Een op zes Nederlanders schaamt zich voor tafelmanieren partner

4 december 2018 | Thijs Jacobs

16 procent van de Nederlanders schaamt zich voor de tafelmanieren van zijn of haar partner. Vooral vrouwen (21 procent) zijn niet te spreken over de etiquette van hun partner, onder mannen bedraagt dit percentage slechts tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Panelwizard, in opdracht van Acties.nl onder 1.118 Nederlanders in een relatie. Maar liefst 89 procent van de ondervraagden vindt dat er aan tafel geen plek is voor de smartphone.

Leeftijdsverschillen

Opvallend genoeg zijn veertigers het mildst over smartphones aan tafel, een op de vijf zegt hier namelijk geen probleem mee te hebben. Jongeren scoren met slechts 13 procent fors lager. “Je smartphone niet gebruiken aan de eettafel is in mijn optiek onderdeel van moderne tafelmanieren”, zegt Vince Franke van Acties.nl. “Het is erg opvallend dat veertigers volgens dit onderzoek de grootste voorstanders zijn van telefoons aan tafel. Dit terwijl jongeren de naam hebben om ieder moment van de dag met hun smartphone bezig te zijn.”

Uit of thuis

Niet alleen telefoons, maar ook gasten zijn niet altijd even gewenst aan tafel. Zo gaat iets minder dan de helft van de Nederlanders liever uit eten dan dat zij thuis eters ontvangen. Mannen zijn met 47 procent fanatiekere 'buiten-de-deur-eters' dan vrouwen (44 procent). Opvallend genoeg verwacht 28 procent van de ondervraagden dat degene die hem of haar uitnodigt om uit eten te gaan, betaalt. Mannen zijn hierin met 32 procent veel stelliger dan vrouwen (24 procent). Overigens verwacht 81 procent van de ondervraagden dat wanneer ze bij iemand thuis worden uitgenodigd, de gastheer of -vrouw de kosten geheel op zich neemt. Franke: “Ik vind het bijzonder dat in de tijd van tikkies en betaalverzoeken, nog steeds zo’n groot gedeelte van de Nederlanders ervan uitgaat dat de gastheer of -vrouw betaalt. Mijn vrienden en ik splitten altijd de rekening, ongeacht we binnen- of buiten de deur eten.”

Zuinigheid

Uit het onderzoek blijkt dat mannen bij een restaurantbezoek niet graag ‘goedkope’ keuzes maken. Zo ligt het percentage mannen dat liever niet met kortingsacties en -bonnen uit eten gaat, bijna twee keer zo hoog (vijftien procent) als dat van vrouwen (acht procent). Daarnaast zegt maar liefst 23 procent van de mannen nooit het goedkoopste gerecht van de menukaart te kiezen. Onder vrouwen bedraagt dit slechts acht procent. Franke: “Ieder jaar doen veel restaurants mee met kortingsacties zoals de voordeelzegels van Albert Heijn of Nationale Restaurantweek. Dat mannen moeite hebben met deze acties begrijp ik niet. Uiteindelijk ben je een dief van je eigen portemonnee wanneer je hier geen gebruik van maakt.”

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: