Dit is de man die al 6000 hotelbadkamers heeft gekit

14 juli 2016 | Thijs Jacobs

U kent die advertentie met die kitspuit vast wel uit Hospitality Management. De man achter die kitspuit is Martin Akkermans, en hij heeft in zijn werkzame leven al zeker 120 van die kitspuiten kapotgeknepen. Een hele prestatie, want die dingen zijn oersterk. “Ik zit al dertig jaar in de kit en op een dag gaan er wel 100 tot 125 kokers kit doorheen.” Martin heeft al zo’n 1000 hotels onder handen genomen met zijn kitspuit, dus kan ons veel vertellen over de hotellerie, en met name over de badkamers.

Zesduizend hotelbadkamers
“Hoeveel hotelbadkamers ik al van binnen heb gezien?”, vraagt Martin. “Dat kunnen er vier-, vijf- of zelfs zesduizend zijn. Mijn bedrijf bestaat sinds 1998 en daarvoor werkte ik voor een baas, waar ik ook al hotelbadkamers onder handen nam. Overigens doen we niet alleen kitwerk, maar ook hele verbouwingen, renovaties en onderhoudswerkzaamheden aan badkamers in hotels. Zoals bij het Lancaster Hotel in Amsterdam, waar we in het hele hotel de badkamers hebben geïnstalleerd. We plakken daar panelen over het oude tegelwerk heen. Dat ziet er echt gelikt uit, is snel klaar en het is een voordelige optie. Hiervoor gebruiken we trouwens onze eigen kit, die we door een leverancier hebben laten ontwikkelen. De panelen zijn maar drie millimeter dik, dus dat kost haast geen ruimte. Ook de toiletten en de rest hebben wij geïnstalleerd en geleverd.”

"Ik zit al dertig jaar in de kit" 

Snel klaar
Sinds 2013 heeft Martin een compagnon, Jasmin Jrljo. “Ik ben 52 jaar en mijn polsen zijn versleten door het spuiten van kit. Op een gegeven moment zal ik dan ook een stapje terug moeten doen en de jeugd de ruimte geven. Gelukkig werken we tegenwoordig met accuspuiten, waardoor de polsen worden ontzien. Zoals ik al vertelde, doen we meer dan kit alleen. Bij het Lancaster hebben we in 80 werkdagen 86 badkamers en 2 toiletgroepen compleet vernieuwd. We doen dat in clusters van 10 kamers en op donderdag is die reeks kamers opgeleverd en klaar voor gebruik. Vrijdagavond kunnen ze gewoon weer in de verhuur.”

Badkamer essentieel voor goede review
Martin weet door zijn ruime ervaring ook wat de trends op dit moment zijn. “Ik zie dat het bad er meestal uit wordt gehaald en dat in plaats daarvan een douche wordt geplaatst. We vervangen ook veel schermpjes, want douchegordijnen kunnen echt niet meer. Alhoewel je nog genoeg hotels tegenkomt die een douchegordijn hebben hangen. Laatst vertelde ik een hotelier dat de prijs inclusief monteren maar een paar honderd euro is, maar ik begreep hem ook wel toen hij uitrekende wat dat kost voor het hele hotel. Zelfstandige hotels hebben het niet zo breed. Toch zou ik de impact van het sanitair op de reviews niet onderschatten… Ik heb weleens gelezen dat het eerste wat een vrouw doet als ze een hotelkamer binnenkomt, het inspecteren van de badkamer is. De man checkt eerst welke zenders er allemaal op de tv beschikbaar zijn.”

Geen zorgen voor de hotelier
Wat Akkermans zo uniek maakt, is de kwaliteit en het tempo. “Als ik een kamer kom kitten, dan kun je die ’s avonds alweer gebruiken. Ik ruim alles netjes op en start niet per se om zeven uur ’s ochtends, waardoor je die kamer niet kunt verhuren. Een schone kamer laat ik schoon achter en werken in een nog niet opgeruimde kamer is ook prima. Dan haal ik er zelf wel even een handdoek doorheen om droog te kunnen starten. Geen probleem. Ik wil de hotelier vooral ontzorgen. We werken netjes en gestructureerd, en dat is onze kracht. Niet alleen hoteliers liggen wakker van reviews, want wij moeten ook gewoon uitstekend werk leveren. Het hotelwereldje is klein, en als wij het niet goed zouden doen, dan hadden we echt niet zoveel klussen gehad.”

Akkermans in cijfers

Al 1000 hotels van kit voorzien

Tot 125 kokers kit per dag worden gebruikt: dat zijn er 24000 per jaar

Martin heeft 120 kitspuiten kapotgeknepen

Zo’n 6000 hotelbadkamers onder handen genomen

30 jaar in het vak

Bedrijfsinformatie:

Akkermans Kitwerken Zwijndrecht
Ter Steeghering 81
3331 LX Zwijndrecht
Tel: 078-6121817
Mobiel: 06-50456475
Fax: 078-6207895
E-mail: akkermans@pn.nl
Website: http://www.akkermanskitwerken.nl/

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Interview Longread
Automatisering voor je B&B: geen dubbele boekingen meer

Een robot die het bed opmaakt is er nog niet, maar een programma dat dubbele boekingen voorkomt wel. Steeds meer bed & breakfasts schakelen over op een professioneel reserveringssysteem, die hun agenda up-to-date houdt. Maar is deze hotelsoftware wel rendabel voor kleine bedrijven? Vroeger we...

Advertorial
Let’s talk sleep! Stappenplan voor het juiste bed in uw Bed & Breakfast

Na een lange dag genieten van uw favoriete stad en een heerlijk etentje wandelt u terug naar uw Bed & Breakfast. Eenmaal in uw kamer aangekomen, kijkt u nog eens rond. Wat is het eigenlijk een mooie Bed & Breakfast! En na zo’n dag als deze ziet het bed er nog beter uit bij het inchecke...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: