Column Jorine de Bruin: Zakelijke gasten

Auteur: Jorine de Bruin
Columns Jorine de Bruin 12 april 2022
Column Jorine de Bruin: Zakelijke gasten

Het liet mij gisteren hardop even lachen. Niet omdat ik jullie uitlach, maar omdat ik juist trots op jullie ben dat ik met een belangrijk onderwerp als dit kan ondersteunen. Ik ontving een mailtje van een B&B over het feit dat ze niet begrijpen waarom ze geen zakelijke gasten aantrekken. Op mijn wedervraag hoe ze dit zelf denken aan te trekken, werd het stil. “Met koffie?” klonk het toen opeens. ;-) Ik begrijp het, maar alleen met goede koffie trek je nog geen zakelijke gasten.

Koffietijd

Natuurlijk maak je zakelijke gasten blij met goede koffie. Maar wat is goede koffie? Waar de een geniet van een bakje Senseo, prefereert de andere gast juist een cappuccino met vers opgeklopte havermelk. Belangrijk is om als gastenverblijf duidelijk aan te tonen dat je openstaat voor zakelijke gasten. Vermeld op je website dat je beschikt over een goede werkplek, je de ruimte hebt om te vergaderen (eventueel) of dat de mogelijkheid bestaat om extra vroeg te ontbijten of om deze mee te nemen. Ik raad accommodaties altijd aan om een speciale pagina op hun website te maken met als onderwerp ‘Zakelijke gasten’.

Omzet

Want natuurlijk weten we allemaal dat zakelijke gasten meer omzet opleveren (ze blijven vaak voor langere tijd) en kosten, over het algemeen, minder ‘moeite’. Vaak zijn ze overdag weg, aan het werk of willen niet gestoord worden. Daarnaast hanteren steeds meer bedrijven een MVO beleid (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Ben jij als B&B duurzaam? Dan heb je in dit geval als duurzaam gastenverblijf al een streepje voor. Heb je bijvoorbeeld een waterbesparende douche? Vermeld dit op je website! Plus alle andere pluspunten waarom zakelijke gasten bij jou zouden moeten reserveren.

Zelfvertrouwen

Als eigenaar van een gastenverblijf wil je niet meer hopen op zakelijke gasten. Je wilt ze ontvángen. Veel gastvrouwen/heren gaan dan aan zichzelf twijfelen, en gedachtes als ‘Hoe kan het dat andere accommodaties wel zakelijke gasten ontvangen?’, ‘Is er iets mis met mijn aanbod?’ en ‘Is mijn prijs te hoog?’ gaan dan door hun hoofd.

Heb je geen tijd en zin om aan jezelf en je gastenverblijf te werken? Dan zal er ook niks veranderen. Ben je tevreden met de huidige gang van zaken en omzet? Fijn! Ik ben blij voor je. Ik ga nu zelf eerst even een lekkere cappuccino drinken (zonder opgeklopte havermelk) en tevreden zijn met deze (zakelijke) column. ;-)


Met gastvrije groet,

Jorine de Bruin | Hoteljournalist

Lees hier de andere columns van Jorine de Bruin

Overig nieuws