Column: laat jezelf zien!

22 november 2016 | Thijs Jacobs

In een markt waarin het aanbod van B&B’s nog dagelijks groeit en grote platforms als Airbnb en Booking.com het voor het zeggen hebben, is het belangrijk dat je je onderscheidt en jezelf laat zien. Uiteraard is een goede website onmisbaar. Up to date, met mooi beeldmateriaal (wordt nog veel te vaak onderschat), goede teksten en responsive. Het liefst ook nog voorzien van een sfeervolle film. Het totale plaatje moet kloppen! Maar, met alleen een goede website kom je er niet... Toekomstige gasten willen ook graag zien wie jíj bent. Ben jij online zichtbaar, laat je jezelf zien?

Stap over de drempel
Tijdens een boost-your-business weekend was ik druk bezig met de vraag hoe ik Bijzonder Plekje beter in de markt kon zetten. Totdat iemand me zei: ‘het gaat niet om Bijzonder Plekje, het gaat om Marleen’. Dat heeft mijn ogen geopend, de persoon achter een bedrijf is wel net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Zo ook bij jouw B&B. Jouw plek kan nog zo mooi zijn, als het gastheerschap niet klopt, dan voel je je niet thuis en wil je er als gast niet slapen. Niet voor niets gaat een groot deel van de recensies over 'hoe bijzonder de gastheer/-vrouw was'.

Ik wil graag vooraf zien bij wie ik te gast ben. Een persoonlijk stukje op je website met een goede foto trekt mij over de streep. Een gepassioneerd verhaal, verteld vanuit je hart, neemt me vooraf al mee en bepaalt mijn keuze. Deze keuze is eenvoudig te beïnvloeden door niet alleen op je eigen website zichtbaar te zijn, maar ook te zorgen voor een persoonlijk verhaal via je social media kanalen. Wek nieuwsgierigheid, neem je gast mee en laat ze beleven waarom ze bij jou moeten zijn.  

Social Media
Weg met de schroom, laat je zien op Facebook, Twitter en Instagram. Wanneer je deze social media kana

len goed inzet, bereik je een grote groep toekomstige gasten.

Een goed voorbeeld van het doeltreffend inzetten van social media is ‘Lief Huisje Zeeland’, een knus huisje voor 2 in Zeeland. Eigenaresse Jiske heeft haar zichtbaarheid op Facebook heel slim aangepakt door nachtjes weg te geven. Gaatjes in haar bezetting vulde ze op met winacties en met succes. In korte tijd heeft ze zichzelf op de kaart gezet. Met mooie beelden neemt Jiske je mee door haar huisje, je krijgt zin om bij haar te gaan genieten. Prachtige foto’s op Instagram maken je enthousiast over de omgeving, ze neemt je mee, laat zien hoe mooi de tuin is, wat haar favoriete koffietentjes zijn, waar ze graag gaat eten op een mooie zomeravond…  Als gast wil je alles zien, doen en beleven wat Jiske je laat zien. Wanneer je een weekendje weg gaat plannen, zal Jiske vast en zeker bij je opkomen als ‘daar wil ik heen’-adres.

Zorg ervoor dat het gaat gonzen op het net. Wees creatief, ga online op zoek naar voorbeelden, maak een lange termijn plan en go for it; het werkt. Laat jezelf zien!

Over de auteur: 
Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Achtergronden Ondernemen
Poll: hoe ga jij om met no-shows in je B&B?

No-shows zijn vervelend voor B&B-ondernemers. We willen dolgraag weten hoe jij omgaat met het fenomeen van gasten die niet op komen dagen. Moeten zij hoe dan ook betalen of niet, en schrijf je automatisch geld af van zijn of haar creditcard? We publiceren de bevindingen in de komende editie van...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: