Ervaren reiziger betaalt drie keer zo vaak met betaalpas

15 juni 2017 | Thijs Jacobs

De zomervakantie zit eraan te komen. Dat betekent dat miljoenen Nederlanders er massaal op uittrekken om op vakantie te gaan. Betalings- en technologiebedrijf Mastercard zoekt daarom uit hoe we ons financieel voorbereiden en hoe we over de grens betalen. Uit een enquête onder 1000 Nederlanders blijkt dat het betaalgedrag verandert naar mate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger maakt bijna drie keer zo vaak gebruik van zijn betaalpas in vergelijking met een onervaren reiziger. Een kwart weet niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen, dan contant.

Onzeker op reis

Mensen zijn onzeker over de betalingsmogelijkheden als ze op vakantie gaan. Driekwart van de reizigers zoekt voorafgaand aan de reis uit hoe zij op de betreffende bestemming kunnen betalen. Onervaren reizigers nemen twee tot vier keer zoveel contant geld op als ervaren reizigers. Dat komt omdat ze niet goed weten welk betaalmiddel wanneer het beste ingezet kan worden. Die onervarenheid leidt tot onnodige kosten. Drie op de tien reizigers geeft aan onverwachte kosten te hebben gehad vanwege de gekozen betaalwijze op reis namelijk door geld te wisselen en te betalen in een andere muntsoort.

Goedkoper

Een kwart van de ondervraagden weet ook niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen dan contanten op te nemen met een bankpas of creditcard. “De voordeligste manier om over de grens te betalen is met een betaalpas. Indien je geld opneemt bij een betaalautomaat, doe dat dan altijd met je bankpas, dat is goedkoper dan met een creditcard. Om zeker te zijn dat je kunt betalen en geld kunt opnemen, adviseren we altijd om naast de bankpas ook je creditcard mee te nemen, omdat die in 210 landen wordt geaccepteerd”, aldus Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland. De top drie meest genoemde redenen om meer geld op zak te hebben, zijn de onwetendheid dat op vele plekken met bankpas of creditcard betaald kan worden, uit onzekerheid en om controle te houden op de uitgaven.

Ervaren reizigers betaalt slimmer

Uit het onderzoek van Mastercard blijkt dat het betaalgedrag verandert naarmate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger vertrouwt meer op zijn of haar betaalpassen dan op contant geld en kiest bewust voor een elektronisch betaalmiddel. Ervaren reizigers zijn ook veel beter op de hoogte van de voordelen. Ze maken bijna drie keer zo vaak gebruik van hun betaalpassen in vergelijking met een onervaren reiziger, ondanks dat het bezit van de bankpas en creditcard bij beide typen reizigers gelijk is. De voordelen van een creditcard zijn ook beter bekend bij de frequente reiziger. De automatische verzekering van 180 dagen wordt onder deze groep dan ook vaker gebruikt. Opvallend gegeven is dat mannen bijna drie keer zo vaak gebruik hebben gemaakt van deze verzekering ten opzichte van vrouwen. Reden daarvoor is dat zij vaker met deze pas betalen.

Over het onderzoek

PanelWizard is een onafhankelijk onderzoeksbureau wat onderdeel is van Kien onderzoek. Zij beschikt over een bestand van 30.000 leden van 16 jaar en ouder. In totaal is het onderzoek afgenomen bij 1808 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal zijn 1040 volledige vragenlijsten ingevuld. De uitkomst zal maximaal 3,1% afwijken van de werkelijke situatie, als alle Nederlanders in de doelgroep ondervraagd zouden zijn. Het onderzoek is in april 2017 in opdracht van Mastercard uitgevoerd.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Opening Bed&Breakfast
Amersfoortse lunchroomeigenaar gaat B&B openen

Eén van de meest uitgesproken horecaondernemers in Amersfoort, Dirk-Jan Stip van lunchzaak Coffee Corazon, gaat een B&B openen. Volgens hem sluit het huidige hotelaanbod niet aan bij het karakter van de stad. “De binnenstad van Amersfoort is zo leuk en gezellig, zo uniek… Maa...

Columns Blog
Column: B&B-eigenaar zijn is een solistisch beroep

Misschien had ik vier jaar geleden toch wel een iets te romantisch beeld van het runnen van een B&B. Ik zou vooral veel vrijheid hebben om mijn eigen werk te organiseren en stiekem vertaalde ik dat ook wel naar het hebben van veel vrije tijd. Zo zou ik eindelijk tijd hebben om te tuinieren. Een ...

Economie Duurzaamheid Ondernemen
Overheid biedt circulaire ondernemers hulp

Ondernemers die werk maken van een economie zonder afval en vol goede ideeën zitten, krijgen extra hulp bij de uitvoering van hun plannen. Deze hulp moet ervoor zorgen dat circulaire ondernemers sneller doorbreken. Hiervoor slaan de ov...

Achtergronden Advertorial
Teaching Hotel Château Bethlehem: een unieke leeromgeving

‘Wakker worden in een unieke praktische trainingsomgeving’, wat betekent dat? Teaching Hotel Château Bethlehem wordt gerund door studenten. Zij vervullen de rol van gastheer, gastvrouw èn manager. Blycolin interviewde directeur Harpert van Seggelen over dit unieke kasteelhot...

Columns Interview Longread
Etiquette-misser: ''Ga er nooit vanuit dat de heer betaalt''

Anne-Marie van Leggelo is expert op het gebied van etiquette. Ze brengt ons graag de fijne kneepjes van haar vak bij. Dit keer behandelen we het onderwerp ‘omgangsvormen en upselling’. Lastige materie, want je begeeft je op glad ijs, waarbij je etiquette en commercie op een fijne manier ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: