Column: warme herinneringen

14 december 2018 | redactie

Ongelofelijk, het is alweer december, het jaar is weer omgevlogen! Ik kan me nog de kou en de vorst in maart herinneren, hevig verlangend naar het voorjaar wat maar niet leek te komen. En toen het lekkere weer uiteindelijk kwam werd dat de meest mooie en warme zomer die ik me ooit kan herinneren.

Bijna een half jaar lang hebben we meer buiten dan binnen geleefd. Heerlijke zwoele avonden, genietend met een glas wijn op ons loungeterras. Iedere dag de ontbijtjes voor onze gasten serveren aan een gezellige gedekte tafel in de tuin. Maar ook het besef dat het toch niet alles is om altijd maar in die hitte te moeten werken. Als ik ooit al ambities had om een B&B in het zuiden van Europa te willen beginnen, heb ik dat deze zomer definitief afgezworen. Ik heb diep respect voor alle mensen die in het warme zuiden een B&B runnen.

Als geboren en getogen Nederlander geniet ik toch wel heel erg van alle seizoenen die we in ons land kennen. De prachtige kleuren die de herfst de afgelopen tijd weer heeft laten zien en nu de gezellige donkere dagen voor kerst die we, met de gordijnen gesloten, kaarsjes en feestverlichting aan, doorbrengen voor de open haard. Ook dat heeft absoluut zijn charme en straks genieten we weer des te meer als de dagen langer worden en het voorjaar zijn intrede weer doet.

December is bij uitstek een maand waarin je nog eens het jaar de revue laat passeren en terugkijkt op wat er allemaal is gebeurd. En wat mij daarbij het meest bijblijft zijn dan, naast ons huwelijk en de vakantie met onze kinderen naar New York, toch wel de bijzondere momenten met onze gasten. Het is ons vak om ze te verwennen en in de watten te leggen. Maar het is toch wel heel bijzonder wat je daarvoor terugkrijgt. Ik was vorige week op het jaarlijkse congres van Recreatieschap Drenthe. De rode draad van de sprekers van die dag was toch wel dat als je zelf veel energie steekt in je gasten je dat ook van ze terugkrijgt. Bij ons geldt dat absoluut.

Geschenken van gasten

Als ik terugdenk aan al die prachtige en heerlijke geschenken die gasten soms voor ons meenemen. Daar raak je echt ontroerd van. Zo namen bijvoorbeeld deze zomer terugkerende gasten uit Mexico een levensboom van keramiek, speciaal uit hun dorp, mee om ons te bedanken voor hun verblijf. Of wat dacht je van een prachtig uit metaal gesneden logo van onze B&B, dat inmiddels een prachtig plekje in onze tuin heeft gekregen. Ik dacht dat deze gast het logo had gevraagd om te gebruiken om zijn vrouw mee te verrassen. Maar niets bleek minder waar, wij waren degenen die verrast werden. En dan natuurlijk al die heerlijke baksels uit binnen- en buitenland die gasten voor ons meenemen zoals zelfgemaakte brownies, gevulde koeken of een mattentaart. Dat laatste, een specialiteit uit de streek van Geraardsbergen in België, hadden onze Belgische gasten voor dag en dauw bij de bakker opgehaald om deze voorafgaand aan een dagje TT-circuit al om 8.30 uur ‘s ochtends bij ons aan de deur af te geven. Fantastisch, wat een verwennerij!

En dan noem ik nu zomaar een aantal materiële cadeautjes die we van onze gasten hebben gekregen. Maar minstens zo waardevol zijn de warme herinneringen aan een van onze gasten die in de oorlogsjaren een aantal jaren met haar ouders in ons huis is opgevangen en in de kamer woonde die nu onderdeel uitmaakt van een van de suites. Al haar herinneringen kwamen weer naar boven. Herinneringen aan laarzen van voorbij marcherende Duitse soldaten die ze vanuit het kelderraam, waar ze zich soms schuil moesten houden, kon zien tot aan het besef dat onze achterdeur vroeger als voordeur werd gebruikt en daarmee haar verwarde herinneringen weer klopten met het huidige beeld. Maar ook een stel dat op de verjaardag van hun recent overleden zoon huilend aan het ontbijt zat bij het besef dat ze toch van het leven konden genieten. Ontroerende momenten en wat prachtig je daar een aandeel in mag hebben.  

Genietend van een glas wijn bij de open haard, naast de feestelijke versierde kerstboom, mogen wij ons gelukkig prijzen met al dat moois wat ons het afgelopen jaar weer is overkomen. We wensen iedereen gezellige feestdagen en een zeer succesvol 2019!

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: