Column: Nieuwe suite bijna klaar, en nu bekender worden op social media?

15 maart 2019 | redactie

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost, maar over een paar weken is onze nieuwe en derde suite dan toch eindelijk klaar. Dat we een jaar na het starten van de verbouwing en driekwart jaar na onze eerst gestelde deadline opengaan, had ik van tevoren niet kunnen bedenken. En ik ben inmiddels na een klusperiode van 9 jaar in ons huis toch wel wat gewend. Oké, ik zal eerlijk zijn, de eerste deadline was misschien wat te ambitieus gesteld. De deadline was meer ingegeven door het idee om het zomerseizoen nog mee te pakken dan door te kijken naar wat realistisch zou zijn.

Maar waar we, en misschien maar goed ook, onvoldoende rekening mee gehouden hebben zijn alle onvoorziene omstandigheden die op je pad komen. Van fysieke blessures en ziektes tot verhuizingen van je kinderen en het bijwonen van feestjes en bijeenkomsten die natuurlijk altijd in het weekend gepland worden; precies op de momenten dat er tijd is om te klussen.

Daarnaast is, niet onvoorzien, maar wel heel bepalend voor de tijdsmomenten waarop de kluswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd, het verblijf van onze gasten. Als gast zit je natuurlijk niet te wachten op het geluid van een zaag, schuurmachine of ander herriemakend apparaat. Dit betekent dus dat de meeste bouwwerkzaamheden de afgelopen maanden tussen 11.00 en 16.00 uur zijn uitgevoerd. Daarbij opgeteld dat Jos het liefst alles zelf doet, zo min mogelijk uitbesteedt en een perfectionist is, heeft erin geresulteerd dat de 50m2 oppervlakte die we moesten verbouwen één van de langstdurende verbouwprojecten van ons huis is geworden.

Maar het resultaat mag er wezen, het wordt weer een prachtige suite. De grote vraag is nu, wanneer kunnen gasten de nieuwe suite boeken en wanneer kunnen wij ze ontvangen. Na drie keer de deadline op te hebben geschoven, durfde ik mij lange tijd niet te wagen aan het stellen van een nieuwe opleveringsdatum. Bang om die datum ook niet te halen en gasten misschien zelfs af te moeten bellen of teleurstellen heeft mij tot nu toe doen besluiten om de suite niet open te zetten op de boekingskanalen en onze website. Nu de verf bijna droog is, de gordijnrails aankomend weekend worden opgehangen en het water op de whirlpool is aangesloten, wordt het tijd om hiermee aan de slag te gaan. Eerst alles zichtbaar maken op de boekingskanalen en dan eens nadenken hoe we meer bekendheid kunnen geven aan onze uitbreiding.

Hoe gaan we dat aanpakken? Aanbiedingen om ergens een advertentie te plaatsen of je bedrijf op een boekingskanaal te zetten waar je nog niet bij bent aangesloten, komen regelmatig in je mailbox binnen. Maar is dat een goed idee? Hoe effectief is dat behalve dat het over het algemeen een hoop geld kost? Of zou het verstandiger zijn om je te richten op social media? Ik probeer braaf mijn Facebookpagina bij te houden, maar merk dat dat best lastig is. Hoe verzin je iedere keer weer een leuk of interessant bericht. Ik zie aan de reacties dat mensen het wel leuk vinden als je iets post. Het is in ieder geval een belangrijk medium. Misschien moeten we daar straks eens een financiële injectie aan geven. Van een collega B&B-eigenaar, die dat bij de opstart van haar bedrijf heeft gedaan, heb ik ooit eens begrepen dat ze daarmee een enorm bereik creëerde. Wie weet, maar voordat we de nette kleren aantrekken om daar mee aan de slag te gaan, eerst nog even de kluskleren aan voor de laatste loodjes.

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Interview Longread
Automatisering voor je B&B: geen dubbele boekingen meer

Een robot die het bed opmaakt is er nog niet, maar een programma dat dubbele boekingen voorkomt wel. Steeds meer bed & breakfasts schakelen over op een professioneel reserveringssysteem, die hun agenda up-to-date houdt. Maar is deze hotelsoftware wel rendabel voor kleine bedrijven? Vroeger we...

Advertorial
Let’s talk sleep! Stappenplan voor het juiste bed in uw Bed & Breakfast

Na een lange dag genieten van uw favoriete stad en een heerlijk etentje wandelt u terug naar uw Bed & Breakfast. Eenmaal in uw kamer aangekomen, kijkt u nog eens rond. Wat is het eigenlijk een mooie Bed & Breakfast! En na zo’n dag als deze ziet het bed er nog beter uit bij het inchecke...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Tech Interview
Hotel Derlon doet het goed op social media, en dit is waarom dat zo is

Sebas ten Tije is vanaf medio januari directeur van Derlon Hotel Maastricht. Dit hotel heeft zijn online presence goed op orde en kiest bewust voor twee social media kanalen, Facebook en Instagram. Ten Tije heeft als nieuwe general manager te maken met een ‘legacy’, maar de persoonlijke ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: