Column Hans Poortvliet: Vrienden en vis

25 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Hans Poortvliet is tot eind 2017 directeur van HSMAI Nederland. In 2016 besloot hij met zijn vrouw Jolanda een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij, op basis van hun ervaringen, maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje. 

Een van de leuke dingen aan verhuizen naar het buitenland, is de animo van familie en vrienden om langs te komen. En zeker met een bed & breakfast heb je natuurlijk ruimte genoeg om deze mensen te ontvangen. Het zal dan ook niet verbazen dat onze eerste gasten uit die ‘doelgroep’ afkomstig waren. Maar al snel volgden er gelukkig meer vanuit andere ‘invalshoeken’, waarover later meer.

Ondanks dat we in juni 2016 al met een groot deel van onze huisraad in Spanje arriveerden, gingen de deuren van onze bed & breakfast toch pas officieel in oktober open. Een keuze die veel mensen in eerste instantie wel wat verbaasde. ‘De zomer is toch het hoogseizoen? Waarom blijf je dan gesloten? Dan laat je toch meteen veel omzet liggen?’ De afweging was echter zeer bewust gemaakt. We waren er op het moment van aankomst nog niet zeker van of we wel direct de service zouden kunnen gaan bieden die we voor ogen hadden. We waren simpelweg nog niet voldoende bekend met het huis en haar 7 kamers, badkamers en technische installaties. Was er bijvoorbeeld wel genoeg elektriciteit? Was de waterdruk wel voldoende? Ook als er meerdere douches tegelijkertijd zouden worden gebruikt? (Twee zaken die inderdaad later een aanpassing behoefden...) Daarnaast moest er sowieso nog het nodige schilder- en opknapwerk plaatsvinden.

Door in het najaar open te gaan, misten we dan wel de nodige omzet, maar konden we de eerste gasten wél meteen onze optimale aandacht geven en laten genieten van onze bed & breakfast op de manier zoals wij die voor ogen hadden. Het belangrijkste is immers dat, zeker in een tijd dat alles steeds transparanter wordt, de eerste gasten het meteen al naar hun zin hebben en met een goede indruk vertrekken. Vroeger konden zij eventuele slechte ervaringen alleen aan hun directe familie, vrienden en buren kwijt. Nu staat alles meteen - en voor iedereen inzichtelijk - op Facebook en andere social media. En laten dát tegenwoordig nu precies de eerste échte uithangborden van jouw bedrijf zijn. Dat we dus tijdens de eerste operationele maanden genoegen zouden moeten nemen met een geringe omzet namen we voor lief.

Overigens laten we iedereen, vanaf dag 1 (met uitzondering van onze ouders) voor hun verblijf betalen. Daar hebben we vanaf het begin meteen geen misverstand over laten bestaan. Iedereen (en zeker je vrienden en familie) dient zich te realiseren dat jouw bed and breakfast wel een bedrijf is waarvan je moet rondkomen. Als je dan begint met het gratis aanbieden van overnachtingen aan vrienden en kennissen, dan blijk je er ten eerste al heel snel heel veel van te hebben en blijken de inkomsten snel erg tegen te gaan vallen.

Onze eerste gast was Angelique Schmeinck, een van de twee vrouwelijke Nederlandse SVH Meesterkoks en een goede vriendin van ons. Angelique was toe aan een paar dagen vakantie en vroeg of ze al bij ons kon verblijven. Dat was geen probleem. Net als voor een aantal andere vrienden en familieleden in die eerste periode voor de opening. Dat sneed het mes meteen aan twee kanten: zij konden voordelig bij ons terecht en wij konden wennen aan het runnen van een bed & breakfast inclusief feedback over hoe dingen te verbeteren. De week dat Angelique bij ons verbleef was dan ook een meteen een  bijzonder gezellige, sfeervolle en leerzame periode. Uiteraard hadden we haar op het hart gedrukt dat ze vooral moest genieten en eens even een week lang niet aan koken moest denken. Maar ja, ook bij een Meesterkok kruipt het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan. En zo heeft Angelique tijdens haar verblijf onder andere een heerlijk visschotel voor ons en onze gasten bereid.

Qua bezetting kwamen er ook al gauw gasten uit minder voor de hand liggende hoeken (anders dan familie en vrienden). Zo zijn er bijvoorbeeld nogal wat buitenlanders op zoek naar een tweede huis in deze omgeving. Niet verwonderlijk, want het is een van de mooiste valleien van Spanje. Zij blijven vaak een paar dagen in de regio om huizen te bezichtigen en moeten dus ergens overnachten. En dan is onze centrale ligging natuurlijk een pré. Daarnaast wonen er in onze directe omgeving al veel buitenlanders met een tweede huis. Ook zij krijgen met enige regelmaat de vraag van vrienden of familie of ze langs mogen komen. Maar niet iedereen heeft hier direct de mogelijkheden voor en/of voor langere tijd. Je kunt je dan ook voorstellen dat ook zij in dat geval blij zijn met een bed & breakfast in de buurt. Want ook in Spanje geldt het gezegde: vrienden en vis blijven drie dagen fris.

Hans Poortvliet
Website Buena Idea

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Toerisme
Corendon lanceert nieuwe bestemming: Costa Amsterdam

Corendon lanceert vandaag met trots haar nieuwste vakantiebestemming: Costa Amsterdam! Door het prachtige weer in Nederland, dat naar verwachting nog wel even zal aanhouden, twijfelen veel Nederlanders over een buitenlandse vakantie. Corendon begrijpt tegelijkertijd dat mensen er wél even tus...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Toerisme Culinair
Gastronomie belangrijkste criterium voor vakantiebestemming Europeanen

Veel Nederlanders vertrekken in de zomer naar warme oorden om te genieten van een welverdiende vakantie. Sterker nog, Nederlanders boekten dit jaar een recordaantal vakanties naar het buitenland. De keuze voor de vakantiebestemming baseren zij vaak op de lokale keuken, zo blijkt uit jaarlijks onderz...

Toerisme Achtergronden
Helft vakantiegangers neemt eigen beddengoed mee op reis

Meer dan de helft van alle Nederlandse vakantiegangers neemt zijn eigen beddengoed mee op reis. In gemiddeld 47 procent van de gevallen is dat het eigen kussen, óók als wordt overnacht in een hotel of appartement. Op de camping lijkt het eigen dekbed het met 73 procent te winnen van de...

Toerisme Longread NHTV
De Chinese millennial, hotelgast van de toekomst

Over de Chinese toerist wordt door de Nederlandse pers veel geschreven. We zien koppen zoals '4000 Chinezen trekken door Nederland: waarom zijn we zo populair?' of ‘Giethoorn overspoeld met Chinezen’. En hoewel de Chinese toerist een groeiende rol heeft op de Nederlandse markt, k...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Hotelreceptioniste mag niet ontslagen worden na fout

Het Holiday Beach Resort in Curaçao wilde een receptioniste ontslaan, maar de rechter stak daar een stokje voor. De bewuste receptioniste gaf immers het kamernummer van een man door aan zijn echtgenote. De man verbleef met een andere vrouw in het hotel. De rechter oordeelt dat de privacy v...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: