Column: Hoe ziet jouw voordeur er uit?

27 september 2016 | Thijs Jacobs

Mijn moeder zegt altijd: ‘Een voordeur geeft een eerste indruk. Aan een voordeur kun je zien, wat voor mensen er wonen’. Jouw voordeur is je visitekaartje. Ben je je ervan bewust dat jouw voordeur, niet de voordeur van je B&B is, maar jouw online zichtbaarheid en presentatie? Hoe ziet jouw voordeur eruit? Laat je zien wat je in huis hebt?

Voor een gesloten deur

Afgelopen weekend was ik een paar dagen te gast in Friesland, op uitnodiging van N.P. de Alde Feanen. Dit jongste nationale park van Nederland organiseerde een bloggersevent om meer landelijke aandacht te genereren en meer mensen te overtuigen van de schoonheid van dit stukje Nederland. Voorafgaand aan het event ontvingen we een uitnodiging met een keuze programma van de activiteiten. Uit een lijst van lokale ondernemers mochten we zelf ons programma samenstellen. Ideaal, op deze manier bezoek je de Alde Feanen op een wijze die goed bij je doelgroep past. Maar, ook lastig. Aan de hand van de websites van de lokale ondernemers moest ik kiezen bij wie ik wat zou gaan doen. Ik wilde graag met een sloep varen, een stukje zeilen en evt. een fiets huren. Wat blijkt, alle ondernemers verhuren een sloep, zeilbootjes en fietsen. En.... alle websites blijken hetzelfde. Geen enkele ondernemer onderscheidt zich van de ander door een unieke website, mooie sfeerbeelden en door te laten zien wat ze in huis hebben. Hoe kun je als geïnteresseerde een keuze maken wanneer het aanbod gelijk lijkt?

De deur platlopen

Het kiezen aan de hand van de websites bleek bijna onmogelijk, dus deed ik een wilde gok. Eenmaal ter plaatse bleek er wel degelijk een groot verschil te zijn. Niet eens zo zeer in het type sloep of zeilbootje, als wel in de ondernemer die aan het roer staat.  Ik ontmoette gedreven ondernemers, gepassioneerd en enthousiast. Mensen met een verhaal, betrokken bij de omgeving en oprechte ambassadeurs van de Alde Feanen. Als ik iets van dat enthousiasme en van die passie online had terug gezien, was het veel makkelijker geweest een keuze te maken. Een gemiste kans, niet alleen voor mij, maar voor alle anderen na mij die voor diezelfde deur komen te staan.

Durf jij kritisch naar jouw online zichtbaarheid te kijken? Is jouw voordeur er eentje uit een rijtjeshuis of wordt de deur bij jou platgelopen omdat je je durft te onderscheiden?

Over de auteur: ‘Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Awards
Dit zijn de beste B&B's van Nederland

Bed & breakfasts (B&B) in Nederland hebben de laatste 10 jaar een sterke groei doorgemaakt. Zowel de vraag als het aanbod op de markt is sterk toegenomen. De groei van B&B’s in Nederland heeft onder andere te maken met de stijging van de toeristische bestedingen in eigen land. Stee...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Gemeente Amsterdam sluit zeven illegale hotels

De gemeente Amsterdam maakt serieus werk van de aanpak van illegale verhuur in de hoofdstad. Maar liefst 400.000 euro werd er in de maand juli aan boetes uitgedeeld aan illegale verhuurders, zo lezen we op de website van de gemeente. In Amsterdam is verhuur van particuliere woningen toegestaan, m...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Amsterdam verhoogt toeristenbelasting fors, B&B's aan banden gelegd

De gemeente Amsterdam gaat de toeristenbelasting in de stad fors verhogen. Voor hotels komt dat neer op 3 euro plus 7 procent van de kamerprijs; voor campings 1 euro plus 7 procent van de overnachtingsprijs en voor Airbnb wordt 10 procent van de overnachtingsprijs (gemiddeld is dat 151 euro) gereken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: