Column: lang leve Google

19 juli 2019 | Yvonne Rengelink

Afgelopen week hadden wij gasten die graag een veganistisch ontbijt wilden. Oei, daar moet je je toch even in verdiepen. Een half uurtje googelen op internet doet echter wonderen. En uiteindelijk bleek het ook nog eens mee te vallen. De appeltaartjes die bij aankomst altijd klaarstaan konden met een kleine aanpassing worden gemaakt en vielen bovendien ook nog eens in de smaak bij de andere gasten. Ons brood bleek al geschikt, wat eveneens geldt voor ‘de Drentse turf’ die wij vaak als lokale specialiteit van verschillende bakkers uit onze omgeving bij het ontbijt serveren. Je wordt bovendien weer eens getriggerd om creatief te zijn als je iets anders dan een eiergerecht bij het ontbijt wilt serveren. De mini pizza’tjes vielen bijvoorbeeld zeer in de smaak en gaan zeker een aanvulling worden op de variatie gerechtjes die wij dagelijks voorschotelen aan onze gasten. Al met al een geslaagd verblijf en wij hebben weer wat bijgeleerd. Wist je namelijk dat je een ei als bindmiddel kan vervangen door appelmoes?

Bij het opstarten van onze B&B kon ik best wel wat opzien tegen alle (dieet)wensen en allergieën van de gasten die bij ons zouden komen overnachten. Hoe vaak zouden we daar mee te maken krijgen en zouden gasten hun allergieën wel van tevoren melden of moesten wij dat actief aan ze vragen? We waren bovendien bij de voorbereidingen ook nog eens gestuit op nieuwe wetgeving die je verplicht om allergene stoffen in het ontbijt en andere gerechten aan je gasten te vermelden. Oh jee, hoe zag dat er dan in de praktijk uit? Om welke stoffen ging het eigenlijk? En dat betekende toch niet dat we een lijst met de ingrediënten van al onze producten op moesten hangen of zoiets? Ik zag het al voor me.

Gelukkig ging de wetgeving eerder in werking dan wij de B&B openden en zo konden we mooi de kunst afkijken bij anderen. En zagen we bijvoorbeeld dat in restaurants dit vaak op een handige manier wordt opgelost door op de menukaart aan te geven dat gasten het aan je kunnen melden als dit aan de orde is of een opmerking plaatsen op de kaart dat de kennis van allergenen aanwezig is in het bedrijf. Zelf hebben wij het opgelost door bij de bevestiging altijd te vragen of mensen speciale wensen hebben en via onze website kunnen ze bij het maken van een reservering ook een aantal allergieën aanvinken. We hebben inmiddels ervaren dat mensen die een allergie of andere dieetwens hebben dat eigenlijk altijd wel van tevoren aangeven, vaak zelfs al voor de reservering definitief wordt gemaakt.

Ik had mij voorgenomen om de ontbijten met de meest voorkomende allergieën uit te werken voordat de B&B openging. Door alle drukte bij het opstart was dat destijds natuurlijk niet gelukt. Groot was de paniek toen enkele weken na de opening een reservering binnenkwam waarbij een persoon aangaf een glutenallergie te hebben en graag naast ons ontbijt ook onze tapasplank erbij wilde reserveren. Gelukkig schoot ook hier Google ons te hulp. En met hulp van de biologische supermarkt bij ons om de hoek kregen we het voor elkaar om een zodanig smakelijk ontbijt en tapas klaar te zetten dat deze gasten daarna al verscheidene keren bij ons zijn teruggekeerd.

Inmiddels liggen de lijstjes klaar en kunnen we makkelijk schakelen wanneer gasten met speciale wensen komen. Bij allergieën weten we wat we wel en niet serveren en bij andere wensen, zoals bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen, krijgen zij alleen die producten die voor hen geschikt zijn en ziet onze ontbijtplank er bij vegetarische gasten ook zonder vleeswaren heel aantrekkelijk uit. Het is fijn dat je tegenwoordig in een poep en een scheet alle gewenste informatie op het internet kan vinden.

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Lees hier meer columns van Yvonne en Jos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Achtergronden Ondernemen
Poll: hoe ga jij om met no-shows in je B&B?

No-shows zijn vervelend voor B&B-ondernemers. We willen dolgraag weten hoe jij omgaat met het fenomeen van gasten die niet op komen dagen. Moeten zij hoe dan ook betalen of niet, en schrijf je automatisch geld af van zijn of haar creditcard? We publiceren de bevindingen in de komende editie van...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: