Duitsers besteedden 5 miljard euro in Nederland in 2015

15 juni 2016 | Thijs Jacobs
Bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven in 2015 4,9 miljard euro in Nederland uit, op een totaal van 10,2 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2016 is Duitsland toonaangevend qua reisbestedingen in Nederland, blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers over het reisverkeer.

Duitse dagjesmensen spendeerden 2,4 miljard euro in Nederland in 2015, vooral aan winkelen, horeca en toegangskaarten. Duitse toeristen die hier op vakantie zijn, gaven 1,7 miljard euro uit. Jaarlijks komen een kleine vier miljoen Duitsers in Nederland vakantie houden. Ook Duitse zakenreizigers weten Nederland te vinden. Zij besteedden in 2015 ruim 650 miljoen in Nederland. Een klein deel hiervan wordt besteed door seizoen- en grensarbeiders. Duitsers gaven vorig jaar ten slotte ongeveer 200 miljoen euro aan zorg en onderwijs uit in Nederland.

Belgen op twee

Belgen volgen de Duitsers op ruime afstand. Zij besteedden in 2015 voor 1,4 miljard euro in Nederland, ruim 13 procent van de totale bestedingen. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk en Italië. Bij het aantal reizigers in Nederland zien we vergelijkbare verhoudingen.

Nederlanders geven ook het meeste uit in Duitsland

Duitsers geven het meest uit in Nederland, maar Duitsland is ook het land waar Nederlanders het vaakst de beurs trekken. Ruim 3,4 miljard euro besteedden Nederlandse reizigers in 2015 in Duitsland. Meer dan de helft daarvan (1,8 miljard euro) betaalden Nederlandse reizigers tijdens grensaankopen en dagtochten.

Ook buurland België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven wij in totaal bijna 1,5 miljard euro uit tijdens een bezoek aan onze zuiderburen. Dit is iets minder dan in zomervakantieland nummer 1 Frankrijk, maar wel een stuk meer dan in de andere vakantiebestemmingen zoals Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland en Turkije.

De hoge noteringen van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben onder andere te maken met een belangrijke positie in het zakelijk reisverkeer. Na Duitsland is de VS de belangrijkste bestemming voor zakelijke reizen. Het Verenigd Koninkrijk staat na België vierde.

Nederlanders geven meer uit in buitenland dan andersom

Nederlanders geven veel meer uit aan buitenlandse vakanties in bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, VS, Oostenrijk en Italië dan andersom. Dit verklaart een groot handelstekort bij het reisverkeer: Nederlanders besteedden in totaal bijna 6 miljard euro meer in het buitenland (bijna 16 miljard euro) dan buitenlanders deden in Nederland (ruim 10 miljard euro).

Duitsland is het enige land waarmee we een grote positieve handelsbalans in reisbestedingen hebben. Het gaat hier om netto verdiensten van 1,5 miljard euro in 2015. Duitsers gaven zoals gemeld bijna 5 miljard euro in Nederland uit (uitvoer reisdiensten) terwijl Nederlanders bijna 3,5 miljard euro in Duitsland uitgaven (invoer reisdiensten). 
Nederland ‘verdient’ per saldo ook aan Polen, Rusland, Israël en China, maar hier gaat het om heel bescheiden bedragen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Achtergronden
De top 10 van de meest gezochte kleinere Nederlandse bestemmingen

Een jaar na het begin van de pandemie houdt de reislust niet op: ondanks de aanhoudende reisbeperkingen blijven Nederlanders het web raadplegen om informatie te vinden over de bestemmingen die zij graag willen bezoeken; waaronder ook kleinere steden en dorpen. Wat zijn populaire kleinere bestemmi ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Drenthe en Overijssel

Vandaag, op 16 april, zendt MAX om 20.30 uur op NPO 1 aflevering 4 uit van Bed & Breakfast. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Deze week logeren de ondernemers in de provincies Drenthe en Overi ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Bed & Breakfast vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Groningen, Drenthe en Friesland

Op vrijdag 9 april om 20.30 uur op NPO 1 zendt MAX een gloednieuwe aflevering van Bed & Breakfast uit. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Welke b&b wordt als beste beoordeeld? Deze week rei ...

Achtergronden Tech
We onderzochten het: vrijwel alle B&B's gebruiken een online reserveringssysteem

Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag. Op de vraag 'gebruik je een online reserveringssysteem in je B&B?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: maar liefst 95,5 procent van de respondenten gebruikt een online reserveringssysteem. Hieronder ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: