Communiceren kun je leren

13 november 2020 | Jorine de Bruin

“Ik vind het moeilijk om te communiceren met mijn doelgroep, want ik ben niet zo goed in pakkende teksten schrijven.” Herkenbaar? Wat als je weet dat communicatie in veel meer zit dan schrijven. Er zijn heel veel manieren om met jouw gasten te communiceren. Kies vooral datgene wat bij je past.

Wat is communicatie?

Communicatie is niets meer dan een interactie tussen een zender en een ontvanger. Vaak gaat communicatie over taal, geschreven of gesproken. Maar ook non-verbale communicatie is een vorm van communicatie. Denk aan lichaamstaal, intonatie en gebaren. Maar ook symbolen, zoals afbeeldingen, zijn een vorm van communicatie. 

Als jij jouw gasten wilt bereiken, maak je dus gebruik van communicatie. En het is dan ook aan jou om dit op de juiste manier te doen. Zodat jouw gasten het ontvangen zoals jij het bedoelt hebt. Hieronder vind je een overzicht van communicatiemomenten met jouw gasten. Je zult zien dat er genoeg momenten bestaan waar überhaupt geen tekst aan te pas komt.

De verleiding

Het begin van de communicatie bij je gasten begint vaak met een bezoek aan jouw website. Zorg ervoor dat deze is voorzien van pakkende afbeeldingen en  mooie recensies. Zodat jouw toekomstige gasten verleid worden om een reservering te maken. 

De administratie

Stuur jouw gast een bevestigingsmail van de reservering en eventueel ook een sms of WhatsApp. Vermeld niet alleen de zakelijke dingen, maar zorg ervoor dat je laat zien dat je daadwerkelijk enthousiast bent over hun komst. Zet in deze e-mail de belangrijkste informatie over de dag van aankomst. Eventueel kun je wat informatie toevoegen over activiteiten in de buurt, leuke restaurantjes in de omgeving, hoe jouw accommodatie omgaat met de huidige RIVM-richtlijnen, huurfietsen en meer. 

Geef ook praktische informatie; vanaf hoe laat wordt de gast verwacht en naar wie kan hij bellen met vragen? Is tekst niet je sterkste punt? Ook hier kan je prima gebruik maken van bijvoorbeeld pictogrammen. Stuur deze e-mail een aantal dagen van tevoren nog een keer. Communiceer dan tevens over bijvoorbeeld parkeren of de weersverwachting. 

De aankomst

Als jouw gast arriveert: 

- Is jouw Bed & Breakfast duidelijk zichtbaar?
- Weet de gast waar hij kan parkeren?
- Waar kan hij de sleutel ophalen of hoe werkt het bij een contactloos verblijf (i.v.m. Corona)?

Dit zijn onderwerpen waar weinig of geen tekst voor nodig is. Een paar simpele afbeeldingen zijn hier al genoeg. Het zorgt direct voor een goede indruk. 

Het ontvangst

Begin de kennismaking áltijd met een glimlach en heet jouw gasten welkom. Stel een vraag, bijvoorbeeld hoe de reis is gegaan. Zo start je gemakkelijk een gesprek en laat je jouw gasten aan het woord. Probeer in te haken op de antwoorden die ze geven, zodat ze zich echt gehoord voelen.

Hierbij is ook non-verbale communicatie belangrijk. 

Communicatie zonder tekst

Een welkomstgeschenk op de kamer is ook een vorm van communicatie. Een bosje bloemen, flesje wijn, zeepjes of chocolaatjes laten jouw gasten zich welkom voelen.
Jouw gasten zullen dit ontvangen zoals jij het bedoelt hebt, dus een prima en eenvoudige vorm van communicatie.

Het afscheid

Probeer altijd aanwezig te zijn bij het afscheid, zodat je kunt vragen hoe jouw gasten hun verblijf hebben ervaren. Hier kun je directe feedback ontvangen om jouw Bed & Breakfast nog verder te verbeteren. Geef eventueel een klein geschenk mee naar huis. Een potje zelfgemaakte jam of iets uit de streek bijvoorbeeld. Wanneer je onverhoopt niet aanwezig kunt zijn bij het uitchecken, kun je achteraf bellen om te vragen of alles naar wens is geweest.

Nazorg

Stuur maximaal een week na het verblijf een e-mail naar jouw gasten. Hierin kun je vragen om een review en ze eventueel een aanbod doen voor een volgend verblijf. Wanneer mogelijk, zorg dan altijd voor een persoonlijk tintje in de e-mail. Bijvoorbeeld iets wat je te weten gekomen bent over de gasten zelf, hun huisdier of een activiteit die ze gedaan hebben.

Bij welke vorm van communicatie kun je hulp gebruiken

Je hebt nu gelezen over meerdere vormen van communicatie. Welk contactmoment is jouw sterkste punt? 

Waar kun je als accommodatie-eigenaar nog hulp bij gebruiken? Bijvoorbeeld met:

- Het verleiden van jouw gasten met prikkelende afbeeldingen
- Jouw informatievoorziening door pakkende, duidelijke teksten
- Het zichtbaar maken van jouw Bed & Breakfast (on- en offline)
- Creatieve gebaren om jouw gasten extra te verwennen
- Het zorgen voor terugkerende gasten in plaats van eenmalige gasten

Maak dan een vrijblijvende afspraak met Hoteljournalist (Jorine). 

Ik heb voldoende ervaring om díe communicatie in te zetten waar jouw gast behoefte aan heeft en die tevens óók bij jou past. Welkom! 

Jorine de Bruin

info@hoteljournalist.nl
www.hoteljournalist.nl

Lees hier de andere blogs van Jorine de Bruin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Drenthe en Overijssel

Vandaag, op 16 april, zendt MAX om 20.30 uur op NPO 1 aflevering 4 uit van Bed & Breakfast. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Deze week logeren de ondernemers in de provincies Drenthe en Overi ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Bed & Breakfast vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Groningen, Drenthe en Friesland

Op vrijdag 9 april om 20.30 uur op NPO 1 zendt MAX een gloednieuwe aflevering van Bed & Breakfast uit. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Welke b&b wordt als beste beoordeeld? Deze week rei ...

Achtergronden Tech
We onderzochten het: vrijwel alle B&B's gebruiken een online reserveringssysteem

Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag. Op de vraag 'gebruik je een online reserveringssysteem in je B&B?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: maar liefst 95,5 procent van de respondenten gebruikt een online reserveringssysteem. Hieronder ...

Columns
Column: Ondernemen is ook uitbesteden

Ik weet zeker dat jullie als B&B-eigenaren het allemaal zijn. De een wellicht iets meer, maar jullie maken je er allemaal schuldig aan. Geef het maar eerlijk toe en steek je hand op als jij je als gastheer of gastvrouw ook onder de ‘control freaks’ schaart. Join the club. Het is uite ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: