Column Hans Poortvliet: Hoe krijg ik een Boeking(.com)?

24 oktober 2017 | Roy Spijker

Hans Poortvliet is tot eind 2017 directeur van HSMAI Nederland. In 2016 besloot hij met zijn vrouw Jolanda een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij, op basis van hun ervaringen, maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje.   

In deze digitale wereld kan je niet meer zonder de online boekingsplatformen. Ook als kleine ondernemer zal je je hierin moeten verdiepen en keuzes maken. Op welk platform bied jij jouw kamers aan? En hoe zit dat met de kosten? 

Als beginnende bed & breakfast hebben wij ons in eerste instantie aangemeld bij Bed and Breakfast Europe. Deelname hieraan kost éénmalig 75 euro per jaar en verder geen commissies. Het voordeel van hun reserveringssysteem is dat de gast in eerste instantie een aanvraag doet en dus nog geen directe reservering maakt. Hierdoor ben je als bed & breakfast flexibel. Komt een aanvraag, om welke reden dan ook niet uit, dan kan je deze dus altijd nog annuleren. Zeker in de beginfase, als je nog niet precies weet hoe de reserveringsstromen tot stand (gaan) komen is het fijn als je soms nog even op de rem kunt trappen. 

Als de zaak echter begint te lopen wil je natuurlijk meer. Daarom zijn we vanaf deze zomer ook te vinden op Booking.com. Alhoewel er, zeker vanuit de ondernemerskant, ook veel kritische geluiden over deze reserveringssite zijn ben ik er als startende bed and breakfast-ondernemer zelf zeer tevreden over. Ik zal uitleggen waarom.

Vanaf donderdagmiddag 20 juli waren wij om 15.00 met Buena Idea voor het eerst te vinden op Booking.com. Binnen anderhalf uur(!) waren de drie(!) resterende kamers voor dat weekend via dat platform volgeboekt. En vanaf dat moment bleven de boekingen binnenkomen. Dankzij Booking.com hebben we dus een topzomer achter de rug. Daarbij werden de weekenden vooral door Spanjaarden volgeboekt. Zij verlaten de stad regelmatig voor een weekend op de Campo (het platteland) en Booking.com blijkt ook onder hen het meest gebruikte platform. Als bed and breakfast hebben wij daar dus volop van geprofiteerd.

Veel collega’s vinden de commissie die ze aan Booking.com moeten betalen te hoog. Daar kun je natuurlijk lang met elkaar over discussiëren. Voor mij is het feitelijk heel simpel: is 100 euro extra omzet mij 15 euro extra kosten waard? In dit stadium is mijn antwoord op die vraag nadrukkelijk: JA! Ik heb hiervoor meerdere redenen. 

Voor die commissie krijg je namelijk heel veel terug. Je krijgt er niet alleen de extra kamerboekingen door, maar ook een uitermate effectieve marketing- en verkooptool bij die je veel extra exposure geeft.. Daarnaast innen ze de betalingen voor ons – die hoeven wij dus niet meer in de gaten te houden - en leveren ze de complete administratie van hun boekingen maandelijks kant en klaar (voor de accountant) aan. Voor deze gasten hoeven we dus geen aparte facturen aan te maken en te administreren. Wel zo plezierig in deze drukke tijden...

Tenslotte ben ik zeer te spreken over de begeleiding en service van booking.com. Deze vind ik voor kleinere bedrijven als het onze, meer dan uitstekend. Maar…natuurlijk vragen we de gast bij vertrek wel of ze een volgende keer direct bij ons willen reserveren, want dat is die 15 procent natuurlijk ook wel weer waard.

Op dit moment werken we dus nog uitsluitend met Booking.com en Bed and Breakfast Europe. Dat gaat prima aangezien we de directe reserveringen via Booking.com goed kunnen combineren met de vrijblijvende aanvragen die binnenkomen via Bed And Breakfast Europe. Maar er zijn natuurlijk nog meer interessante spelers op de markt...zo heb ik van verschillende collega’s al meerdere positieve geluiden gehoord over Airbnb. Wij zijn nu aan het onderzoeken of we onze kamers (of een deel daarvan) ook via deze site moeten aanbieden. Als we dat doen zullen we echter, om het voor onszelf overzichtelijk te houden, moeten investeren in een channelmanager (een tool voor online beheer van de beschikbaarheid en prijzen via de verschillende boekingskanalen. Zodat eventuele dubbele boekingen voorkomen worden). Maar zover zijn we nog niet.

Mijn advies op basis van de eerste ervaringen: omarm – maar wel ‘stap voor stap’ -  de digitale boekingsplatforms. Ze zijn een zegen voor je onderneming en kunnen snel leiden tot veel nieuwe en wellicht vaste gasten. En ja, daar zijn kosten aan verbonden, maar in mijn ogen krijg je daar veel extra ‘rust’ en inkomsten voor terug. 

Hans Poortvliet
Bed & Breakfast Buena Idea 

Eerdere columns teruglezen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Achtergronden Ondernemen
Poll: hoe ga jij om met no-shows in je B&B?

No-shows zijn vervelend voor B&B-ondernemers. We willen dolgraag weten hoe jij omgaat met het fenomeen van gasten die niet op komen dagen. Moeten zij hoe dan ook betalen of niet, en schrijf je automatisch geld af van zijn of haar creditcard? We publiceren de bevindingen in de komende editie van...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: