Column Hans Poortvliet: Vrienden en vis

25 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Hans Poortvliet is tot eind 2017 directeur van HSMAI Nederland. In 2016 besloot hij met zijn vrouw Jolanda een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij, op basis van hun ervaringen, maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje. 

Een van de leuke dingen aan verhuizen naar het buitenland, is de animo van familie en vrienden om langs te komen. En zeker met een bed & breakfast heb je natuurlijk ruimte genoeg om deze mensen te ontvangen. Het zal dan ook niet verbazen dat onze eerste gasten uit die ‘doelgroep’ afkomstig waren. Maar al snel volgden er gelukkig meer vanuit andere ‘invalshoeken’, waarover later meer.

Ondanks dat we in juni 2016 al met een groot deel van onze huisraad in Spanje arriveerden, gingen de deuren van onze bed & breakfast toch pas officieel in oktober open. Een keuze die veel mensen in eerste instantie wel wat verbaasde. ‘De zomer is toch het hoogseizoen? Waarom blijf je dan gesloten? Dan laat je toch meteen veel omzet liggen?’ De afweging was echter zeer bewust gemaakt. We waren er op het moment van aankomst nog niet zeker van of we wel direct de service zouden kunnen gaan bieden die we voor ogen hadden. We waren simpelweg nog niet voldoende bekend met het huis en haar 7 kamers, badkamers en technische installaties. Was er bijvoorbeeld wel genoeg elektriciteit? Was de waterdruk wel voldoende? Ook als er meerdere douches tegelijkertijd zouden worden gebruikt? (Twee zaken die inderdaad later een aanpassing behoefden...) Daarnaast moest er sowieso nog het nodige schilder- en opknapwerk plaatsvinden.

Door in het najaar open te gaan, misten we dan wel de nodige omzet, maar konden we de eerste gasten wél meteen onze optimale aandacht geven en laten genieten van onze bed & breakfast op de manier zoals wij die voor ogen hadden. Het belangrijkste is immers dat, zeker in een tijd dat alles steeds transparanter wordt, de eerste gasten het meteen al naar hun zin hebben en met een goede indruk vertrekken. Vroeger konden zij eventuele slechte ervaringen alleen aan hun directe familie, vrienden en buren kwijt. Nu staat alles meteen - en voor iedereen inzichtelijk - op Facebook en andere social media. En laten dát tegenwoordig nu precies de eerste échte uithangborden van jouw bedrijf zijn. Dat we dus tijdens de eerste operationele maanden genoegen zouden moeten nemen met een geringe omzet namen we voor lief.

Overigens laten we iedereen, vanaf dag 1 (met uitzondering van onze ouders) voor hun verblijf betalen. Daar hebben we vanaf het begin meteen geen misverstand over laten bestaan. Iedereen (en zeker je vrienden en familie) dient zich te realiseren dat jouw bed and breakfast wel een bedrijf is waarvan je moet rondkomen. Als je dan begint met het gratis aanbieden van overnachtingen aan vrienden en kennissen, dan blijk je er ten eerste al heel snel heel veel van te hebben en blijken de inkomsten snel erg tegen te gaan vallen.

Onze eerste gast was Angelique Schmeinck, een van de twee vrouwelijke Nederlandse SVH Meesterkoks en een goede vriendin van ons. Angelique was toe aan een paar dagen vakantie en vroeg of ze al bij ons kon verblijven. Dat was geen probleem. Net als voor een aantal andere vrienden en familieleden in die eerste periode voor de opening. Dat sneed het mes meteen aan twee kanten: zij konden voordelig bij ons terecht en wij konden wennen aan het runnen van een bed & breakfast inclusief feedback over hoe dingen te verbeteren. De week dat Angelique bij ons verbleef was dan ook een meteen een  bijzonder gezellige, sfeervolle en leerzame periode. Uiteraard hadden we haar op het hart gedrukt dat ze vooral moest genieten en eens even een week lang niet aan koken moest denken. Maar ja, ook bij een Meesterkok kruipt het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan. En zo heeft Angelique tijdens haar verblijf onder andere een heerlijk visschotel voor ons en onze gasten bereid.

Qua bezetting kwamen er ook al gauw gasten uit minder voor de hand liggende hoeken (anders dan familie en vrienden). Zo zijn er bijvoorbeeld nogal wat buitenlanders op zoek naar een tweede huis in deze omgeving. Niet verwonderlijk, want het is een van de mooiste valleien van Spanje. Zij blijven vaak een paar dagen in de regio om huizen te bezichtigen en moeten dus ergens overnachten. En dan is onze centrale ligging natuurlijk een pré. Daarnaast wonen er in onze directe omgeving al veel buitenlanders met een tweede huis. Ook zij krijgen met enige regelmaat de vraag van vrienden of familie of ze langs mogen komen. Maar niet iedereen heeft hier direct de mogelijkheden voor en/of voor langere tijd. Je kunt je dan ook voorstellen dat ook zij in dat geval blij zijn met een bed & breakfast in de buurt. Want ook in Spanje geldt het gezegde: vrienden en vis blijven drie dagen fris.

Hans Poortvliet
Website Buena Idea

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: