat platform volgeboekt. En vanaf dat moment bleven de boekingen binnenkomen. Dankzij Booking.com hebben we dus een topzomer achter de rug. Daarbij werden de weekenden vooral door Spanjaarden volgeboekt. Zij verlaten de stad regelmatig voor een weekend op de Campo (het platteland) en Booking.com blijkt ook onder hen het meest gebruikte platform. Als bed and breakfast hebben wij daar dus volop van geprofiteerd.

Veel collega’s vinden de commissie die ze aan Booking.com moeten betalen te hoog. Daar kun je natuurlijk lang met elkaar over discussiëren. Voor mij is het feitelijk heel simpel: is 100 euro extra omzet mij 15 euro extra kosten waard? In dit stadium is mijn antwoord op die vraag nadrukkelijk: JA! Ik heb hiervoor meerdere redenen. 

Voor die commissie krijg je namelijk heel veel terug. Je krijgt er niet alleen de extra kamerboekingen door, maar ook een uitermate effectieve marketing- en verkooptool bij die je veel extra exposure geeft.. Daarnaast innen ze de betalingen voor ons – die hoeven wij dus niet meer in de gaten te houden - en leveren ze de complete administratie van hun boekingen maandelijks kant en klaar (voor de accountant) aan. Voor deze gasten hoeven we dus geen aparte facturen aan te maken en te administreren. Wel zo plezierig in deze drukke tijden...

Tenslotte ben ik zeer te spreken over de begeleiding en service van booking.com. Deze vind ik voor kleinere bedrijven als het onze, meer dan uitstekend. Maar…natuurlijk vragen we de gast bij vertrek wel of ze een volgende keer direct bij ons willen reserveren, want dat is die 15 procent natuurlijk ook wel weer waard.

Op dit moment werken we dus nog uitsluitend met Booking.com en Bed and Breakfast Europe. Dat gaat prima aangezien we de directe reserveringen via Booking.com goed kunnen combineren met de vrijblijvende aanvragen die binnenkomen via Bed And Breakfast Europe. Maar er zijn natuurlijk nog meer interessante spelers op de markt...zo heb ik van verschillende collega’s al meerdere positieve geluiden gehoord over Airbnb. Wij zijn nu aan het onderzoeken of we onze kamers (of een deel daarvan) ook via deze site moeten aanbieden. Als we dat doen zullen we echter, om het voor onszelf overzichtelijk te houden, moeten investeren in een channelmanager (een tool voor online beheer van de beschikbaarheid en prijzen via de verschillende boekingskanalen. Zodat eventuele dubbele boekingen voorkomen worden). Maar zover zijn we nog niet.

Mijn advies op basis van de eerste ervaringen: omarm – maar wel ‘stap voor stap’ -  de digitale boekingsplatforms. Ze zijn een zegen voor je onderneming en kunnen snel leiden tot veel nieuwe en wellicht vaste gasten. En ja, daar zijn kosten aan verbonden, maar in mijn ogen krijg je daar veel extra ‘rust’ en inkomsten voor terug. 

Hans Poortvliet
Bed & Breakfast Buena Idea 

Eerdere columns teruglezen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: