Column: het nieuwe normaal

16 april 2020 | redactie

Met een kopje thee zit ik de genieten in de tuin. De zon schijnt, de temperatuur is heerlijk, de vogels fluiten en de bladeren aan de bomen groeien waar je bij staat. Er is straks tijd om nog wat in de tuin te doen en Jos en ik hebben ons voorgenomen om aan het eind van de middag een wandeling door het bos tegenover ons huis te maken. Alles straalt een en al rust uit.

Zo op het eerste gezicht wijst niets erop dat het leven de afgelopen weken drastisch is veranderd. Niets is minder waar. De rollercoaster waarin we terecht zijn gekomen lijkt nog steeds heel onwerkelijk.

Na het afkondigen van de intelligente lockdown stroomden de annuleringen binnen. Van het ene op het andere moment verdampten alle boekingen voor de komende maanden. Dagenlang ben ik bezig geweest om alles te beantwoorden en afspraken te maken. Gelukkig waren heel veel gasten meelevend en hebben we een groot deel van de reserveringen kunnen opschorten naar een later moment in het jaar.

Stress was er natuurlijk ook over de inkomsten die wegvielen en de vaste kosten die we hebben. Tot nu toe vallen we buiten de regelingen die zijn bedacht voor ondernemers in deze crisis. Gelukkig heeft Jos het even druk als altijd met zijn betaalde baan en hebben we samen met onze medewerkster en het payrollbedrijf waar ze in dienst is een bevredigende oplossing bedacht om deze lastige tijd door te komen.

Langzamerhand ontstaat er een 'nieuw normaal'. Terwijl we ons met z’n allen aan het voorbereiden zijn op een 1,5 meter samenleving zie ik geleidelijk aan weer voorzichtig nieuwe reserveringen binnenkomen. Je merkt dat mensen toch wel behoefte hebben om, hoe beperkt het ook is, er even op uit te gaan. Een deel van de gasten heeft zijn vakantie naar het buitenland bijvoorbeeld in rook zien opgaan. Ze gaan op zoek naar een alternatief omdat ze in veel gevallen toch hun vakantiedagen op moeten maken en even uit hun eigen omgeving weg willen. Daarnaast komen er nu, meer dan normaal, gasten uit de omgeving een nachtje bij ons logeren.

Wij hoeven gelukkig weinig of geen concessies te doen aan ons concept om ons te houden aan de maatregelen zoals die zijn opgelegd. De suites zijn ruim genoeg om, met inachtneming van 1,5 meter, de gasten te ontvangen. Iedereen heeft een eigen ingang en eigen faciliteiten. We waren al gewend om het ontbijt en de tapas in de eigen suites te serveren. Dagelijks maken wij de kamers net als altijd schoon, ook bij meer overnachtingen. Het meest wennen is eigenlijk nog steeds dat wij onze gasten niet meer bij aankomst met een uitgestoken hand kunnen verwelkomen.

De gasten hebben zich ogenschijnlijk moeiteloos aangepast aan de nieuwe situatie. In plaats van te shoppen of het bezoeken van een museum, wandelen of fietsen ze nu in de natuurrijke omgeving en genieten ze met een goed boek in onze tuin. Het uit eten hebben ze vervangen door het bestellen van een tapasplank of het ophalen van een maaltijd in een restaurant waar ze normaalgesproken uit eten zouden gaan. Wij hebben goede hoop dat we uiteindelijk toch nog een normale zomer gaan draaien.

In een eerdere column heb ik weleens verteld dat ik bij het verwezenlijken van onze B&B stiekem ook meer vrije tijd voor onszelf had ingebouwd. Door de hoge standaard die wij ons opgelegd hebben is dat iets wat er normaal gesproken vaak bij in schiet. Noodgedwongen zijn we nu in een rustiger vaarwater beland. Ik merk dat ik daardoor meer dan ooit ervaar wat echt belangrijk is in het leven. De kick om druk en succesvol te zijn is heerlijk. Maar te beseffen dat wij en onze kinderen gezond zijn is het allerfijnste wat je je maar kan wensen. Ik hoop van ganser harte dat we gezond mogen blijven en dat we het coronavirus heel snel onder controle krijgen. Ik kijk ernaar uit dat ‘het nieuwe normaal’ heel snel weer ‘het normaal’ wordt.

Pas goed op elkaar en geniet van de kleine momenten!

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: