Column: tijd voor mezelf... Of toch niet?

9 augustus 2018 | Yvonne Rengelink

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Vanaf nu houden zij je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Ik denk zo nu en dan nog weleens terug aan de tijd waarin mijn agenda door anderen gevuld werd en ik van de ene na de andere vergadering rende. Lange dagen waarin, met een beetje geluk, een lunch tijdens het vergaderen was geregeld. Die tijd heb ik inmiddels ver achter me gelaten. Ik ben eigen baas en heb de tijd voor mezelf…. Of toch niet?

Ik heb me niet gerealiseerd dat je als B&B-houder zo geregeerd wordt door de klok. Het batterijtje van mijn horloge hield er een paar jaar geleden mee op, midden in mijn ‘carrière switch fase’. Ik heb het afgedaan om hem daarna nooit meer om te doen. Eén van mijn doelstellingen was het relaxter aan te doen en daar hoorde wat mij betreft geen horloge bij. Tegenwoordig heb ik 24 uur per dag mijn mobiele telefoon bij me in de buurt. En dat is echt niet alleen maar om bereikbaar te zijn of om mijn mail en boekingen te checken. Mijn telefoon is mijn, iets wat uit de kluiten gewassen, nieuwe horloge geworden.

Meer dan ooit ben ik namelijk gefixeerd op de tijd. Hoe laat arriveren de gasten. Hoe laat willen ze het ontbijt geserveerd hebben en hoe laat moet ik dus mijn bed uit. Hoe laat kan ik het ontbijt afruimen en hoe laat willen ze daarna vertrekken. Heb ik na het schoonmaken van de kamers nog even tijd voor de boodschappen voordat de nieuwe gasten arriveren of doe ik dat pas nadat iedereen binnen is. Kan ik tussen alle activiteiten door nog snel even een nieuwe lading appeltaartjes bakken, zonder dat ik met deeg besmeurde handen mijn gasten verwelkom, of bak ik ze toch maar na het avondeten. Mijn ‘horloge’ en ik zijn beste vrienden geworden.

Als je het over invulling van tijd hebt dan ben je al snel geneigd te denken aan activiteiten zoals boodschappen doen, schoonmaken, strijken, bereiden van de ontbijten, ontvangst van, aandacht voor en uitzwaaien van de gasten enz. enz. Ik realiseer me echter steeds vaker dat er enorm veel tijd verloren gaat met wachten.

In onze bevestigingsmail noemen we altijd het tijdstip vanaf hoe laat gasten bij ons welkom zijn en vragen we ze kort van tevoren hoe laat we ze bij ons mogen verwachten. Maar de weg naar Assen is blijkbaar toch vaak een stukje langer dan dat men zich vooraf had voorgesteld en vaak arriveren gasten later dan afgesproken.

De tijd tussen de verwachte- en daadwerkelijke aankomst vul ik met de nodige bestellingen, mailtjes, telefoontjes etc. Maar feit blijft dat je beperkt bent in wat je kan doen en toch steeds de klok, de bel en de auto’s in de straat in de gaten houdt.

Het houdt mij regelmatig bezig hoe ik hier nu het beste mee om kan gaan. Efficiënt als ik ben bedenk ik, zoals genoemd, kleine korte klusjes waar ik zo bij weg kan lopen. Maar misschien is het beter ook maar eens te accepteren dat het niet erg is om af en toe eens even te moeten wachten. Het geeft je de gelegenheid om even te genieten van een kop thee, het zonnetje in de tuin of even helemaal niets. Relax Yvonne!

Ik denk dat ik binnenkort voor mijn verjaardag een echt horloge vraag. Je hebt tegenwoordig van die superleuke, hippe klokjes. Ze zien er mooi uit en het betekent bovendien dat ik mijn telefoon eens wat vaker in een hoek kan gooien. Soms even niet bereikbaar zijn is heel fijn! En eh, ondanks dat al mijn tijd gevuld is, ben ik nog steeds heel blij dat mijn agenda niet meer vol staat met al die oeverloze vergaderingen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Ondernemen
Poll: hoe ga jij om met no-shows in je B&B?

No-shows zijn vervelend voor B&B-ondernemers. We willen dolgraag weten hoe jij omgaat met het fenomeen van gasten die niet op komen dagen. Moeten zij hoe dan ook betalen of niet, en schrijf je automatisch geld af van zijn of haar creditcard? We publiceren de bevindingen in de komende editie van...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: