Een goede foto zegt meer dan duizend woorden

Auteur: Redactie
18 september 2008
Een goede foto zegt meer dan duizend woorden

Uw eigen website, de site of gids van een overkoepelende organisatie, arrangementen in publieksbladen en andere media aandacht: wat is het eigenlijk waard als het niet wordt begeleid door een goede foto?

Wij leven in een beeldcultuur, een wereld waarin beeld boven tekst wordt geplaatst. We kijken eerst, en lezen pas later. Logisch dus, dat professionele vormgevers en bouwers van websites alleen genoegen nemen met het meest sterke en meest in het oog springende beeld. Het plaatje met de x-factor, om het zo maar te zeggen. Ook, of misschien wel juist in de toeristische sector.  

Sfeer vertalen

Maar wat is dan een goede foto? Wat moet er tenminste opstaan en wat kunnen we beter weglaten? Welke trucs kunnen we toepassen om de accommodatie nóg sprankelender en sfeervoller over te laten komen? Een fotograaf zal zich in eerste instantie goed willen inleven in de sfeer die u met de bed & breakfast wil uitstralen. Die sfeer wordt mede bepaald door het pand zelf. Is het een betrekkelijk nieuwe en moderne woning, of ademt het meer historie en traditie uit? Hoe komen de materialen over op foto, glimmen ze of zijn ze dof? Moeten er voorwerpen bijgeplaatst worden ter opsiering of moeten er juist onderdelen worden weggelaten? Al deze overwegingen dragen bij aan de juiste camera en belichtingskeuze van de fotograaf. Een goede fotograaf zal in staat zijn de unieke eigenschappen van uw bed & breakfast te vertalen in zijn foto's.

Dezelfde kwaliteit

Grafisch en internet ontwerpster Lilian Nijland let altijd op de kwaliteit van het hele plaatje. Of beter gezegd, van álle plaatjes. ‘Je ziet tegenwoordig veel collages van foto’s’, legt ze uit. ‘Zo’n overzichtspagina is een goed idee als je verschillende aspecten van je bed & breakfast in één oogopslag wilt laten zien. Maar in dat geval is het wel heel belangrijk dat alle foto’s van eenzelfde, goede kwaliteit zijn.’ Goede kwaliteit zit ‘m volgens de ontwerpster in een aantal aspecten. ‘Als je een eenduidige sfeer wilt neerzetten op je website of in je folder, dan moet je er ook voor zorgen dat alle foto’s die sfeer uitstralen. En dus is het belangrijk dat ze op hetzelfde moment van de dag genomen zijn, onder dezelfde lichtomstandigheden.’

Verleiden

Het mooist is het volgens Nijland ook als alle afbeeldingen van hetzelfde formaat zijn. Verschillende formaten geeft een rommelige uitstraling, vertelt ze, net als foto’s die té veel informatie bevatten. ‘Als er geen mogelijkheid is om te focussen, als je dus nergens je ogen even op kunt laten rusten, dan haken mensen af.’ Volgens Nijland kan het ook verstandiger zijn om vier goede foto’s te kiezen voor een collage dan acht wat minder goede en rommelige plaatjes. ‘Persoonlijk zou ik altijd een professionele fotograaf inhuren. Loop vervolgens samen met de fotograaf eens rustig door je bed & breakfast en kies een aantal unieke plekken uit. Bedenk daarbij: wat willen mijn potentiële gasten van mij weten? Waar ze slapen waarschijnlijk, en waar het huist staat. Detailfoto’s kunnen een mooi sfeerbeeld opleveren, maar dan moeten ze er wel toe doen. Waar wil je je gast mee verleiden? Daar gaat het toch om?’  

BBN15

Overig nieuws