Eerlijkheid duurt het langst: de voor- en nadelen van een honesty bar

Auteur: Jorine de Bruin
Ondernemen Jorine de Bruin 25 april 2023
Eerlijkheid duurt het langst: de voor- en nadelen van een honesty bar

Mogelijk heb je al wel eens gehoord over een honesty bar in een B&B of bied je dit zelf aan. Een honesty bar is een self-service bar waarbij jouw gasten drankjes en snacks kunnen nemen en zelf bijhouden wat ze hebben genuttigd. Het verschuldigde bedrag wordt achtergelaten in een daarvoor bestemd potje.

Een honesty bar is iets wat steeds meer aan populariteit wint bij veel B&B’s omdat het gasten een gevoel van vrijheid geeft en het een fijne extra service is voor gasten. Maar uiteraard zitten er zowel voor- als nadelen aan. In dit artikel neem ik een aantal punten door en geef ik tips voor een honesty bar in een B&B.

Gemak, flexibiliteit en vertrouwen

Een honesty bar (ook wel open bar genoemd) biedt jouw gasten de mogelijkheid om een drankje en/of snack te nemen wanneer ze dat zelf uitkomt en op hun eigen gemak. Het betekent dat ze niet hoeven te wachten tot er iemand beschikbaar is en dat ze zichzelf kunnen helpen wanneer ze trek hebben in een drankje en/of snack.
Je kunt ervoor kiezen de bar 24 uur per dag beschikbaar te stellen, wat betekent dat gasten op elk moment van de dag (of nacht) kunnen genieten van een versnapering. Dit is vooral handig voor gasten die laat arriveren of wanneer jij zelf niet constant aanwezig bent voor de gasten.

Het plaatsen van vertrouwen in de gasten door middel van een honesty bar kan leiden tot een positieve sfeer. Gasten voelen zich gewaardeerd en verantwoordelijk en zullen daardoor ook vaker de kamer respecteren en netjes achterlaten. Er zijn echter ook een paar nadelen waar je rekening mee dient te houden.

Wangedrag, een beperkte keuze en eigen verantwoordelijkheid

Hoewel de meeste gasten eerlijk zijn, zijn er helaas altijd gasten die misbruik maken van de situatie en de drankjes en/of versnaperingen meenemen zonder ervoor te betalen. Dit kan leiden tot verlies van inkomsten en in sommige gevallen tot ontevredenheid bij gasten die wel betalen.

Met een honesty bar kan het lastig zijn om een breed scala aan drankjes aan te bieden. B&B’s hebben vaak geen grote voorraad en gasten hebben mogelijk geen toegang tot een volledig uitgeruste bar. Dit kan betekenen dat gasten beperkte keuzes hebben, wat mogelijk hun verblijf zal beïnvloeden. Zorg voor een goede variatie aan zoete en hartige (houdbare) snacks, fris met en zonder prik, sap en alcoholische drankjes. Een goede variatie betekent niet per se dat je veel verschillende soorten van alles hoeft aan te bieden.

Hoewel het plaatsen van vertrouwen in de gasten positief kan zijn, kan het ook leiden tot verantwoordelijkheidskwesties. Als een gast bijvoorbeeld te veel drinkt en een ongeval veroorzaakt, kan de B&B aansprakelijk worden gesteld omdat je als eigenaar van een B&B de verantwoordelijkheid voor de drankjes hebt overgedragen aan de gasten.

Tips voor het plaatsen van een honesty bar in jouw B&B

Hoewel het idee achter een honesty bar is dat gasten zelfvoorzienend zijn, is het nog steeds belangrijk om een zekere mate van toezicht te behouden en misbruik te voorkomen. Het is verstandig om de toegang te beperken tot jouw eigen gasten. Dit kun je doen met pasjes of sleutels. Wanneer je je de toegang beperkt en zorgt dat het niet toegankelijk is voor ander publiek, verminder je het risico op wangedrag en diefstal.

Plaats de honesty bar op een zichtbare plaats, zoals in de gemeenschappelijke ruimte. Hierdoor vermindert de kans op diefstal. Ook zullen gasten sneller geneigd zijn eerlijk te handelen wanneer ze weten dat anderen kunnen zien wat ze doen. Beperk het aanbod van alcoholische dranken om te voorkomen dat gasten te veel drinken en jij of je andere gasten hinder of overlast ervan ervaren. Eventueel kun je ervoor kiezen om alcoholische dranken alleen tijdens bepaalde uren aan te bieden.

Waardevolle toevoeging

Een honesty bar kan een waardevolle toevoeging zijn in jouw B&B. Het is belangrijk dat je als B&B de voor- en nadelen afweegt om een goede beslissing te kunnen nemen over het aanbieden ervan. Het kan een extra bron van inkomsten zijn en een gemakkelijke manier voor een extra stukje service voor jouw gasten om hun verblijf nog aangenamer te maken. Uiteraard kun je je als gastenverblijf hier ook mee onderscheiden in je pr (social media, website, mailingen, etc.).

Mocht je vragen hebben over dit artikel, neem dan gerust contact op via info@hoteljournalist.nl

-> Jorine de Bruin is met haar bedrijf 'Hoteljournalist' PR-specialist en tekstschrijver voor gastenverblijven (B&B, vakantiehuis, hotel, camping). Meer informatie, zoals een online leeromgeving en podcast speciaal voor gastenverblijfeigenaren, vind je op haar website.

Overig nieuws