Focus guys!

11 mei 2009 |
Focus guys!<

Als het aan staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken) ligt, vieren we dit jaar massaal vakantie in eigen land. “Laat de euro's in eigen land rollen en biedt zo de crisis het hoofd”, luidt de oproep van Heemskerk. Als de helft van vakantievierend Nederland in eigen land blijft, levert dat volgens hem een paar miljard euro op. Als Nederland gehoor geeft aan zijn oproep, brengen zo'n zes miljoen Nederlanders de zomer in eigen land door. En om het juiste voorbeeld te geven ging hij in mei een weekje naar Terschelling. (Bed&Breakfast, nr.2, 2009)

De staatssecretaris, die regelmatig kritiek levert op protectionistische reacties van andere landen op de recessie, noemt dit een vorm van patriottisme. Nu willen we natuurlijk allemaal graag te boek staan als ‘goede vaderlander’, maar de gedachte aan een vakantie in ons regenachtige kikkerland is voor velen niet altijd even aantrekkelijk. In het voor- en najaar trekken we er massaal op uit om te kamperen op de Veluwe of een weekendje in de stad, maar onze zomervakantie vieren we toch graag in warmere oorden. Als Heemskerk deze zomer fijn in Nederland blijft om op de winkel te passen, dan gaan wij mooi naar het zonnige zuiden. En al had Heemskerk deze zomer in het buitenland gepland, met zo’n uitspraak kan hij dat nu niet meer maken. Alexander Pechthold (D66) is verstandiger; die wil de crisis Europa-breed aanpakken. Nou dat kan lang en breed in Zuid-Europa: we geven daar de euro’s uit en drinken gewoon een wijntje meer. Verder nemen we natuurlijk zoveel mogelijk boodschappen mee uit Nederland; pindakaas, hagelslag en een stukje oude kaas voor bij de lokale wijn. Nederland hoort bij Europa: de grenzen zijn open en regels en wetten gaan in heel Europa gelden. De economische crisis is een probleem waar een gezamenlijke oplossing voor moet worden gevonden en het heeft geen zin om dit per land te proberen. Van protectionisme wordt de markt alleen maar kleiner. Het is dus juist goed om naar het buitenland op vakantie te gaan! De B.V. Nederland moet natuurlijk wel stimuleren dat de buitenlanders ook hier op vakantie komen. En daar is nog wel een slag in te maken! De focus op het merk Holland is belangrijker dan ooit! De overheid én het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) kunnen hier beter op inspelen. Het motto moet zijn: van print (gedrukte media) naar digitaal (internet), van (vakantie)beurs naar online marktplaats. Het NBTC moet af van haar marketingverdienmodel dat het bedrijfsleven uitzuigt en haar taak als gesubsidieerd internationaal reclamebureau voor Nederland serieus nemen. Stop die miljoenen belastingcenten niet in de geijkte communicatiemiddelen (brochures en beurzen), maar in een wereldwijde televisiecampagne om te laten zien wat we in huis hebben (behoefte opwekken). Het NBTC moet zich daarbij niet laten beïnvloeden door de grote schreeuwers, maar zorgen dat de boodschap met de kernwaarden van Nederland de wereldburger aanspreekt! As easy as Turkey, Denmark, Portugal and … you name it. En als de wereldburger eenmaal besloten heeft om naar Nederland te gaan (en dat is al heel wat!) dan weet hij zijn weg wel te vinden via een reisbureau of het internet… Just market ‘destination Holland’! Focus guys!

Hanny Hoedemaker-Arens

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Achtergronden Ondernemen
Poll: hoe ga jij om met no-shows in je B&B?

No-shows zijn vervelend voor B&B-ondernemers. We willen dolgraag weten hoe jij omgaat met het fenomeen van gasten die niet op komen dagen. Moeten zij hoe dan ook betalen of niet, en schrijf je automatisch geld af van zijn of haar creditcard? We publiceren de bevindingen in de komende editie van...

Columns
Column: Contactvrij genieten…

'Dag mevrouw, hierbij stuur ik u een mail want ik wil graag een lang weekend weg binnen Nederland en uw B&B lijkt ons wel wat maar… is er wel wat te doen in Zwolle?' Helemaal blij keek ik die dag op van mijn laptop. Hoera, een Echte Gast! Potentieel dan weliswaar, want &helli...

Coronacrisis
Realtime countdown tot opening horeca 1 juni, 12 uur

Het aftellen is begonnen! In onderstaande countdown timer zie je exact hoe lang het nog duurt totdat je de deuren van je horecazaak en terras weer mag openen. Heel veel succes! ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: