Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

18 juli 2019 | Thijs Jacobs

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes niet enkel gebaseerd zijn op wat ze op sociale media voorbij zien komen

Eerst kijken, dan boeken

Ze zeggen wel dat een foto meer waard is dan duizend woorden. Meer dan een derde van Gen Z (37%) ziet graag reisposts op sociale media voorbijkomen en kijkt naar hun newsfeed als ze een vakantiebestemming moeten kiezen. Maar liefst 28% zegt sociale media als hun belangrijkste bron van inspiratie te zien, waarbij de voorkeur uitgaat naar Instagram. Meer dan een derde (35%) van Gen Z zegt beïnvloed te worden door sociale media influencers, en 32% zegt te vertrouwen op aanbevelingen van mensen die ze niet persoonlijk kennen, zoals influencers en beroemdheden. Verder hebben vrouwelijke Gen Z’ers het sterkst de neiging om hun volgende vakantie te visualiseren tijdens het scrollen (33%). Deze afhankelijkheid van Instagram ligt voor hen een stuk hoger dan het Nederlandse gemiddelde (17%) en het gemiddelde van de Millennial (20%).

Maar Gen Z wordt niet alleen beïnvloed door hun smartphone: 32% van de respondenten wordt beïnvloed door bestemmingen die ze in films en op tv zien. Daarnaast halen ze reistips uit sociale offline interacties; 31% vraagt om informatie bij hun vrienden.

Digital natives

Of het nou gaat om de feed van influencers of hun eigen feed, 35% van Gen Z-reizigers geeft aan een bestemming liever te willen bezoeken als ze er mooie plaatjes kunnen schieten. Een derde (33%) van Gen Z zegt tijdens hun reis altijd foto’s van hun trips te delen via sociale media - dat is meer dan alle andere leeftijdsgroepen (gemiddeld 23% voor alle reizigers).

Tijdens hun laatste vakantie maakte 32% van Gen Z tussen de 10 en 30 foto’s per dag, en één op de vier (25%) nam zelfs meer dan 50 foto’s per dag. Daarnaast is het voor Gen Z, de eerste generatie digital natives, geen verrassing dat meer dan de helft (56%) gratis WiFi tijdens hun verblijf de belangrijkste faciliteit vindt - dat is hoger dan bij alle andere leeftijdsgroepen. 

Niet alleen voor Insta

Instagram is niet de enige drijfveer, Gen Z is zich bewust van het belang van vakantie-ervaringen. Bijna de helft (47%) zegt liever van het moment zelf te willen genieten, dan hun tijd te besteden aan het maken en uploaden van foto’s voor sociale media; reisfoto’s voor hun profiel lijken meer een extraatje te zijn. En deze generatie, die zo gefocust is op ervaringen, zou liever offline willen leven: 51% zegt dat er te veel nadruk ligt op sociale media tijdens het reizen. Dus ook al is het een feit dat Gen Z sociale media ‘liket’, het scrollen zal hun echte reiservaringen niet snel overnemen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme
Impact Corona op Flevolandse gastvrijheidssector steeds groter

Onderzoek naar de gevolgen van het coronavirus op de vrijetijdssector in Flevoland laat zien dat de sector in Flevoland flink geraakt is. In juli en december 2020 zijn onder Flevolandse ondernemers in de vrijetijdssector peilingen gehouden met vragen over – onder andere – omzetverlies, t ...

Interview
Pension B&B KlaasVaak; een Zeeuws karakteristiek rijksmonument

Pension B&B KlaasVaak bevindt zich middenin het pittoreske centrum van Zierikzee, een middel(z)eeuws stadje gelegen op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. De B&B ligt aan een oud straatje wat in een Anton Pieck setting niet zou misstaan. Met veel monumenten en verschillende soorten gevels ...

Landal GreenParks verliest 35 procent omzet in 2020

Landal GreenParks heeft zich in 2020 – ondanks de coronacrisis – goed staande gehouden en wist haar positie als marktleider te handhaven, mede dankzij een sterke zomer met hoge bezettingscijfers en forse investeringen in marketing en op de parken. De uitstekende zomerprestaties maakte ...

Ondernemen
De 10 redenen om WEL een B&B te starten

Een B&B beginnen*. Waarom zou je? Nou, gewoon omdat dit het mooiste en uitdagendste beroep van de wereld is! Je ziet het regelmatig op televisie, als er weer zo’n stel ‘zonder na te denken’ besluit om een gastenverblijf te beginnen in het buitenland en alles, maar dan ook alles ...

Branded Content
De grootste nachtmerrie van een B&B eigenaar: bedwantsen

Een nachtje of korte vakantie in eigen land is momenteel erg populair. Dit kan op meerdere manieren en één daarvan is in een Bed & Breakfast. De bezettingsgraad houdt nog niet over. Daarom is het des te vervelender als er klachten komen over jeuk en bultjes na een overnachting in u ...

Columns
Column Hanny Arens: First Dates voor B&B-eigenaren

Toen ik voor het eerst hoorde van een televisieprogramma waarin B&B-eigenaren op zoek gaan naar een nieuwe liefde, moest ik toch even denken aan het format van ‘First Dates’. In deze populaire datingshow gaan mensen die elkaar niet kennen, samen uit eten. Met alle ongemakkelijke stil ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: