Column Hans Poortvliet: Vrienden en vis

25 augustus 2017 | Thijs Jacobs

Hans Poortvliet is directeur van HSMAI. In 2015 maakt hij samen met zijn vrouw Jolanda de beslissing om een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje. Klik hier om de oude columns terug te lezen.

Een van de leuke dingen aan verhuizen naar het buitenland, is de animo van familie en vrienden om langs te komen. En zeker met een bed & breakfast heb je natuurlijk ruimte genoeg om deze mensen te ontvangen. Het zal dan ook niet verbazen dat onze eerste gasten uit die ‘doelgroep’ afkomstig waren. Maar al snel volgden er gelukkig meer vanuit andere ‘invalshoeken’, waarover later meer.

Ondanks dat we in juni 2016 al met een groot deel van onze huisraad in Spanje arriveerden, gingen de deuren van onze bed & breakfast toch pas officieel in oktober open. Een keuze die veel mensen in eerste instantie wel wat verbaasde. ‘De zomer is toch het hoogseizoen? Waarom blijf je dan gesloten? Dan laat je toch meteen veel omzet liggen?’ De afweging was echter zeer bewust gemaakt. We waren er op het moment van aankomst nog niet zeker van of we wel direct de service zouden kunnen gaan bieden die we voor ogen hadden. We waren simpelweg nog niet voldoende bekend met het huis en haar 7 kamers, badkamers en technische installaties. Was er bijvoorbeeld wel genoeg elektriciteit? Was de waterdruk wel voldoende? Ook als er meerdere douches tegelijkertijd zouden worden gebruikt? (Twee zaken die inderdaad later een aanpassing behoefden...) Daarnaast moest er sowieso nog het nodige schilder- en opknapwerk plaatsvinden.

Door in het najaar open te gaan, misten we dan wel de nodige omzet, maar konden we de eerste gasten wél meteen onze optimale aandacht geven en laten genieten van onze bed & breakfast op de manier zoals wij die voor ogen hadden. Het belangrijkste is immers dat, zeker in een tijd dat alles steeds transparanter wordt, de eerste gasten het meteen al naar hun zin hebben en met een goede indruk vertrekken. Vroeger konden zij eventuele slechte ervaringen alleen aan hun directe familie, vrienden en buren kwijt. Nu staat alles meteen - en voor iedereen inzichtelijk - op Facebook en andere social media. En laten dát tegenwoordig nu precies de eerste échte uithangborden van jouw bedrijf zijn. Dat we dus tijdens de eerste operationele maanden genoegen zouden moeten nemen met een geringe omzet namen we voor lief.

Overigens laten we iedereen, vanaf dag 1 (met uitzondering van onze ouders) voor hun verblijf betalen. Daar hebben we vanaf het begin meteen geen misverstand over laten bestaan. Iedereen (en zeker je vrienden en familie) dient zich te realiseren dat jouw bed and breakfast wel een bedrijf is waarvan je moet rondkomen. Als je dan begint met het gratis aanbieden van overnachtingen aan vrienden en kennissen, dan blijk je er ten eerste al heel snel heel veel van te hebben en blijken de inkomsten snel erg tegen te gaan vallen.

Onze eerste gast was Angelique Schmeinck, een van de twee vrouwelijke Nederlandse SVH Meesterkoks en een goede vriendin van ons. Angelique was toe aan een paar dagen vakantie en vroeg of ze al bij ons kon verblijven. Dat was geen probleem. Net als voor een aantal andere vrienden en familieleden in die eerste periode voor de opening. Dat sneed het mes meteen aan twee kanten: zij konden voordelig bij ons terecht en wij konden wennen aan het runnen van een bed & breakfast inclusief feedback over hoe dingen te verbeteren. De week dat Angelique bij ons verbleef was dan ook een meteen een  bijzonder gezellige, sfeervolle en leerzame periode. Uiteraard hadden we haar op het hart gedrukt dat ze vooral moest genieten en eens even een week lang niet aan koken moest denken. Maar ja, ook bij een Meesterkok kruipt het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan. En zo heeft Angelique tijdens haar verblijf onder andere een heerlijk visschotel voor ons en onze gasten bereid.

Qua bezetting kwamen er ook al gauw gasten uit minder voor de hand liggende hoeken (anders dan familie en vrienden). Zo zijn er bijvoorbeeld nogal wat buitenlanders op zoek naar een tweede huis in deze omgeving. Niet verwonderlijk, want het is een van de mooiste valleien van Spanje. Zij blijven vaak een paar dagen in de regio om huizen te bezichtigen en moeten dus ergens overnachten. En dan is onze centrale ligging natuurlijk een pré. Daarnaast wonen er in onze directe omgeving al veel buitenlanders met een tweede huis. Ook zij krijgen met enige regelmaat de vraag van vrienden of familie of ze langs mogen komen. Maar niet iedereen heeft hier direct de mogelijkheden voor en/of voor langere tijd. Je kunt je dan ook voorstellen dat ook zij in dat geval blij zijn met een bed & breakfast in de buurt. Want ook in Spanje geldt het gezegde: vrienden en vis blijven drie dagen fris.

Hans Poortvliet
Website Buena Idea

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Hans Poortvliet
Column Hans Poortvliet: Zoveel mensen, zoveel wensen

Hans Poortvliet is directeur van HSMAI. In 2015 maakt hij samen met zijn vrouw Jolanda de beslissing om een bed & breakfast te beginnen in Spanje. Voor Bed & Breakfast schrijft hij maandelijks een column over het wel en wee van het runnen van een bed & breakfast in Spanje. Klik hier om d...

Achtergronden
Bed & Breakfast: Bedden, koffie en social media

Vandaag verschijnt de nieuwste editie van Bed & Breakfast. Ook deze keer staat hij weer vol met nieuws en achtegronden voor de bed and breakfast-ondernemer. Zo staat er deze keer een achtergrondverhaal in over bedden, Koffie en thee en hebben we negen tips om je om extra aandacht te genereren...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Aziatisch themahotel in Amsterdam mag er komen

AT5 meldt dat, na jaren van juridisch getouwtrek, het Aziatisch themahotel aan de Geldersekade in Amsterdam gebouwd mag worden. Er komen 83 kamers in het hotel. Met de komst van het hotel gaat de afgesloten Elleboogsteeg mogelijk weer open. Het oordeel van De Raad van State luidt dat de vergunnin...

Wellness Achtergronden
Wellnessbestemmingen om de 'herfstblues' te verdrijven

Donkere dagen, eindeloze regenbuien en herfstige kou verjaag je het beste met een flinke dosis wellness. Voor iedereen die het deprimerende weer liever vanuit een hete sauna trotseert, heeft Secret Escapes vier lastminutes waar je blij van wordt. Boek bijvoorbeeld een minibreak op de Veluwe en ontde...

Bed&Breakfast
Oud zwembad wordt omgetoverd tot bed and breakfast

Veertig jaar lang stond het oude zwembad van Uithuizen leeg. Maar nu is er nieuwe toekomst als bed and breakfast voor de locatie. Er komen vier luxe vakantiehuizen en wellnesvoorzieningen Het plan om van het voormalige zwembad een bed and breakfast te maken, komt van Gijs-Bert Vervoorn en Bert Gr...

Achtergronden Interview
Interview: "Wij maken van Airbnb een hotel"

Disruptie en millennials. Twee termen die door hoteliers vaak worden gebezigd wanneer het om ontwikkelingen binnen de toeristische industrie gaat. In het bijzonder gaan de gedachten van menig hotelier daarbij uit naar Airbnb, de marktplaats voor verhuur van particuliere properties. Alhoewel het &lsq...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: