De populairste duurzame reistrends volgens Booking.com

19 april 2017 | Thijs Jacobs

Op 22 april wordt Earth Day gevierd en ter gelegenheid van deze dag publiceert Booking.com vindingen uit het global Sustainable Travel Report[1]. In het jaar dat door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling laat dit onderzoek een aantal veelbelovende tekenen zien op het gebied van 'groene' trends bij zowel reizigers als accommodaties.

Duurzaam reizen: intenties

Het aantal reizigers dat ten minste eenmaal verblijft in een 'groene' accommodatie zou dit jaar kunnen verdubbelen, want 65% van de reizigers wereldwijd zegt dit van plan te zijn terwijl 34% aangeeft dit vorig jaar al gedaan te hebben. Daarnaast geeft 68% aan dat de wetenschap dat een accommodatie duurzaam is, een positieve invloed heeft op hun keuze voor een verblijf. Hier scoren reizigers uit China (93%), Brazilië (83%) en Spanje (80%) het hoogst. Ruim 79% let ook op de impact op het milieu van het vervoer tijdens de reis: 43% neemt waar mogelijk het openbaar vervoer, 42% probeert zoveel mogelijk te lopen of fietsen en bijna een vijfde (18%) is bereid om minder te vliegen om daarmee hun ecologische voetafdruk te verminderen.

Mag het minder luxe? Op de vraag of reizigers wereldwijd bereid zijn tot concessies op dit gebied en ergens milieuvriendelijker te verblijven, reageerde de overgrote meerderheid positief. 94% is bereid om in een accommodatie te verblijven waar energiezuinige lampen gebruikt worden, 89% heeft geen probleem met een kamer waar de airconditioning of verwarming alleen aan staat als de gast aanwezig is en 80% is tevreden met een waterbesparende douchekop. In het overzicht hieronder staat aangegeven welke luxe reizigers best willen opgeven ten bate van een milieuvriendelijker verblijf:

Welke concessies zijn gasten bereid te doen op het gebied van luxe, voor een milieuvriendelijker verblijf:

Energiezuinige lampen

94%

Airco/verwarming alleen aan bij aanwezigheid

89%

Waterbesparende douchekoppen

80%

Gerecycled toiletpapier

79%

Hotelzeepjes minder vaak vervangen

79%

Beddengoed/handdoeken minder vaak vervangen

75%

Alleen lokaal geproduceerd voedsel, mag duurder zijn

64%

 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Interview Longread
Interview Arjen van den Hof, eigenaar Vondel Hotels

Arjen van den Hof, eigenaar van Vondel Hotels, is een trots man, bevlogen ook. Dit komt niet alleen tot uiting in de prachtige hotels die hij ontwikkelt, maar ook in de omgang en binding met zijn personeel. De komende twee, drie maanden staan er twee openingen van nieuwe hotels in Amsterdam gepland....

Ondernemen
Bezettingsgraad van succesvolle B&B’s

Succesvol zijn met je B&B heeft voor iedereen een andere betekenis. Voor de een betekent het goede reviews, voor de ander een hoge bezettingsgraad. De bezettingsgraad van je B&B is een belangrijk kengetal, omdat het percentage de bezetting van je B&B in één cijfer weergeeft...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Wet- en regelgeving Airbnb
Europese Commissie eist transparantie van Airbnb

De Europese Commissie heeft Airbnb op het matje geroepen. Samen met nationale consumentenbonden eist de Commissie een hogere vorm van transparantie, zo lezen we op de website van RTL Nieuws. Gebruikers van het Amerikaanse huurplatform krijgen nu niet altijd de volledige huurprijs van een vakanti...

Overheid Financieel
Lage btw-tarief gaat van 6% naar 9%

Het kabinet wil het lage btw-tarief verhogen van 6% naar 9%. Deze verhoging geldt per 1 januari 2019. Het is van belang dat ondernemers zich in 2018 al voorbereiden op de tariefsverhoging. Het nieuwe tarief heeft impact op: de administratie; de prijzen van goederen en diensten; de factur...

Amsterdam Toerisme
Corendon lanceert nieuwe bestemming: Costa Amsterdam

Corendon lanceert vandaag met trots haar nieuwste vakantiebestemming: Costa Amsterdam! Door het prachtige weer in Nederland, dat naar verwachting nog wel even zal aanhouden, twijfelen veel Nederlanders over een buitenlandse vakantie. Corendon begrijpt tegelijkertijd dat mensen er wél even tus...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: