Column: tijd voor mezelf... Of toch niet?

9 augustus 2018 | Yvonne Rengelink

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Vanaf nu houden zij je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Ik denk zo nu en dan nog weleens terug aan de tijd waarin mijn agenda door anderen gevuld werd en ik van de ene na de andere vergadering rende. Lange dagen waarin, met een beetje geluk, een lunch tijdens het vergaderen was geregeld. Die tijd heb ik inmiddels ver achter me gelaten. Ik ben eigen baas en heb de tijd voor mezelf…. Of toch niet?

Ik heb me niet gerealiseerd dat je als B&B-houder zo geregeerd wordt door de klok. Het batterijtje van mijn horloge hield er een paar jaar geleden mee op, midden in mijn ‘carrière switch fase’. Ik heb het afgedaan om hem daarna nooit meer om te doen. Eén van mijn doelstellingen was het relaxter aan te doen en daar hoorde wat mij betreft geen horloge bij. Tegenwoordig heb ik 24 uur per dag mijn mobiele telefoon bij me in de buurt. En dat is echt niet alleen maar om bereikbaar te zijn of om mijn mail en boekingen te checken. Mijn telefoon is mijn, iets wat uit de kluiten gewassen, nieuwe horloge geworden.

Meer dan ooit ben ik namelijk gefixeerd op de tijd. Hoe laat arriveren de gasten. Hoe laat willen ze het ontbijt geserveerd hebben en hoe laat moet ik dus mijn bed uit. Hoe laat kan ik het ontbijt afruimen en hoe laat willen ze daarna vertrekken. Heb ik na het schoonmaken van de kamers nog even tijd voor de boodschappen voordat de nieuwe gasten arriveren of doe ik dat pas nadat iedereen binnen is. Kan ik tussen alle activiteiten door nog snel even een nieuwe lading appeltaartjes bakken, zonder dat ik met deeg besmeurde handen mijn gasten verwelkom, of bak ik ze toch maar na het avondeten. Mijn ‘horloge’ en ik zijn beste vrienden geworden.

Als je het over invulling van tijd hebt dan ben je al snel geneigd te denken aan activiteiten zoals boodschappen doen, schoonmaken, strijken, bereiden van de ontbijten, ontvangst van, aandacht voor en uitzwaaien van de gasten enz. enz. Ik realiseer me echter steeds vaker dat er enorm veel tijd verloren gaat met wachten.

In onze bevestigingsmail noemen we altijd het tijdstip vanaf hoe laat gasten bij ons welkom zijn en vragen we ze kort van tevoren hoe laat we ze bij ons mogen verwachten. Maar de weg naar Assen is blijkbaar toch vaak een stukje langer dan dat men zich vooraf had voorgesteld en vaak arriveren gasten later dan afgesproken.

De tijd tussen de verwachte- en daadwerkelijke aankomst vul ik met de nodige bestellingen, mailtjes, telefoontjes etc. Maar feit blijft dat je beperkt bent in wat je kan doen en toch steeds de klok, de bel en de auto’s in de straat in de gaten houdt.

Het houdt mij regelmatig bezig hoe ik hier nu het beste mee om kan gaan. Efficiënt als ik ben bedenk ik, zoals genoemd, kleine korte klusjes waar ik zo bij weg kan lopen. Maar misschien is het beter ook maar eens te accepteren dat het niet erg is om af en toe eens even te moeten wachten. Het geeft je de gelegenheid om even te genieten van een kop thee, het zonnetje in de tuin of even helemaal niets. Relax Yvonne!

Ik denk dat ik binnenkort voor mijn verjaardag een echt horloge vraag. Je hebt tegenwoordig van die superleuke, hippe klokjes. Ze zien er mooi uit en het betekent bovendien dat ik mijn telefoon eens wat vaker in een hoek kan gooien. Soms even niet bereikbaar zijn is heel fijn! En eh, ondanks dat al mijn tijd gevuld is, ben ik nog steeds heel blij dat mijn agenda niet meer vol staat met al die oeverloze vergaderingen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: