De opkomst van superfoods

26 februari 2015
De opkomst van superfoods

Superfoods worden steeds populairder. De groenteboer op de hoek promoot de gojibessen als perfect voedingsmiddel vol anti-oxidanten
en zeewier pronkt steeds vaker op de menukaart van de betere restaurants. Superfoods als marketingmiddel: zou dat werken?

*Libido wordt zelfs verhoogd*
Aan superfoods worden verschillende positieve eigenschappen toegeschreven; ze zouden hart- en vaatziekten voorkomen, helpen met afvallen en zelfs depressies verhelpen of het libido verhogen. Dat wordt een dolle boel in je zaak straks! In deze uitgave hebben we het vooral over de ‘golden oldies’ en ‘back to basics’. Superfoods zijn in veel gevallen nieuw voor een groot deel van je gasten. Toch is de aandacht voor gezonde alternatieven sterk in opkomst, en bovendien misstaat het de menukaart niet, en kan het een aanvulling zijn op de traditionele gerechten.

*Baat het niet, dan schaadt het niet*
Vergis je niet: naast exotische producten als chiazaad en bijenpollen, zijn er ook ‘normale’ superfoods, zoals bessen, donkere chocolade en vette vis. Eigenlijk kun je ieder gezond bestanddeel aanmerken als superfood, aangezien er geen wettelijke omschrijving van de term is. Het staat je dus vrij om je kaart ‘op te pimpen’ met deze term. Baat het niet, dan schaadt het niet. Dat geldt eveneens voor het nuttigen van deze superfoods.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws