Column: het ECHTE Catalonië

2 september 2019 | Ellen-Marie Janse

Meestal word ik wel blij van Engelse gasten. Ik beheers de taal goed, waardoor de communicatie veelal soepeler verloopt dan bij Franse of Catalaanse gasten. Er komt een Engelse familie aan en ik heet ze welkom. Het gaat om een zeer corpulente vrouw, twee zwijgzame zonen en een reus van een man. We babbelen wat en het voelt niet helemaal lekker. Kan er mijn vinger niet opleggen, maar ik voel geen klik met de vrouw van het gezin.
'We hoeven geen vriendjes te worden' bedenk ik mij, dus ik doe mijn ding.

De dame zoekt een wasserij want ze is al acht dagen op reis. Ik zeg haar dat ik de was ook voor haar kan doen, want acht dagen, hoeveel kan het zijn. Best veel dus, want even later komt ze aan mijn deur met vier grote plastic zakken met was. Ik slik even, want dat zijn vier machines terwijl ik op dat moment de hele dag door de machine aan het werk heb. Maar als goede gastvrouw lach ik en neem de was in ontvangst. De familie vertrekt vervolgens en ik ga aan de slag met de was die hoofdzakelijk bestaat uit ondergoed. Ik vind het altijd opmerkelijk dat veel mensen geen gêne hebben om deze was uit handen te geven. Maar dat ben ik, een mens met een en al genes.

Als de was klaar is hang ik hem op. Een klusje dat me wederom een half uur bezighoudt. Bovendien hangt de hele waslijn nu vol met de was van de gasten en kan ik mijn eigen lakens niet meer kwijt. Maar ja, niet zeuren. Ik heb het zelf aangeboden maar heb me alleen een beetje vergist in de hoeveelheid.

De volgende morgen hebben we weer het ontbijt en zet ik met trots het buffet klaar. Het valt me op dat de Engelse familie weinig neemt. Ik klets wat over hun plannen voor die dag en men wil het echte Catalonië leren kennen. Mooie plekjes bezoeken, streekgerechten eten en zo min mogelijk Engelse mensen tegenkomen. 'Dan zitten jullie op de goede plek', zeg ik, en als ik vraag wat ze die dag van plan zijn, dan zeggen ze mij naar Roses te gaan. Dat is verrassend, want Roses is een toeristenplek bij uitstek en heeft dus weinig van doen met het Catalonië dat ze zo graag willen ontdekken. Ik zeg niets en glimlach.

Tijdens het ontbijt de dag erop zitten de zonen van het echtpaar al om kwart voor negen klaar om direct aan het buffet te beginnen als ik het nog aan het neerzetten ben. Die willen vast niets missen van al dat lekkers en al een voorschotje nemen op de andere gasten. Misschien voelen ze zich ook minder bezwaard als moeders er niet bij is, want dit keer word er wel volop genomen. Moeders komt een half uurtje later en neemt wat brood en fruit. Het is niet zo haar ontbijt, zegt ze, al die zoetigheid is ze niet gewend; dat is zo zwaar. Het irriteert me en ik zeg haar dat je inderdaad beter bonen, spek en sausages kunt eten zoals ze dat in haar eigen land gewend is. Ik lach erbij waardoor ze het mij niet aanrekent en ze zegt dat ze dit alleen in het weekend doet.
Ik vraag hen waar die dag de reis naartoe gaat en tot mijn grote verrassing word het weer het strand. 'Jammer dat er best veel Engelsen zijn', zegt ze, en ik antwoord dat dit inderdaad het geval is aan de kust en dat ze beter de bergen in kan, maar mijn verhaal is aan dovemansoren gericht.

De volgende dag aan het ontbijt praten we over cultuurverschillen en komen de eetgewoontes weer ter sprake. De vrouw vindt het zo raar dat veel toeristen alleen dingen uit eigen land willen eten en niet eens iets anders proberen. Nee, de dame wil alles ontdekken, gaat niets uit de weg en laat zich gewoon verrassen als ze menukaart niet begrijpt. Als ik enthousiast vraag welk restaurant van mijn lijst ze hebben uitgeprobeerd antwoord ze 'we zijn naar de pizzeria geweest. Niet die van uw lijstje maar die andere, slechtere, maar we hebben toch heerlijk gegeten hoor.' Dat was het dan voor de dame die graag Catalonië wilde leren kennen en de volgende dag alweer huiswaarts trok.  

Hartelijke groet,

Ellen-Marie

www.meandthebandb.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: