Etiquette voor b&b-gasten

18 juli 2012
Etiquette voor b&b-gasten

Veel mensen hebben wel eens in een hotel geslapen en weten zich daar naar te gedragen. B&b's zijn in trek, maar vragen om een andere benadering dan hotels. In de VS is daarom een 'etiquette' voor b&b-gasten opgesteld.

*De 'regels'*
1) Volg de reserveringsinstructies op de website van een b&b. Ze zijn er niet voor niets. Als de aankomsttijd tot 19.00 uur is, kom dan niet uren later aan. Te laat door file- of ander leed? Bel dat je later komt, zoals je dat ook bij vrienden zou doen.

2) Als je wilt bellen voor een reservering, doe dat niet tijdens de ontbijturen tussen zeg 07.00 en 11.00 uur. Niets vervelender voor een b&b-houder om de eieren in de gaten te moeten houden en de telefoon op te nemen.

3) B&b-houders werken meestal niet van 'negen tot vijf', maar dit betekent niet dat je in het midden van de nacht kunt bellen. Let op de internationale tijdzones.

4) Bel aan of klop op de deur bij aankomst. Veel gasten menen zomaar binnen te kunnen lopen (zoals in een hotel), maar een b&b is vaak ook de privé- en woonomgeving van de eigenaar.

5) Wees bewust dat je in de persoonlijke ruimtes van de eigenaar bent. Vraag als gast of je het tuinmeubilair mag gebruiken of dat je op de bank in de zitkamer neer mag ploffen in plaats van dit zonder te vragen te doen.

6) Als iets bevalt aan de kamer, het interieur, of ontbijt, laat dit de b&b-houder weten. Laat het ook weten wanneer zaken op de website niet met de werkelijkheid kloppen.

7) Geef dieetwensen (glutenvrij, lactose intolerantie) ruim op voorhand door. B&b's kunnen moeilijker dan hotels last minute zaken regelen.

8) Een b&b-houder is geen dienstslaaf. De gasten die de eigenaar met respect behandelden krijgen vaker het ontbijt op bed, een glaasje wijn, of een cadeautje bij vertrek.

9) B&b-houders zijn niet dom. Zeker in het geval van de wat oudere eigenaren. Zij hebben werk- en levenservaring en kunnen zo met iedere discussie meedoen.

10) Stel vragen over de locatie/plaats. Niemand beter dan een b&b-houder die nuttige tips en informatie heeft die niet in de toeristengids staan.

11) Als je een b&b aanbeveelt bij vrienden en bekenden, laat dit ook de b&b-houder weten. Wellicht zit er wat korting in het verschiet bij een vervolgboeking.

~Frank Lindner~

Overig nieuws