Crisis biedt kansen

16 maart 2009
Crisis biedt kansen

Ik hoor het u denken, alweer een schrijven met als onderwerp de financiële crisis? Maar dit keer geen pessimistisch praatje waarbij de moed u in de schoenen zakt. Sterker nog, pas juist op voor die ‘selffulfilling prophecy’ die u momenteel overal om u heen hoort. Als u gelooft dat u iets niet gaat lukken, dan zal het u ook niet lukken! (Bed&Breakfast, nr.1, 2009)

Met verbijstering heb ik afgelopen maanden de financiële crisis gade geslagen. De overheid probeert met vallen en opstaan de economische recessie te bestrijden terwijl de consument de hand op de knip blijft houden. Economen vertellen ons dat we vooral het geld moeten laten rollen. Onder het motto ‘angst is een slechte raadgever’. Inmiddels zijn gedwongen ontslagen aan de orde van de dag en het consumentenvertrouwen loopt gestaag terug.
Is de crisis vergelijkbaar met die van de jaren ’30 van de vorige eeuw? Tijdens de Grote Depressie in Amerika stelden veel mensen hun huizen open voor reizigers om extra inkomen voor het gezin te verdienen. Het aantal B&B’s neemt ook in deze tijd toe maar kunnen we een vergelijking maken met de situatie toen? Slaat de angst bij u als b&b-eigenaar ook toe?
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) slaagt er niet in meer toeristen naar Nederland te trekken. Is dit een gevolg van de kredietcrisis? Ik betwijfel het. De Nederlandse bed & breakfasts ondervinden weinig hinder. Uit de statistieken van bedandbreakfast.nl blijkt dat het aantal bezoekers en reserveringsaanvragen nog steeds toeneemt. Mensen kiezen nu eerder voor een korte vakantie dichter bij huis. Wij mogen nog steeds rekenen op een toenemend aantal bezoekers uit eigen land en vooral ook gasten uit onze buurlanden België en Duitsland. Maar ook het aantal bezoekers uit Frankrijk, Engeland, Italië, Zwitserland en Spanje stijgt ten opzichte van voorgaande jaren. Dat in tegenstelling tot eerdere berichten van het NBTC en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). En wat blijkt? Het CBS meet niet de inkomende toeristen die overnachten in de kleinschalige verblijfsrecreatie, zoals bed & breakfast!
Misschien denkt u: “Er komen minder vakantiegangers, dus mijn omzet daalt.” Focus liever op wat er wél is: de tachtig procent die er nog wel op uittrekt en niet op de twintig procent die dat even niet (meer) doet. En wat dacht u van de zakelijke reiziger die op zoek gaat naar een betaalbare overnachtingplaats? Dat is uw markt! De recessie biedt kansen. De sector lijkt weinig last te hebben van externe factoren: de slechte economie of de dalende prijzen. Ik verwacht dat de B&B-sector ondanks de slechte economie een goed jaar tegemoet zal gaan. Daarbij adviseer ik wel om juist tijdens een recessie kritisch te blijven op de kwaliteit van uw dienstverlening en uw onderscheidend vermogen. Neem de presentatie van uw B&B op internet eens onder de loep. Bekijk uw teksten (trefwoorden) en foto’s nog eens goed. Webmarketing is een eenvoudig en betaalbaar middel om uw doelgroep te bereiken.
Ben ik te optimistisch? Ik denk het niet. Hoe ziet u de toekomst? Discussieer met andere eigenaren op het forum van bedandbreakfast.nl. De lente is in aantocht. Laten we hopen op een mooi seizoen en behoedt u voor uw ‘selffulfilling prophecy’!

Hanny Hoedemaker-Arens

Overig nieuws