Column: Hoe ziet jouw voordeur er uit?

27 september 2016 | Thijs Jacobs

Mijn moeder zegt altijd: ‘Een voordeur geeft een eerste indruk. Aan een voordeur kun je zien, wat voor mensen er wonen’. Jouw voordeur is je visitekaartje. Ben je je ervan bewust dat jouw voordeur, niet de voordeur van je B&B is, maar jouw online zichtbaarheid en presentatie? Hoe ziet jouw voordeur eruit? Laat je zien wat je in huis hebt?

Voor een gesloten deur

Afgelopen weekend was ik een paar dagen te gast in Friesland, op uitnodiging van N.P. de Alde Feanen. Dit jongste nationale park van Nederland organiseerde een bloggersevent om meer landelijke aandacht te genereren en meer mensen te overtuigen van de schoonheid van dit stukje Nederland. Voorafgaand aan het event ontvingen we een uitnodiging met een keuze programma van de activiteiten. Uit een lijst van lokale ondernemers mochten we zelf ons programma samenstellen. Ideaal, op deze manier bezoek je de Alde Feanen op een wijze die goed bij je doelgroep past. Maar, ook lastig. Aan de hand van de websites van de lokale ondernemers moest ik kiezen bij wie ik wat zou gaan doen. Ik wilde graag met een sloep varen, een stukje zeilen en evt. een fiets huren. Wat blijkt, alle ondernemers verhuren een sloep, zeilbootjes en fietsen. En.... alle websites blijken hetzelfde. Geen enkele ondernemer onderscheidt zich van de ander door een unieke website, mooie sfeerbeelden en door te laten zien wat ze in huis hebben. Hoe kun je als geïnteresseerde een keuze maken wanneer het aanbod gelijk lijkt?

De deur platlopen

Het kiezen aan de hand van de websites bleek bijna onmogelijk, dus deed ik een wilde gok. Eenmaal ter plaatse bleek er wel degelijk een groot verschil te zijn. Niet eens zo zeer in het type sloep of zeilbootje, als wel in de ondernemer die aan het roer staat.  Ik ontmoette gedreven ondernemers, gepassioneerd en enthousiast. Mensen met een verhaal, betrokken bij de omgeving en oprechte ambassadeurs van de Alde Feanen. Als ik iets van dat enthousiasme en van die passie online had terug gezien, was het veel makkelijker geweest een keuze te maken. Een gemiste kans, niet alleen voor mij, maar voor alle anderen na mij die voor diezelfde deur komen te staan.

Durf jij kritisch naar jouw online zichtbaarheid te kijken? Is jouw voordeur er eentje uit een rijtjeshuis of wordt de deur bij jou platgelopen omdat je je durft te onderscheiden?

Over de auteur: ‘Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: