Column: mijn eerste gasten van het jaar

29 mei 2019 | Ellen-Marie Janse

Het is april, Pasen is laat dit jaar en mijn eerste gasten van het seizoen dienen zich aan. Het huis is volgeboekt, zoals eigenlijk ieder jaar in deze tijd. De weerberichten op internet voorspellen enorme regen en ook wanneer Pasen valt; ook dat is ieder jaar zo. Best jammer, want de week van Pasen (semana Santa) is de start van het toeristenseizoen en dan gaat eenieder eropuit.

De dag dat mijn eerste familie arriveert, schijnt er een vaag zonnetje en gelukkig is het nog droog. Ze hebben het appartement geboekt en vragen of ze ook kunnen ontbijten. Dat is lastig, want vanwege het weer moet ik een buffet op de eerste etage klaarmaken en zij willen graag in het appartement eten. Daar moet dan een apart ontbijt worden geserveerd. Natuurlijk ga ik akkoord en besluit nog even na te gaan hoe ik dat ga plannen. Plannen, absoluut mijn slechtste eigenschap!

De volgende dag breekt aan en ik moet even wennen aan de tijd van wakker worden. Zes uur blijft vroeg. Snel sta ik op, zet koffie en begin het ontbijt voor te bereiden. Het is rennen en heel zwaar sjouwen, maar uiteindelijk staat alles op zijn plaats als niet veel later de gasten arriveren. Ik vraag hoe ze hebben geslapen, waarna een dame zegt dat de verwarming het niet doet. 'Misschien zit er lucht in de leiding', zeg ik, maar ze schudt haar hoofd en zegt dat de radiator de vorige dag wel warm was. Ik zeg haar hiernaar te kijken als ik klaar ben met het ontbijt. Even later komt er een andere gast naar mij toe en vraagt of ik even mee naar de badkamer wil lopen. Daar tref ik een verstopt toilet aan waarin het water tot aan de bril staat met een aantal drijvende uitwerpselen erin. Ook dat ga ik later voor hem oplossen.


Om half 11 melden zich de gasten uit het appartement en ga ik daar de tafel dekken. Ik sleur alle etenswaren van boven naar beneden, zet verse koffie en maak nog even een omeletje. Ondertussen bel ik mijn ex met het verhaal over het toilet.

Een half uur later staat de ex op de stoep en zijn de gasten uit de kamer vertrokken. In eerste instantie proberen we de verstopping op te lossen met een veer, maar dat mag niet baten. 'De pot moet eraf', roept de ex en dan breekt het zweet me uit. Men heeft het toilet namelijk gedeeltelijk ingemetseld, waardoor deze niet makkelijk te verwijderen is. Wanhopig opper ik nog wat andere opties maar mijn ex is stellig, de pot moet eruit. Ik voel een lichtelijke misselijkheid opkomen die deels te wijten is aan de verstopte pot, maar ook aan de enorme sterke parfumlucht die in de kamer hangt en ik besluit maar verder te gaan met het opruimen van het ontbijt.

Een uur later heeft ex de pot uitgebikt, tilt hem van de vloer en brengt deze naar buiten. Voornemens de gasten de rekening te presenteren, blijkt uiteindelijk dat de verstopping zich al geruime tijd aan het opbouwen was. We maken de boel schoon en de pot kan weer terug.

Drie uur later kunnen de gasten weer naar het toilet. We gaan op zoek naar het probleem van de verwarming, maar kunnen niet begrijpen wat er aan de hand is. Uiteindelijk besluit ik de thermostaat een paar graden hoger te zetten en dan blijkt de radiator wel warm te worden. Nu hebben deze gasten het die nacht lekker warm gehad, terwijl de gasten van de andere kamers hun bed uit zijn gedreven, wat blijkt uit alle ramen die ik de volgende morgen open aantref.

De volgende morgen word ik tijdens het ontbijt wederom op mijn schouder getikt door de man van de verstopte wc, die aangeeft dat hij met een ander probleem kampt. Weer volg ik hem naar de kamer waar ik tientallen dode insecten op de vloer zie liggen. 'Ze zitten overal', zegt zijn vrouw; zelfs in de kasten waar de kleding hangt. Ik vraag of ze het nest gevonden hebben, maar dat hebben ze niet. 'Lossen we op', zeg ik haar en die middag spray ik haar kamer met insecticide, ruim alle dode dieren op en zet de ramen wagenwijd open in de hoop dat ik alles heb vernietigd.

Mijn nieuwe werkster dient zich aan en hoewel ze al een paar keer is geweest ben ik nog niet overtuigd van haar kunnen. Ze is wel bijzonder lief, waardoor ik mezelf af en toe moet herpakken als ik kritiek op haar lever. Zwaar buiten adem staat ze voor mij. Vanuit het dorp is ze naar boven komen rennen, haar auto is kapot en ze kan de reparatie niet betalen. Sneu vind ik dat, maar ik moet dit probleem bij haar laten liggen. Ze gaat aan de slag met een kamer en ik zeg haar dat dit ongeveer een uur in beslag zou moeten nemen. Als ik een half uur later een kijkje bij haar neem, is ze een half uur verder en heeft de bedden afgehaald. Alle dekbedden liggen nog in de hoes over de tafel en ook de slopen zitten nog om de kussens. 'Die hoezen moeten eraf', zeg ik. Dat wist ze niet, ze werkt altijd met dekens. Het afhalen van de hoezen en slopen kost weer een kwartier, dus we zijn drie kwartier verder als het poetsen nog moet beginnen. Ze zal nog een beetje moeten oefenen, neem ik me voor en besluit haar niet langer in haar nek te zitten.
1,5 uur later komt ze hijgend naar me toe. De kamer is af, het heeft ruim twee uur in beslag genomen en ze heeft alle bedden opgemaakt, maar zonder lakens, want die had ik haar niet gegeven. Ik slaak een diepe zucht.  

Hartelijke groet,

Ellen-Marie

www.meandthebandb.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: