Gewaardeerde extraatjes voor iedere gastenkamer

23 juni 2016 | Christel Tuin

Een geurige shampoo, een lekkernij bij aankomst of een klein aandenken bij vertrek. Het zijn de kleine dingen waarmee een b&b tegelijkertijd het eigen karakter en de waardering voor de gast onderstreept. Goed gekozen guest supplies zullen door gasten grif worden meegenomen. Reden om ze met zorg en aandacht te kiezen.   

Groothandels voor hotelbenodigdheden verkopen ze per doos van 100, 200 of 1000 stuks. Guest supplies, ook wel amenities genoemd: kleine extraatjes die het verblijf van de gast veraangenamen. Populair zijn bijvoorbeeld zeepjes, shampoo, douchegel en bodylotion, die bijna standaard in iedere hotelbadkamer en tegenwoordig ook steeds vaker in b&b’s te vinden zijn. Maar je kunt ook denken aan naaisetjes, verpakte glazen, badslippers, een nagelvijl en massagespons. Maar bij amenities gaat het niet alleen om verzorging en praktisch nut. Als gastheer of -vrouw kun je met gratis extraatjes ook aandacht voor de inwendige gast uitdragen. Zo maakt gratis oploskoffie of Senseo op de kamer langzamerhand plaats voor gratis Nespresso, is Pickwick allang niet meer maatgevend voor het theeassortiment en zorgt een kleine zoetigheid voor net een beetje verwennerij. Als de gast zichzelf een overnachting buitenshuis gunt, wat kun je dan beter doen dan hem bevestigen in de juistheid van die keuze?

Eigen karakter
Wat moet je bieden aan guest supplies om aan de verwachting van de gast te voldoen, of liever nog: die te overtreffen? Welke amenities zijn een must en waarmee kun je nog verrassen? Het zijn vragen die voor iedere b&b een ander antwoord kennen. Terwijl koffie en thee op de kamer al heel gebruikelijk is, kun je je onderscheiden met de merken die je aanbiedt. Hetzelfde geldt voor het assortiment in de badkamer. Doorslaggevend is de vraag: wat past bij je persoonlijkheid en de sfeer die je uitdraagt? Een grote fles luxe shampoo, die door alle gasten te gebruiken is, past daar soms beter bij dan kleinverpakkingen van een nietszeggend merk. Zelfgebakken koekjes of een schaaltje walnoten uit eigen boomgaard laten een diepere herinnering achter dan een verpakt speculaasje of zakje pinda’s, maar begin er niet aan als je kracht er niet ligt. Misschien zijn bonbons van de plaatselijke chocolatier wel geschikter. Je kunt zelfs overwegen het logo van de b&b erop te laten zetten. Als het aansluit bij het karakter van de gastenkamer, is het een schot in de roos.

En de kosten?
Gasten houden niet van bijbetalen, dus hoe meer je binnen de grenzen van de kamerprijs kunt aanbieden, hoe beter het is. Het is dus zaak om bij het kiezen van de guest supplies slim in te kopen. Je kunt hiervoor om te beginnen kijken naar het aanbod van groothandels, waar je als bedrijf in grote hoeveelheden kunt bestellen. Op die manier past een flaconnetje shampoo of een zeepje binnen vrijwel iedere kamerprijs. Meer dan 30 cent hoeft het niet te kosten, hoewel bij een bekend merk de prijs kan oplopen tot 40 of 50 cent. Een alternatief is amenities inkopen bij lokale ondernemers. Denk aan bonbons, sierzeep, een potje jam of een lokale of regionale lekkernij. De kostprijs kan in deze gevallen hoger uitpakken, tenzij de lokale ondernemer een nieuwe samenwerkingspartner wordt. Veel gasten nemen graag iets mee naar huis en zijn blij met een goede verwijzing naar een banketbakker, biologische boer of delicatessenzaak. Zo krijgt de lokale economie een boost die doorklinkt tot na het vertrek van de gast, die bij thuiskomst nog de herinnering verspreidt aan een uniek verzorgd verblijf.     

Panel 
Met deze guestsupplies verwen ik mijn gasten:

Résidence La Vie en Rose – Karlijn Dapper (3 kamers)
“Iedere gast krijgt bij ons een Rituals set met douchegel, shampoo, bodylotion en een bijpassend zeepje. Het is een geschenk dat ze mogen meenemen. We hebben via de groothandel toestemming moeten vragen om het merk te mogen aanbieden, maar dat was geen probleem. Het pure imago en de geur van Rituals past bij ons.”

De Drie Scheepkens – Alfred Oskamp (3 kamers)
“Op iedere kamer staan bodylotion, shampoo, zeep, douchegel, een douchekapje, naaigerei en schoenpoets, mooi uitgestald op een zwart traytje. Alles bij elkaar kost het misschien 2 euro, het wordt meestal niet allemaal gebruikt. Wat de gasten meenemen, dat vullen we weer aan. Verder bieden we gratis nespresso en thee aan met een chocolaatje, een pepermuntje en een nogaatje. En we hebben badjassen op de badkamer liggen.”

 

 

Het Hemelrijck – Johan Holthof (2 kamers)
“Er ligt luxe thee op de kamer, van Clipper. En als gasten aankomen heb ik koekjes voor ze en chocola in de winter. Verder heb ik geen guest supplies. Er ligt wel zeep in de douche en er staat een fles luxe shampoo, maar ik heb geen kleinverpakkingen. In het begin had ik die wel, maar ik moest altijd zo’n enorme doos bestellen! Ik kreeg ook enorme catalogi, maar die heb ik afbesteld. Zonde van al het papier.”

 

 

 

 

Huize Nijhof – Annet Schuiling (1 kamer)
“Ik probeer altijd iets duurzaams te verzinnen dat echt bij ons past. Een sleutelhanger met een lampje bijvoorbeeld. Dat herinnert gasten eraan dat ze op een plek in Nederland zijn geweest waar het nog echt donker is. Ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan heb ik een opschrijfboekje laten maken met een foto van Huize Nijhof op het omslag. Dat was wel wat duurder, maar het is tegelijkertijd reclame én iets wat gasten gebruiken en bewaren!”

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Economie Booking.com
Booking wil af van kwart personeel

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Wereldwijd werken bij het van origine Nederlandse bedrijf ongeveer 17.500 duizend mensen. Exacte aantallen over de ontslagen ontbreken nog, maar het zou gaan om tussen de vier,- en vijfduizend medewerkers, zo meldt de NOS. "Helaas moeten we d...

Columns
Column: Het komt wel goed

Wat is dat toch met mensen, dat ze menen dit te moeten zeggen als dingen tegen zitten? Ik zag het laatst ook weer in een serie die ik keek. Een hele heftige scene, er overleed iemand en op het moment dat de hele familie zat te snikken om het verlies, komt iemand met de opmerking:’ Het komt wel...

Economie Longread
Horecarapport ABN AMRO: relatief weinig faillissementen, ondernemersvertrouwen historisch laag

Restaurants, hotels, vakantieparken, bioscopen en reisondernemers zijn hard geraakt door de coronacrisis. In deze Stand van de Leisure duidt ABN AMRO de impact van het virus en de bedreigingen en de kansen die eruit voortvloeien. Onderaan dit bericht vindt u grafieken en tabellen van het rapport ...

KHN
KHN en overheid weer in gesprek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat opnieuw in gesprek met de overheid om te praten over de geldende coronamaatregelen. Het kort geding dat de brancheorganisatie tegen de staat had aangespannen, met als inzet versoepeling van de maatregelen, wordt tot 8 augustus aangehouden. KHN en de overhei...

Hotel
Dit zijn de 10 potentieel meest vieze items op de hotelkamer

Uit onderzoek onder Britten wordt bedlinnen door 92% van hen beschouwd als een van de vuilste zaken die in de hotelkamer kan worden aangetroffen. 87% van de Britse hotelgasten zal het linnen voor gebruik dan ook controleren. Opmerkelijk detail: bijna de helft van de Britten zal 30 minuten lang hun ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: