Gewaardeerde extraatjes voor iedere gastenkamer

23 juni 2016 | Christel Tuin

Een geurige shampoo, een lekkernij bij aankomst of een klein aandenken bij vertrek. Het zijn de kleine dingen waarmee een b&b tegelijkertijd het eigen karakter en de waardering voor de gast onderstreept. Goed gekozen guest supplies zullen door gasten grif worden meegenomen. Reden om ze met zorg en aandacht te kiezen.   

Groothandels voor hotelbenodigdheden verkopen ze per doos van 100, 200 of 1000 stuks. Guest supplies, ook wel amenities genoemd: kleine extraatjes die het verblijf van de gast veraangenamen. Populair zijn bijvoorbeeld zeepjes, shampoo, douchegel en bodylotion, die bijna standaard in iedere hotelbadkamer en tegenwoordig ook steeds vaker in b&b’s te vinden zijn. Maar je kunt ook denken aan naaisetjes, verpakte glazen, badslippers, een nagelvijl en massagespons. Maar bij amenities gaat het niet alleen om verzorging en praktisch nut. Als gastheer of -vrouw kun je met gratis extraatjes ook aandacht voor de inwendige gast uitdragen. Zo maakt gratis oploskoffie of Senseo op de kamer langzamerhand plaats voor gratis Nespresso, is Pickwick allang niet meer maatgevend voor het theeassortiment en zorgt een kleine zoetigheid voor net een beetje verwennerij. Als de gast zichzelf een overnachting buitenshuis gunt, wat kun je dan beter doen dan hem bevestigen in de juistheid van die keuze?

Eigen karakter
Wat moet je bieden aan guest supplies om aan de verwachting van de gast te voldoen, of liever nog: die te overtreffen? Welke amenities zijn een must en waarmee kun je nog verrassen? Het zijn vragen die voor iedere b&b een ander antwoord kennen. Terwijl koffie en thee op de kamer al heel gebruikelijk is, kun je je onderscheiden met de merken die je aanbiedt. Hetzelfde geldt voor het assortiment in de badkamer. Doorslaggevend is de vraag: wat past bij je persoonlijkheid en de sfeer die je uitdraagt? Een grote fles luxe shampoo, die door alle gasten te gebruiken is, past daar soms beter bij dan kleinverpakkingen van een nietszeggend merk. Zelfgebakken koekjes of een schaaltje walnoten uit eigen boomgaard laten een diepere herinnering achter dan een verpakt speculaasje of zakje pinda’s, maar begin er niet aan als je kracht er niet ligt. Misschien zijn bonbons van de plaatselijke chocolatier wel geschikter. Je kunt zelfs overwegen het logo van de b&b erop te laten zetten. Als het aansluit bij het karakter van de gastenkamer, is het een schot in de roos.

En de kosten?
Gasten houden niet van bijbetalen, dus hoe meer je binnen de grenzen van de kamerprijs kunt aanbieden, hoe beter het is. Het is dus zaak om bij het kiezen van de guest supplies slim in te kopen. Je kunt hiervoor om te beginnen kijken naar het aanbod van groothandels, waar je als bedrijf in grote hoeveelheden kunt bestellen. Op die manier past een flaconnetje shampoo of een zeepje binnen vrijwel iedere kamerprijs. Meer dan 30 cent hoeft het niet te kosten, hoewel bij een bekend merk de prijs kan oplopen tot 40 of 50 cent. Een alternatief is amenities inkopen bij lokale ondernemers. Denk aan bonbons, sierzeep, een potje jam of een lokale of regionale lekkernij. De kostprijs kan in deze gevallen hoger uitpakken, tenzij de lokale ondernemer een nieuwe samenwerkingspartner wordt. Veel gasten nemen graag iets mee naar huis en zijn blij met een goede verwijzing naar een banketbakker, biologische boer of delicatessenzaak. Zo krijgt de lokale economie een boost die doorklinkt tot na het vertrek van de gast, die bij thuiskomst nog de herinnering verspreidt aan een uniek verzorgd verblijf.     

Panel 
Met deze guestsupplies verwen ik mijn gasten:

Résidence La Vie en Rose – Karlijn Dapper (3 kamers)
“Iedere gast krijgt bij ons een Rituals set met douchegel, shampoo, bodylotion en een bijpassend zeepje. Het is een geschenk dat ze mogen meenemen. We hebben via de groothandel toestemming moeten vragen om het merk te mogen aanbieden, maar dat was geen probleem. Het pure imago en de geur van Rituals past bij ons.”

De Drie Scheepkens – Alfred Oskamp (3 kamers)
“Op iedere kamer staan bodylotion, shampoo, zeep, douchegel, een douchekapje, naaigerei en schoenpoets, mooi uitgestald op een zwart traytje. Alles bij elkaar kost het misschien 2 euro, het wordt meestal niet allemaal gebruikt. Wat de gasten meenemen, dat vullen we weer aan. Verder bieden we gratis nespresso en thee aan met een chocolaatje, een pepermuntje en een nogaatje. En we hebben badjassen op de badkamer liggen.”

 

 

Het Hemelrijck – Johan Holthof (2 kamers)
“Er ligt luxe thee op de kamer, van Clipper. En als gasten aankomen heb ik koekjes voor ze en chocola in de winter. Verder heb ik geen guest supplies. Er ligt wel zeep in de douche en er staat een fles luxe shampoo, maar ik heb geen kleinverpakkingen. In het begin had ik die wel, maar ik moest altijd zo’n enorme doos bestellen! Ik kreeg ook enorme catalogi, maar die heb ik afbesteld. Zonde van al het papier.”

 

 

 

 

Huize Nijhof – Annet Schuiling (1 kamer)
“Ik probeer altijd iets duurzaams te verzinnen dat echt bij ons past. Een sleutelhanger met een lampje bijvoorbeeld. Dat herinnert gasten eraan dat ze op een plek in Nederland zijn geweest waar het nog echt donker is. Ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan heb ik een opschrijfboekje laten maken met een foto van Huize Nijhof op het omslag. Dat was wel wat duurder, maar het is tegelijkertijd reclame én iets wat gasten gebruiken en bewaren!”

 

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Airbnb
Airbnb viert tienjarig bestaan

Airbnb bestaat sinds afgelopen weekend tien jaar. In deze tien jaar heeft het platform meer dan 300 miljoen gasten ontvangen in meer dan 81.000 steden en 191 landen. De afgelopen tien jaar zijn er veel accommodaties op het platform bijgekomen en hebben wij van Hospitality Management het fenomeen do...

Advertorial
B&B's laten online nog veel kansen onbenut

Online zichtbaarheid is in deze tijd essentieel en bepaalt het succes van je B&B. Als jouw ideale gast je niet kan vinden, of je website is erg verouderd, dan gaan ze naar de concurrent. Wat zoekt jouw ideale gast? Jouw ideale gast wil in korte tijd alle noodzakelijke informatie kunnen vin...

Columns
Column: tijd voor mezelf... Of toch niet?

Yvonne Rengelink en Jos Swagemakers zijn de bevlogen eigenaren van B&B Logement No5 in Assen. Vanaf nu houden zij je maandelijks op de hoogte van de gebeurtenissen en ontwikkelingen in hun B&B, die vorig jaar bekroond werd als 'beste bed & breakfast van Nederland'. Ik denk zo...

Wet- en regelgeving KHN
KHN wil verbod op pariteitsclausule

Er lijkt een sneeuwbaleffect te zijn ontstaan op het verbod van pariteitsclausules. Na Duitsland, Frankrijk, Italië, België en Oostenrijk heeft ook Zweden toegestemd met een verbod. De pariteitsclausule houdt in dat hotels via de eigen kanalen geen lagere prijs mogen aanbieden dan op de bo...

trends Personeel Ondernemen
"Het personeelstekort zit de groei binnen de sector in de weg."

De zonnige stemming in de horeca en recreatie zet verder door. Het mooie weer van het voorjaar zorgt vooral bij strandhoreca en vakantieparken voor een extra positief sentiment. Maar dat het goed gaat, betekent ook dat het tekort aan personeel een steeds groter issue wordt voor ondernemers. De Rabob...

Drinks Wijn
Trend: rode wijn kun je prima koelen

De rode wijn heeft het bij deze tropische temperaturen zwaar; men bestelt dan eerder een glas gekoelde rosé of witte wijn. Toch kan ook rode wijn uitstekend gekoeld geserveerd worden, maar daarbij dient wel rekening te worden gehouden met een aantal factoren. Koelen van rode wijn... Daar r...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: