Column: het nieuwe normaal

16 april 2020 | redactie

Met een kopje thee zit ik de genieten in de tuin. De zon schijnt, de temperatuur is heerlijk, de vogels fluiten en de bladeren aan de bomen groeien waar je bij staat. Er is straks tijd om nog wat in de tuin te doen en Jos en ik hebben ons voorgenomen om aan het eind van de middag een wandeling door het bos tegenover ons huis te maken. Alles straalt een en al rust uit.

Zo op het eerste gezicht wijst niets erop dat het leven de afgelopen weken drastisch is veranderd. Niets is minder waar. De rollercoaster waarin we terecht zijn gekomen lijkt nog steeds heel onwerkelijk.

Na het afkondigen van de intelligente lockdown stroomden de annuleringen binnen. Van het ene op het andere moment verdampten alle boekingen voor de komende maanden. Dagenlang ben ik bezig geweest om alles te beantwoorden en afspraken te maken. Gelukkig waren heel veel gasten meelevend en hebben we een groot deel van de reserveringen kunnen opschorten naar een later moment in het jaar.

Stress was er natuurlijk ook over de inkomsten die wegvielen en de vaste kosten die we hebben. Tot nu toe vallen we buiten de regelingen die zijn bedacht voor ondernemers in deze crisis. Gelukkig heeft Jos het even druk als altijd met zijn betaalde baan en hebben we samen met onze medewerkster en het payrollbedrijf waar ze in dienst is een bevredigende oplossing bedacht om deze lastige tijd door te komen.

Langzamerhand ontstaat er een 'nieuw normaal'. Terwijl we ons met z’n allen aan het voorbereiden zijn op een 1,5 meter samenleving zie ik geleidelijk aan weer voorzichtig nieuwe reserveringen binnenkomen. Je merkt dat mensen toch wel behoefte hebben om, hoe beperkt het ook is, er even op uit te gaan. Een deel van de gasten heeft zijn vakantie naar het buitenland bijvoorbeeld in rook zien opgaan. Ze gaan op zoek naar een alternatief omdat ze in veel gevallen toch hun vakantiedagen op moeten maken en even uit hun eigen omgeving weg willen. Daarnaast komen er nu, meer dan normaal, gasten uit de omgeving een nachtje bij ons logeren.

Wij hoeven gelukkig weinig of geen concessies te doen aan ons concept om ons te houden aan de maatregelen zoals die zijn opgelegd. De suites zijn ruim genoeg om, met inachtneming van 1,5 meter, de gasten te ontvangen. Iedereen heeft een eigen ingang en eigen faciliteiten. We waren al gewend om het ontbijt en de tapas in de eigen suites te serveren. Dagelijks maken wij de kamers net als altijd schoon, ook bij meer overnachtingen. Het meest wennen is eigenlijk nog steeds dat wij onze gasten niet meer bij aankomst met een uitgestoken hand kunnen verwelkomen.

De gasten hebben zich ogenschijnlijk moeiteloos aangepast aan de nieuwe situatie. In plaats van te shoppen of het bezoeken van een museum, wandelen of fietsen ze nu in de natuurrijke omgeving en genieten ze met een goed boek in onze tuin. Het uit eten hebben ze vervangen door het bestellen van een tapasplank of het ophalen van een maaltijd in een restaurant waar ze normaalgesproken uit eten zouden gaan. Wij hebben goede hoop dat we uiteindelijk toch nog een normale zomer gaan draaien.

In een eerdere column heb ik weleens verteld dat ik bij het verwezenlijken van onze B&B stiekem ook meer vrije tijd voor onszelf had ingebouwd. Door de hoge standaard die wij ons opgelegd hebben is dat iets wat er normaal gesproken vaak bij in schiet. Noodgedwongen zijn we nu in een rustiger vaarwater beland. Ik merk dat ik daardoor meer dan ooit ervaar wat echt belangrijk is in het leven. De kick om druk en succesvol te zijn is heerlijk. Maar te beseffen dat wij en onze kinderen gezond zijn is het allerfijnste wat je je maar kan wensen. Ik hoop van ganser harte dat we gezond mogen blijven en dat we het coronavirus heel snel onder controle krijgen. Ik kijk ernaar uit dat ‘het nieuwe normaal’ heel snel weer ‘het normaal’ wordt.

Pas goed op elkaar en geniet van de kleine momenten!

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Drenthe en Overijssel

Vandaag, op 16 april, zendt MAX om 20.30 uur op NPO 1 aflevering 4 uit van Bed & Breakfast. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Deze week logeren de ondernemers in de provincies Drenthe en Overi ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Bed & Breakfast vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Groningen, Drenthe en Friesland

Op vrijdag 9 april om 20.30 uur op NPO 1 zendt MAX een gloednieuwe aflevering van Bed & Breakfast uit. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Welke b&b wordt als beste beoordeeld? Deze week rei ...

Achtergronden Tech
We onderzochten het: vrijwel alle B&B's gebruiken een online reserveringssysteem

Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag. Op de vraag 'gebruik je een online reserveringssysteem in je B&B?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: maar liefst 95,5 procent van de respondenten gebruikt een online reserveringssysteem. Hieronder ...

Columns
Column: Ondernemen is ook uitbesteden

Ik weet zeker dat jullie als B&B-eigenaren het allemaal zijn. De een wellicht iets meer, maar jullie maken je er allemaal schuldig aan. Geef het maar eerlijk toe en steek je hand op als jij je als gastheer of gastvrouw ook onder de ‘control freaks’ schaart. Join the club. Het is uite ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: