Column: Op de kaart

20 december 2016 | Marleen Brekelmans

Aan het einde van het jaar kijken we graag terug op de afgelopen maanden. Ook online wordt er veel stilgestaan bij de successen van 2016. Lijstjes met hoogtepunten, de beste foto’s van afgelopen jaar, de meest gelezen blogs, de mooiste recensie. Sta jij ook altijd even stil bij wat het afgelopen jaar je heeft gebracht? Het is niet alleen leuk, ook leerzaam. 

Wat was/is je lievelingsgast? Je meest gelezen blog? Je mooiste foto op Instagram? Het Facebook bericht wat het meest gedeeld is? In de antwoorden liggen je kansen voor 2017. Wanneer het in januari over het algemeen iets rustiger is, heb je mooi de tijd om die antwoorden om te zetten in een PR- en stappenplan voor 2017. Waar liggen jouw kansen? Hoe zet je jouw plek nog beter op de kaart? 

Los van je zichtbaarheid op je eigen media kanalen deel ik graag nog een paar ideeën met je:

Samen sterk

Denk niet dat je er alleen voor staat, maar sla de handen in elkaar en werk samen met andere lokale ondernemers. Denk niet in termen van concurrentie, maar versterk elkaar. Zit jouw B&B vol, verwijs naar een vergelijkbaar adres in jouw buurt. En kijk hoe jullie samen de regio waar jullie zitten beter op de kaart kunnen zetten. Communiceer naar buiten toe waarom gasten bij jullie moeten zijn. Niet alleen wat jullie B&B zo bijzonder maakt, maar ook waarom jouw stukje Nederland zo speciaal is. Een goed voorbeeld is het concept Vechtdalhoppen, waarbij je fietst of wandelt van accommodatie naar accommodatie. De mooiste parels van het Vechtdal worden onder de aandacht gebracht, je slaapt op unieke locaties, bij het ontbijt proef je streekproducten en in een boekje krijg je tips wat er te doen is in de omgeving. Sfeervol vormgegeven met een aantrekkelijke huisstijl. 

Persbericht?

Iets nieuws te melden? Stuur een persbericht uit en vergeet daarbij de lokale media niet. Regelmatig wordt veel te groot gedacht. Hoe haal ik de landelijke krant, hoe zorg ik voor een plaatsing in dat magazine met enorm bereik? Ook de lokale en regionale media zijn belangrijk. Een interview omdat je 5 jaar bestaat, een artikel over datgene dat je uniek maakt… Je komt onder de aandacht bij lezers die wellicht nog onderdak zoeken voor wanneer hun familie (van ver weg) op bezoek komt, bij bedrijven die voor hun (internationale) klanten nog een fijne slaapplek zoeken.

Influencers

Verdiep je in het inzetten van bloggers. Een gaatje in je bezetting, nodig een blogger uit die past bij jouw concept. Waarom? Een goede blogger heeft veel invloed op zijn/haar lezers, je bereikt een specifieke doelgroep, een blogger kan waardevolle concent creëren wanneer zij/hij schrijft over zijn ervaringen en met een goede ervaring wordt de blogger een ambassadeur van jouw plekje. 

Vergroot je naamsbekendheid op deze manieren en probeer uit wat voor jou werkt. Waarmee je in je PR- en stappenplan ook aan de slag gaat, zorg dat de stappen die je zet bij je passen. Ik ben nu al benieuwd naar waar je in 2017 op terug gaat kijken.

Fijne feestdagen gewenst en een mooie start van 2017!
Marleen Brekelmans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Achtergronden Bed&Breakfast
Bed & Breakfast runnen, makkie toch?

Ton Jetten runt al vijftien jaar een aantal B&B-appartementen met een eigen formule. Aanvankelijk vijf in Nijmegen en eentje in Utrecht. Je kunt deze bekijken op www.lecharme.nl (Nijmegen) en www.laperleutrecht.nl (Utrecht). In zo'n tijd maak je wat mee natuurlijk en een aantal van die ve...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Hilton Amsterdam
Samen met je huisdier op vakantie in een luxe hotel in Amsterdam

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station heet alle huisdieren welkom. Men kan hier nu van een vakantie in eigen land genieten en er compleet tot rust komen; samen met het geliefde huisdier welteverstaan. Een cocktail op grote hoogte in SkyLounge Amsterdam terwijl uw hond of kat kan kiezen ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: