Column: laat jezelf zien!

22 november 2016 | Thijs Jacobs

In een markt waarin het aanbod van B&B’s nog dagelijks groeit en grote platforms als Airbnb en Booking.com het voor het zeggen hebben, is het belangrijk dat je je onderscheidt en jezelf laat zien. Uiteraard is een goede website onmisbaar. Up to date, met mooi beeldmateriaal (wordt nog veel te vaak onderschat), goede teksten en responsive. Het liefst ook nog voorzien van een sfeervolle film. Het totale plaatje moet kloppen! Maar, met alleen een goede website kom je er niet... Toekomstige gasten willen ook graag zien wie jíj bent. Ben jij online zichtbaar, laat je jezelf zien?

Stap over de drempel
Tijdens een boost-your-business weekend was ik druk bezig met de vraag hoe ik Bijzonder Plekje beter in de markt kon zetten. Totdat iemand me zei: ‘het gaat niet om Bijzonder Plekje, het gaat om Marleen’. Dat heeft mijn ogen geopend, de persoon achter een bedrijf is wel net zo belangrijk, zo niet belangrijker. Zo ook bij jouw B&B. Jouw plek kan nog zo mooi zijn, als het gastheerschap niet klopt, dan voel je je niet thuis en wil je er als gast niet slapen. Niet voor niets gaat een groot deel van de recensies over 'hoe bijzonder de gastheer/-vrouw was'.

Ik wil graag vooraf zien bij wie ik te gast ben. Een persoonlijk stukje op je website met een goede foto trekt mij over de streep. Een gepassioneerd verhaal, verteld vanuit je hart, neemt me vooraf al mee en bepaalt mijn keuze. Deze keuze is eenvoudig te beïnvloeden door niet alleen op je eigen website zichtbaar te zijn, maar ook te zorgen voor een persoonlijk verhaal via je social media kanalen. Wek nieuwsgierigheid, neem je gast mee en laat ze beleven waarom ze bij jou moeten zijn.  

Social Media
Weg met de schroom, laat je zien op Facebook, Twitter en Instagram. Wanneer je deze social media kana

len goed inzet, bereik je een grote groep toekomstige gasten.

Een goed voorbeeld van het doeltreffend inzetten van social media is ‘Lief Huisje Zeeland’, een knus huisje voor 2 in Zeeland. Eigenaresse Jiske heeft haar zichtbaarheid op Facebook heel slim aangepakt door nachtjes weg te geven. Gaatjes in haar bezetting vulde ze op met winacties en met succes. In korte tijd heeft ze zichzelf op de kaart gezet. Met mooie beelden neemt Jiske je mee door haar huisje, je krijgt zin om bij haar te gaan genieten. Prachtige foto’s op Instagram maken je enthousiast over de omgeving, ze neemt je mee, laat zien hoe mooi de tuin is, wat haar favoriete koffietentjes zijn, waar ze graag gaat eten op een mooie zomeravond…  Als gast wil je alles zien, doen en beleven wat Jiske je laat zien. Wanneer je een weekendje weg gaat plannen, zal Jiske vast en zeker bij je opkomen als ‘daar wil ik heen’-adres.

Zorg ervoor dat het gaat gonzen op het net. Wees creatief, ga online op zoek naar voorbeelden, maak een lange termijn plan en go for it; het werkt. Laat jezelf zien!

Over de auteur: 
Marleen Brekelmans is initiatiefnemer van de website BijzonderPlekje.nl. Het online platform waar de meest bijzondere adressen van Europa gepresenteerd worden. Met haar jarenlange reiservaring (wereldwijd) is Marleen de expert op het gebied van bijzondere overnachtingen.’

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Interview Longread
B&B in het Smalste Stukje van Nederland; breed genoeg om volop te genieten

De zon die door het raam naar binnen schijnt, het gefluit van vogels en het gekraai van de haan in de vroege ochtend, dat is wakker worden in één van de drie gastenkamers van B&B ’t Merthoes in het pittoreske Midden-Limburgse plaatsje Susteren. Een bijzonder plekje. Onthaa...

Interview
Is de gast altijd koning?

Soms hebben we het als eigenaren van een gastenverblijf moeilijk met de uitspraak: ‘De gast is altijd koning’. Dat komt omdat we dan meestal direct denken aan de gasten die soms onmogelijke, onrealistische eisen stellen. Gasten waarbij het nooit goed genoeg is en die nooit tevreden te st...

Economie Toerisme
Aantal Nederlandse vakantiegangers bereikt dieptepunt

Het aantal Nederlanders dat in het tweede kwartaal van 2020 op vakantie ging was 65 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2019. De daling is veruit het grootst voor vakantiegangers met een buitenlandse bestemming, 98 procent in april en mei. Het aantal Nederlanders dat op vakantie ging in eig...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Horeca krijgt grote klap, maar toont veerkracht

Door de dreiging van coronabesmettingen en vanwege beperkende maatregelen kan de Nederlandse economie nog niet op volle kracht opereren. De aanhoudende onzekerheid door de coronacrisis leidt bovendien tot voorzichtigheid bij bedrijven en consumenten. Hierdoor zullen veel sectoren dit jaar moeizaam h...

Economie
Na recordjaar 2019 keldert toegevoegde waarde toerisme in eerste helft 2020

In het eerste halfjaar van 2020 lag de toegevoegde waarde van de belangrijkste bedrijfstakken in de toerismesector volgens voorlopige cijfers ongeveer 45 procent lager dan in het eerste halfjaar van 2019. Het aantal banen daalde ook, maar minder sterk. In 2019 had de toeristische sector nog een r...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: