Column: Hoe ziet jouw voordeur er uit?

27 september 2016 | Thijs Jacobs

Mijn moeder zegt altijd: ‘Een voordeur geeft een eerste indruk. Aan een voordeur kun je zien, wat voor mensen er wonen’. Jouw voordeur is je visitekaartje. Ben je je ervan bewust dat jouw voordeur, niet de voordeur van je B&B is, maar jouw online zichtbaarheid en presentatie? Hoe ziet jouw voordeur eruit? Laat je zien wat je in huis hebt?

Voor een gesloten deur

Afgelopen weekend was ik een paar dagen te gast in Friesland, op uitnodiging van N.P. de Alde Feanen. Dit jongste nationale park van Nederland organiseerde een bloggersevent om meer landelijke aandacht te genereren en meer mensen te overtuigen van de schoonheid van dit stukje Nederland. Voorafgaand aan het event ontvingen we een uitnodiging met een keuze programma van de activiteiten. Uit een lijst van lokale ondernemers mochten we zelf ons programma samenstellen. Ideaal, op deze manier bezoek je de Alde Feanen op een wijze die goed bij je doelgroep past. Maar, ook lastig. Aan de hand van de websites van de lokale ondernemers moest ik kiezen bij wie ik wat zou gaan doen. Ik wilde graag met een sloep varen, een stukje zeilen en evt. een fiets huren. Wat blijkt, alle ondernemers verhuren een sloep, zeilbootjes en fietsen. En.... alle websites blijken hetzelfde. Geen enkele ondernemer onderscheidt zich van de ander door een unieke website, mooie sfeerbeelden en door te laten zien wat ze in huis hebben. Hoe kun je als geïnteresseerde een keuze maken wanneer het aanbod gelijk lijkt?

De deur platlopen

Het kiezen aan de hand van de websites bleek bijna onmogelijk, dus deed ik een wilde gok. Eenmaal ter plaatse bleek er wel degelijk een groot verschil te zijn. Niet eens zo zeer in het type sloep of zeilbootje, als wel in de ondernemer die aan het roer staat.  Ik ontmoette gedreven ondernemers, gepassioneerd en enthousiast. Mensen met een verhaal, betrokken bij de omgeving en oprechte ambassadeurs van de Alde Feanen. Als ik iets van dat enthousiasme en van die passie online had terug gezien, was het veel makkelijker geweest een keuze te maken. Een gemiste kans, niet alleen voor mij, maar voor alle anderen na mij die voor diezelfde deur komen te staan.

Durf jij kritisch naar jouw online zichtbaarheid te kijken? Is jouw voordeur er eentje uit een rijtjeshuis of wordt de deur bij jou platgelopen omdat je je durft te onderscheiden?

Over de auteur: ‘Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Events Rotterdam
Ruimte voor startups, scale-ups en innovatie tijdens Gastvrij Rotterdam

Gastvrij Rotterdam en Horecaplatform HorecaNetwerk.nl bundelen hun krachten met het Horeca Netwerk Meet-Up Paviljoen. Dit paviljoen biedt startups, scale-ups en andere aanbieders van leuke, relevante en innovatieve producten voor de horeca de kans zich te presenteren tijdens de driedaagse horecavakb...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Niet alleen de lakens worden (wit)gewassen in Amsterdams hotel

Als je een exploitatie- of DHW-vergunning aanvraagt, controleert het bestuursorgaan onder andere je ‘integriteit’. Als hij daaraan twijfelt, is er misschien wel een reden om je aanvraag af te wijzen. Voor de zekerheid kan het bestuursorgaan je aanvraag ter controle doorsturen naar het La...

Hotelketens Achtergronden
Invast Hotels - Nederlandse Hotelsteden Index 2019: Amsterdam aan kop, Amersfoort verrassend derde

In het grootste gedeelte van de steden wordt een bezettingsgraad tussen 75% en 80% behaald. Verder is opmerkelijk dat Amersfoort een relatief hoge bezettingsgraad heeft behaald in 2018. In de volgende grafiek wordt de gemiddelde kamerprijs weergegeven. Hiermee wordt duidelijk dat hoewel Amersfoort e...

Economie Toerisme
Aantal overnachtingen in eerste kwartaal toegenomen

Het aantal overnachtingen in de Nederlandse logiesaccommodaties bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 18,3 miljoen. Dat is bijna de helft meer (46 procent) dan in dezelfde periode in 2012, toen 12,6 miljoen gasten in de logiesaccommodaties verbleven. Door de toename van het aantal hotelovernac...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: