Column: zorg voor onze gasten

11 januari 2019 | redactie

Uit de reacties die wij op onze colomns krijgen, blijkt wel dat wij als B&B-eigenaren, ieder op zijn of haar eigen manier, veel gemeenschappelijk hebben. Een van die dingen is natuurlijk de zorg voor onze gasten. Deze zorg gaat, wat ons betreft, verder dan een warme ontvangst, een goed bed, een lekker ontbijt en gastvrijheid.

Als B&B-eigenaar zijn we gebonden aan allerlei wet- en regelgeving. Die wet- en regelgeving verschilt veelal van gemeente tot gemeente. Zo mogen wij bijvoorbeeld in onze gemeente alleen een B&B runnen waarbij de kamers van de B&B vanuit onze eigen woning te betreden zijn. Een tuinhuisje in onze tuin zou volgens de regels van onze gemeente niet mogen. Het is dus van belang om je goed te verdiepen in het lokale beleid van een gemeente wanneer je plannen hebt om een B&B te beginnen.

Het is alom bekend dat je als B&B-eigenaar met minder regelgeving te maken hebt dan bijvoorbeeld een hotel. Dit is een van de redenen waarom de hotelbranche een lobby voert om de regelgeving voor hotels en B&B’s gelijk te trekken. Zij zien het vaak als ongelijke concurrentie. Regels betekenen over het algemeen vaak extra kosten en kleinschalige B&B’s zouden daar dus voordeel bij kunnen hebben. Maar het hanteren van minder regelgeving betekent natuurlijk niet dat je zomaar je gang kunt gaan. B&B-eigenaren hebben namelijk, net als hoteleigenaren, de verantwoordelijk over het verblijf van anderen in een gebouw, wat dat gebouw dan ook maar mogen zijn. En dat moet natuurlijk te allen tijde verantwoord en veilig zijn.

Zo spreekt het wat ons betreft voor zich dat je bij het opzetten van een B&B goed nadenkt over brandveiligheid en vluchtroutes. Voor deze regelgeving mag een gemeente geen hogere eisen stellen dan de rijksoverheid. Dat betekent dus soms dat je geen extra maatregelen hoeft te nemen. Wij adviseren iedereen om op zijn minst rookmelders, liefst geschakeld op het netwerk, op de juiste plaatsen op te hangen en ervoor te zorgen dat gasten de dichtbij zijnde (nood)uitgang makkelijk kunnen bereiken in geval van nood.

Iets waar je misschien niet zo snel aan denkt maar wat wel belangrijk is, is regelgeving rondom legionella-besmetting waarbij mensen de zogenaamde veteranenziekte kunnen oplopen. Het is van groot belang dat er geen water stil blijft staan in loze leidingen. In doodlopende, vaak oude, leidingen kunnen bacteriën vrij spel krijgen. Wij hebben tijdens de verbouwing van ons bijna 140 jaar oude huis zoveel mogelijk oude leidingen vervangen en loze en doodlopende leidingen verwijderd. Ook zorgen wij ervoor dat de leidingen regelmatig, zeker na vakanties, worden doorgespoeld en dat het water op de juiste temperatuur is. Bij een B&B met meerdere kamers kan wettelijk een legionella-plan vereist worden waarbij 2 keer per jaar monsters van het water moeten worden genomen.

Naast de genoemde zaken rondom de huisvesting is het ontbijt natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van onze dienstverlening. Je zou kunnen zeggen, wat kan er nu misgaan aan een ontbijt. De eigenaar van een B&B is namelijk ook dikwijls de kok en degene die de inkoop verzorgt. Als het goed is weet die dus precies wanneer wat gekocht is en tot wanneer het verwerkt mag worden; of ligt het misschien toch wat ingewikkelder?

Wij gaan altijd met veel zorg om met het eten wat wij aan onze gasten serveren. Zo houden wij het voedsel van onszelf en de gasten gescheiden, werken wij met goed en schoon keukengereedschap en zorgen we dat het eten wat wij bereiden en op voorraad wordt gehouden van een datum wordt voorzien. Wij zouden het namelijk niet op ons geweten willen hebben dat onze gasten ziek worden van hetgeen wij met veel liefde en aandacht hebben bereid. Ik heb een achtergrond in de horeca- en facilitybranche en mag dus met een gerust hart zeggen dat ik over de nodige deskundigheid op dit gebied beschik. Dat geldt natuurlijk niet voor alle B&B-eigenaren. Denk er dus eens over na of het halen van een HACCP-diploma een idee is om jezelf bewuster te maken van de zorg voor je gasten.

Dit is zomaar een greep uit enkele aandachtspunten uit de wet- en regelgeving die in meer of mindere mate geldt voor B&B’s. We zijn zeker niet uitputtend geweest. Als je het hebt over zorg, veiligheid en verantwoordelijkheid is er natuurlijk nog veel meer te benoemen. Wij gaan ervan uit dat als je hieraan voldoende aandacht besteedt, je genoeg tijd overhoudt voor de zorg van je gasten.

Over de auteurs:

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Zij houden je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: