Column: Hoe ziet jouw voordeur er uit?

Auteur: Thijs Jacobs
Columns 27 september 2016
Column: Hoe ziet jouw voordeur er uit?

Mijn moeder zegt altijd: ‘Een voordeur geeft een eerste indruk. Aan een voordeur kun je zien, wat voor mensen er wonen’. Jouw voordeur is je visitekaartje. Ben je je ervan bewust dat jouw voordeur, niet de voordeur van je B&B is, maar jouw online zichtbaarheid en presentatie? Hoe ziet jouw voordeur eruit? Laat je zien wat je in huis hebt?

Voor een gesloten deur

Afgelopen weekend was ik een paar dagen te gast in Friesland, op uitnodiging van N.P. de Alde Feanen. Dit jongste nationale park van Nederland organiseerde een bloggersevent om meer landelijke aandacht te genereren en meer mensen te overtuigen van de schoonheid van dit stukje Nederland. Voorafgaand aan het event ontvingen we een uitnodiging met een keuze programma van de activiteiten. Uit een lijst van lokale ondernemers mochten we zelf ons programma samenstellen. Ideaal, op deze manier bezoek je de Alde Feanen op een wijze die goed bij je doelgroep past. Maar, ook lastig. Aan de hand van de websites van de lokale ondernemers moest ik kiezen bij wie ik wat zou gaan doen. Ik wilde graag met een sloep varen, een stukje zeilen en evt. een fiets huren. Wat blijkt, alle ondernemers verhuren een sloep, zeilbootjes en fietsen. En.... alle websites blijken hetzelfde. Geen enkele ondernemer onderscheidt zich van de ander door een unieke website, mooie sfeerbeelden en door te laten zien wat ze in huis hebben. Hoe kun je als geïnteresseerde een keuze maken wanneer het aanbod gelijk lijkt?

De deur platlopen

Het kiezen aan de hand van de websites bleek bijna onmogelijk, dus deed ik een wilde gok. Eenmaal ter plaatse bleek er wel degelijk een groot verschil te zijn. Niet eens zo zeer in het type sloep of zeilbootje, als wel in de ondernemer die aan het roer staat.  Ik ontmoette gedreven ondernemers, gepassioneerd en enthousiast. Mensen met een verhaal, betrokken bij de omgeving en oprechte ambassadeurs van de Alde Feanen. Als ik iets van dat enthousiasme en van die passie online had terug gezien, was het veel makkelijker geweest een keuze te maken. Een gemiste kans, niet alleen voor mij, maar voor alle anderen na mij die voor diezelfde deur komen te staan.

Durf jij kritisch naar jouw online zichtbaarheid te kijken? Is jouw voordeur er eentje uit een rijtjeshuis of wordt de deur bij jou platgelopen omdat je je durft te onderscheiden?

Over de auteur: ‘Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Overig nieuws