Column: nu eens zelf op vakantie

14 september 2018 | Yvonne Rengelink

Genietend van een welverdiende vakantie aan de Spaanse kust kijken wij terug op een schitterende huwelijksdag en citytrip met onze kinderen naar New York. Een vakantie die dit jaar dus wel op een hele speciale manier begon.

Vakantie. Vroeger nog weleens spontaan bedacht. Tegenwoordig strak georganiseerd en, door schade en schande geleerd, al een jaar van tevoren ingepland in onze agenda’s. Met een goedlopende B&B kwamen we er al gauw achter dat het tijdig in de agenda zetten van  gesloten periodes een noodzakelijk kwaad is. Een periode voor de vakantie, voor een vrij weekend, het vieren van verjaardagen of omdat je misschien af en toe ook eens thuis wilt zijn zonder dat je gasten over de vloer hebt. Doen we dat niet, dan worden deze dagen steevast ingenomen door reserveringen van onze gasten.

Op zoek naar een vervanger?

Bij de start, drie jaar geleden, hadden we nog het idee om op zoek te gaan naar iemand die ons zou kunnen vervangen tijdens vakanties en vrije dagen. Al heel snel hebben wij dat idee laten varen. De B&B hangt te veel aan ons als persoon. Dat valt nauwelijks aan een ander over te dragen. Logement No5 gaat dus op de momenten dat we vrij zijn dicht. Een keuze die ons overigens prima bevalt.

Vakantie is voor ons het moment om even niets te hoeven en niets te willen. Als altijd actieve, bezige bijen genieten we van de rust, de omgeving waar we verblijven, het mooie weer, een goed boek, een glas wijn en lekker eten. Het ultieme moment om het hoofd leeg te maken en ruimte te maken voor nieuwe plannen en ideeën. Heerlijk en misschien zelfs wel noodzakelijk. Noodzakelijk voor onszelf, maar ook voor onze gasten. Zij verdienen het om met open armen te worden ontvangen en kopen er niets voor als je vermoeidheid uitstraalt.

Afstand creëren

Al jaren hebben we de afspraak dat we het de eerste helft van de vakantie niet over het werk hebben. In de tweede helft, wanneer we voldoende afstand hebben gecreëerd en weer wat uitgerust beginnen te raken, merken we vaak dat het weer begint te kriebelen. Een andere omgeving en even leven zonder een agenda maken al snel dat de creativiteit weer naar boven komt. Creativiteit wordt in ons geval al gauw omgezet in nieuwe plannen, grove schetsen en nadenken over de details. Stilzitten ligt niet echt in onze aard.

Steevast eindigen we onze ‘zomervakantie’ met het zetten van nieuwe vrije blokken in de agenda van volgend jaar. Eigenlijk ook wel een fijne gedachte om nu al te weten wanneer we weer een vakantie of weekendje weg kunnen plannen.

De eerste helft van de vakantie zit er bij het schrijven van deze column ruimschoots op.

We mogen dus weer denken aan de verbouwing waarmee we druk zijn, de inrichting en een streefdatum, maar eerst doen wij inspiratie op door nog een keer nieuwe tapas te bestellen en te genieten zoals onze gasten dat doen.

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: