Column: Op de kaart

20 december 2016 | Marleen Brekelmans

Aan het einde van het jaar kijken we graag terug op de afgelopen maanden. Ook online wordt er veel stilgestaan bij de successen van 2016. Lijstjes met hoogtepunten, de beste foto’s van afgelopen jaar, de meest gelezen blogs, de mooiste recensie. Sta jij ook altijd even stil bij wat het afgelopen jaar je heeft gebracht? Het is niet alleen leuk, ook leerzaam. 

Wat was/is je lievelingsgast? Je meest gelezen blog? Je mooiste foto op Instagram? Het Facebook bericht wat het meest gedeeld is? In de antwoorden liggen je kansen voor 2017. Wanneer het in januari over het algemeen iets rustiger is, heb je mooi de tijd om die antwoorden om te zetten in een PR- en stappenplan voor 2017. Waar liggen jouw kansen? Hoe zet je jouw plek nog beter op de kaart? 

Los van je zichtbaarheid op je eigen media kanalen deel ik graag nog een paar ideeën met je:

Samen sterk

Denk niet dat je er alleen voor staat, maar sla de handen in elkaar en werk samen met andere lokale ondernemers. Denk niet in termen van concurrentie, maar versterk elkaar. Zit jouw B&B vol, verwijs naar een vergelijkbaar adres in jouw buurt. En kijk hoe jullie samen de regio waar jullie zitten beter op de kaart kunnen zetten. Communiceer naar buiten toe waarom gasten bij jullie moeten zijn. Niet alleen wat jullie B&B zo bijzonder maakt, maar ook waarom jouw stukje Nederland zo speciaal is. Een goed voorbeeld is het concept Vechtdalhoppen, waarbij je fietst of wandelt van accommodatie naar accommodatie. De mooiste parels van het Vechtdal worden onder de aandacht gebracht, je slaapt op unieke locaties, bij het ontbijt proef je streekproducten en in een boekje krijg je tips wat er te doen is in de omgeving. Sfeervol vormgegeven met een aantrekkelijke huisstijl. 

Persbericht?

Iets nieuws te melden? Stuur een persbericht uit en vergeet daarbij de lokale media niet. Regelmatig wordt veel te groot gedacht. Hoe haal ik de landelijke krant, hoe zorg ik voor een plaatsing in dat magazine met enorm bereik? Ook de lokale en regionale media zijn belangrijk. Een interview omdat je 5 jaar bestaat, een artikel over datgene dat je uniek maakt… Je komt onder de aandacht bij lezers die wellicht nog onderdak zoeken voor wanneer hun familie (van ver weg) op bezoek komt, bij bedrijven die voor hun (internationale) klanten nog een fijne slaapplek zoeken.

Influencers

Verdiep je in het inzetten van bloggers. Een gaatje in je bezetting, nodig een blogger uit die past bij jouw concept. Waarom? Een goede blogger heeft veel invloed op zijn/haar lezers, je bereikt een specifieke doelgroep, een blogger kan waardevolle concent creëren wanneer zij/hij schrijft over zijn ervaringen en met een goede ervaring wordt de blogger een ambassadeur van jouw plekje. 

Vergroot je naamsbekendheid op deze manieren en probeer uit wat voor jou werkt. Waarmee je in je PR- en stappenplan ook aan de slag gaat, zorg dat de stappen die je zet bij je passen. Ik ben nu al benieuwd naar waar je in 2017 op terug gaat kijken.

Fijne feestdagen gewenst en een mooie start van 2017!
Marleen Brekelmans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Toerisme Achtergronden
Nederlandse logiesaccommodaties trokken afgelopen zomer 10 miljoen gasten

Nederlandse logiesaccommodaties trokken tijdens de zomermaanden juli en augustus 2019 bijna 10 miljoen gasten, 420 duizend (4,4 procent) meer dan dezelfde maanden een jaar eerder. In totaal waren deze gasten goed voor bijna 35 miljoen overnachtingen, bijna 2,5 miljoen (7,6 procent) meer. De huisjest...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: