Gastvrijheidssector zoekt weg uit crisis

25 september 2013
Gastvrijheidssector zoekt weg uit crisis

Het ziet er slecht uit voor de Nederlandse gastvrijheidssector. Cijfers over de eerste jaarhelft van 2013 tonen een krimpende vakantiemarkt. Een meerderheid van de Nederlanders
bezuinigt en bespaart op vakantie en etentjes. Zo brachten Nederlanders van oktober 2012 tot maart 2013 zes procent minder vakanties door dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit het 32e Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT Media, het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en NBTC Holland Marketing. De gastvrijheidssector staat voor een grote uitdaging om een weg te vinden uit de crisis.

*Onverwachte groei in 2012*
Tegen de verwachting de van de onderzoekers in groeide de Nederlandse vakantiemarkt in 2012 nog met ruim één procent tot 36,7 miljoen vakanties. Men bleef echter gemiddeld iets dichter bij huis, ging korter op vakantie en ook de reissom was lager. In navolging van het wereldwijde toerisme deed het inkomend toerisme naar Nederland het beter. Nederland mocht in 2012 een recordaantal van 11,7 miljoen buitenlandse gasten ontvangen. Vooral de hotel- en bungalowsector profiteerden daarvan. Ook in de horecasector was volumegroei zichtbaar, met name voor de hotels, maar ook voor restaurants. Dit dankzij het feit dat de prijzen laag werden gehouden. Consumenten besteden minder en maken vaker gebruik van korting- en veilingsites.

*Sociale netwerksamenleving*
Er lijkt in algemene zin een omslag plaats te vinden naar een meer sociale netwerksamenleving. Consumenten gaan elkaar, geholpen door technische mogelijkheden, opzoeken en zonder bedrijven of instanties hun zaken regelen. De gastvrijheidssector kiest daarnaast voor een topsectorbenadering om haar veerkracht te tonen en innovatie te stimuleren. "Meer lezen over deze topsector?":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/team-benoemd-voor-topgastvrijheid-18611/

~Mariska van Gorp~

Overig nieuws