Ervaren reiziger betaalt drie keer zo vaak met betaalpas

15 juni 2017 | Thijs Jacobs

De zomervakantie zit eraan te komen. Dat betekent dat miljoenen Nederlanders er massaal op uittrekken om op vakantie te gaan. Betalings- en technologiebedrijf Mastercard zoekt daarom uit hoe we ons financieel voorbereiden en hoe we over de grens betalen. Uit een enquête onder 1000 Nederlanders blijkt dat het betaalgedrag verandert naar mate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger maakt bijna drie keer zo vaak gebruik van zijn betaalpas in vergelijking met een onervaren reiziger. Een kwart weet niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen, dan contant.

Onzeker op reis

Mensen zijn onzeker over de betalingsmogelijkheden als ze op vakantie gaan. Driekwart van de reizigers zoekt voorafgaand aan de reis uit hoe zij op de betreffende bestemming kunnen betalen. Onervaren reizigers nemen twee tot vier keer zoveel contant geld op als ervaren reizigers. Dat komt omdat ze niet goed weten welk betaalmiddel wanneer het beste ingezet kan worden. Die onervarenheid leidt tot onnodige kosten. Drie op de tien reizigers geeft aan onverwachte kosten te hebben gehad vanwege de gekozen betaalwijze op reis namelijk door geld te wisselen en te betalen in een andere muntsoort.

Goedkoper

Een kwart van de ondervraagden weet ook niet dat het goedkoper is om met plastic te betalen dan contanten op te nemen met een bankpas of creditcard. “De voordeligste manier om over de grens te betalen is met een betaalpas. Indien je geld opneemt bij een betaalautomaat, doe dat dan altijd met je bankpas, dat is goedkoper dan met een creditcard. Om zeker te zijn dat je kunt betalen en geld kunt opnemen, adviseren we altijd om naast de bankpas ook je creditcard mee te nemen, omdat die in 210 landen wordt geaccepteerd”, aldus Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland. De top drie meest genoemde redenen om meer geld op zak te hebben, zijn de onwetendheid dat op vele plekken met bankpas of creditcard betaald kan worden, uit onzekerheid en om controle te houden op de uitgaven.

Ervaren reizigers betaalt slimmer

Uit het onderzoek van Mastercard blijkt dat het betaalgedrag verandert naarmate men vaker reist en ouder is. De ervaren reiziger vertrouwt meer op zijn of haar betaalpassen dan op contant geld en kiest bewust voor een elektronisch betaalmiddel. Ervaren reizigers zijn ook veel beter op de hoogte van de voordelen. Ze maken bijna drie keer zo vaak gebruik van hun betaalpassen in vergelijking met een onervaren reiziger, ondanks dat het bezit van de bankpas en creditcard bij beide typen reizigers gelijk is. De voordelen van een creditcard zijn ook beter bekend bij de frequente reiziger. De automatische verzekering van 180 dagen wordt onder deze groep dan ook vaker gebruikt. Opvallend gegeven is dat mannen bijna drie keer zo vaak gebruik hebben gemaakt van deze verzekering ten opzichte van vrouwen. Reden daarvoor is dat zij vaker met deze pas betalen.

Over het onderzoek

PanelWizard is een onafhankelijk onderzoeksbureau wat onderdeel is van Kien onderzoek. Zij beschikt over een bestand van 30.000 leden van 16 jaar en ouder. In totaal is het onderzoek afgenomen bij 1808 Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal zijn 1040 volledige vragenlijsten ingevuld. De uitkomst zal maximaal 3,1% afwijken van de werkelijke situatie, als alle Nederlanders in de doelgroep ondervraagd zouden zijn. Het onderzoek is in april 2017 in opdracht van Mastercard uitgevoerd.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Toerisme Achtergronden BUAS
Nieuw UNWTO-rapport biedt steden hulp bij beheersen impact overtoerisme

Een nieuw rapport van de World Tourism Organization (UNWTO) biedt ondersteuning bij het beheersen van de groeiende toeristenstromen in stedelijke gebieden en de impact hiervan op de betrokken steden en bewoners. 'Overtourism? Understanding and managing urban tourism growth beyond perceptions'...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Amsterdam Overheid
Gemeente Amsterdam wil einde misstanden housekeeping in hotels

Amsterdam gaat de misstanden binnen de hotelschoonmaak aanpakken. Deze misstanden zijn schijnbaar aan de orde van de dag en de gemeente gaat een einde maken aan de te hoge werkdruk en het werken onder het minimumloon. Het CDA stelde schriftelijke vragen aan het college, zo lezen we op de website van...

Achtergronden Internationaal
Zwerfkat maakt eetzaal van hotel onveilig

Dit weekend zorgde een kat voor behoorlijk wat opschudding in een ibis-hotel in De Panne, België. Op de website hln.be lezen we dat het beestje rond acht uur de eetzaal binnendrong en weigerde te vertrekken, de aansporingen van het aanwezige personeel ten spijt. Brandweer Vervolgens belde...

Advertorial
't Fortuin is synoniem voor geluk en kapitaal

Het voormalige hotel-restaurant ’t Fortuin is op zoek naar een nieuwe eigenaar. Iemand die met liefde en passie in het rijksmonumentale pand wil wonen en werken. Treffender kan een naam voor een monumentaal pand als dit niet zijn. Een eeuwenoud object, ooit gesticht door herbergier Jan Wille...

Columns Blog
Column: nu eens zelf op vakantie

Genietend van een welverdiende vakantie aan de Spaanse kust kijken wij terug op een schitterende huwelijksdag en citytrip met onze kinderen naar New York. Een vakantie die dit jaar dus wel op een hele speciale manier begon. Vakantie. Vroeger nog weleens spontaan bedacht. Tegenwoordig strak georga...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: