Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

18 juli 2019 | Thijs Jacobs

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes niet enkel gebaseerd zijn op wat ze op sociale media voorbij zien komen

Eerst kijken, dan boeken

Ze zeggen wel dat een foto meer waard is dan duizend woorden. Meer dan een derde van Gen Z (37%) ziet graag reisposts op sociale media voorbijkomen en kijkt naar hun newsfeed als ze een vakantiebestemming moeten kiezen. Maar liefst 28% zegt sociale media als hun belangrijkste bron van inspiratie te zien, waarbij de voorkeur uitgaat naar Instagram. Meer dan een derde (35%) van Gen Z zegt beïnvloed te worden door sociale media influencers, en 32% zegt te vertrouwen op aanbevelingen van mensen die ze niet persoonlijk kennen, zoals influencers en beroemdheden. Verder hebben vrouwelijke Gen Z’ers het sterkst de neiging om hun volgende vakantie te visualiseren tijdens het scrollen (33%). Deze afhankelijkheid van Instagram ligt voor hen een stuk hoger dan het Nederlandse gemiddelde (17%) en het gemiddelde van de Millennial (20%).

Maar Gen Z wordt niet alleen beïnvloed door hun smartphone: 32% van de respondenten wordt beïnvloed door bestemmingen die ze in films en op tv zien. Daarnaast halen ze reistips uit sociale offline interacties; 31% vraagt om informatie bij hun vrienden.

Digital natives

Of het nou gaat om de feed van influencers of hun eigen feed, 35% van Gen Z-reizigers geeft aan een bestemming liever te willen bezoeken als ze er mooie plaatjes kunnen schieten. Een derde (33%) van Gen Z zegt tijdens hun reis altijd foto’s van hun trips te delen via sociale media - dat is meer dan alle andere leeftijdsgroepen (gemiddeld 23% voor alle reizigers).

Tijdens hun laatste vakantie maakte 32% van Gen Z tussen de 10 en 30 foto’s per dag, en één op de vier (25%) nam zelfs meer dan 50 foto’s per dag. Daarnaast is het voor Gen Z, de eerste generatie digital natives, geen verrassing dat meer dan de helft (56%) gratis WiFi tijdens hun verblijf de belangrijkste faciliteit vindt - dat is hoger dan bij alle andere leeftijdsgroepen. 

Niet alleen voor Insta

Instagram is niet de enige drijfveer, Gen Z is zich bewust van het belang van vakantie-ervaringen. Bijna de helft (47%) zegt liever van het moment zelf te willen genieten, dan hun tijd te besteden aan het maken en uploaden van foto’s voor sociale media; reisfoto’s voor hun profiel lijken meer een extraatje te zijn. En deze generatie, die zo gefocust is op ervaringen, zou liever offline willen leven: 51% zegt dat er te veel nadruk ligt op sociale media tijdens het reizen. Dus ook al is het een feit dat Gen Z sociale media ‘liket’, het scrollen zal hun echte reiservaringen niet snel overnemen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: