Dit is de man die al 6000 hotelbadkamers heeft gekit

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

U kent die advertentie met die kitspuit vast wel uit Hospitality Management. De man achter die kitspuit is Martin Akkermans, en hij heeft in zijn werkzame leven al zeker 120 van die kitspuiten kapotgeknepen. Een hele prestatie, want die dingen zijn oersterk. “Ik zit al dertig jaar in de kit en op een dag gaan er wel 100 tot 125 kokers kit doorheen.” Martin heeft al zo’n 1000 hotels onder handen genomen met zijn kitspuit, dus kan ons veel vertellen over de hotellerie, en met name over de badkamers.

Zesduizend hotelbadkamers
“Hoeveel hotelbadkamers ik al van binnen heb gezien?”, vraagt Martin. “Dat kunnen er vier-, vijf- of zelfs zesduizend zijn. Mijn bedrijf bestaat sinds 1998 en daarvoor werkte ik voor een baas, waar ik ook al hotelbadkamers onder handen nam. Overigens doen we niet alleen kitwerk, maar ook hele verbouwingen, renovaties en onderhoudswerkzaamheden aan badkamers in hotels. Zoals bij het Lancaster Hotel in Amsterdam, waar we in het hele hotel de badkamers hebben geïnstalleerd. We plakken daar panelen over het oude tegelwerk heen. Dat ziet er echt gelikt uit, is snel klaar en het is een voordelige optie. Hiervoor gebruiken we trouwens onze eigen kit, die we door een leverancier hebben laten ontwikkelen. De panelen zijn maar drie millimeter dik, dus dat kost haast geen ruimte. Ook de toiletten en de rest hebben wij geïnstalleerd en geleverd.”

"Ik zit al dertig jaar in de kit" 

Snel klaar
Sinds 2013 heeft Martin een compagnon, Jasmin Jrljo. “Ik ben 52 jaar en mijn polsen zijn versleten door het spuiten van kit. Op een gegeven moment zal ik dan ook een stapje terug moeten doen en de jeugd de ruimte geven. Gelukkig werken we tegenwoordig met accuspuiten, waardoor de polsen worden ontzien. Zoals ik al vertelde, doen we meer dan kit alleen. Bij het Lancaster hebben we in 80 werkdagen 86 badkamers en 2 toiletgroepen compleet vernieuwd. We doen dat in clusters van 10 kamers en op donderdag is die reeks kamers opgeleverd en klaar voor gebruik. Vrijdagavond kunnen ze gewoon weer in de verhuur.”

Badkamer essentieel voor goede review
Martin weet door zijn ruime ervaring ook wat de trends op dit moment zijn. “Ik zie dat het bad er meestal uit wordt gehaald en dat in plaats daarvan een douche wordt geplaatst. We vervangen ook veel schermpjes, want douchegordijnen kunnen echt niet meer. Alhoewel je nog genoeg hotels tegenkomt die een douchegordijn hebben hangen. Laatst vertelde ik een hotelier dat de prijs inclusief monteren maar een paar honderd euro is, maar ik begreep hem ook wel toen hij uitrekende wat dat kost voor het hele hotel. Zelfstandige hotels hebben het niet zo breed. Toch zou ik de impact van het sanitair op de reviews niet onderschatten… Ik heb weleens gelezen dat het eerste wat een vrouw doet als ze een hotelkamer binnenkomt, het inspecteren van de badkamer is. De man checkt eerst welke zenders er allemaal op de tv beschikbaar zijn.”

Geen zorgen voor de hotelier
Wat Akkermans zo uniek maakt, is de kwaliteit en het tempo. “Als ik een kamer kom kitten, dan kun je die ’s avonds alweer gebruiken. Ik ruim alles netjes op en start niet per se om zeven uur ’s ochtends, waardoor je die kamer niet kunt verhuren. Een schone kamer laat ik schoon achter en werken in een nog niet opgeruimde kamer is ook prima. Dan haal ik er zelf wel even een handdoek doorheen om droog te kunnen starten. Geen probleem. Ik wil de hotelier vooral ontzorgen. We werken netjes en gestructureerd, en dat is onze kracht. Niet alleen hoteliers liggen wakker van reviews, want wij moeten ook gewoon uitstekend werk leveren. Het hotelwereldje is klein, en als wij het niet goed zouden doen, dan hadden we echt niet zoveel klussen gehad.”

Akkermans in cijfers

Al 1000 hotels van kit voorzien

Tot 125 kokers kit per dag worden gebruikt: dat zijn er 24000 per jaar

Martin heeft 120 kitspuiten kapotgeknepen

Zo’n 6000 hotelbadkamers onder handen genomen

30 jaar in het vak

Bedrijfsinformatie:

Akkermans Kitwerken Zwijndrecht
Ter Steeghering 81
3331 LX Zwijndrecht
Tel: 078-6121817
Mobiel: 06-50456475
Fax: 078-6207895
E-mail: akkermans@pn.nl
Website: http://www.akkermanskitwerken.nl/

 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: