Google daagt hotel sales en reviewmarkt uit

31 augustus 2015
Google daagt hotel sales en reviewmarkt uit

Op 17 augustus was de deadline waarop Google kon reageren op aantijgingen van de Europese Unie omtrent misbruik van de dominante
marktpositie van de zoekgigant. Langzaam maar zeker vindt Google zijn weg in hotel sales en de user review markt. Wellicht komt er binnenkort een formele zitting.

*Hotellerie grote klant van Google*
Google heeft twee weken uitstel gekregen en heeft tot eind augustus om te reageren op de aantijging dat de zoekmachine 'kunstmatig de eigen services bevoordeelt, wat op zich misbruik is.' E-commerce is voor hotels van primair belang; dat blijkt ook uit het gegeven dat de hotel- en travelindustrie de op twee na grootste klant is van Google.

*Fikse boete*
Ranking binnen de zoekresultaten is van essentieel belang voor hotels. “If you can’t be found, you can’t do business”, wordt weleens gezegd. Google is daarom een van de belangrijkste pijlers waarop hotel sales rusten. Google verdiende 16 miljard dollar in advertising revenue afgelopen jaar. Tegelijkertijd worden er steeds vaker eigen user reviews en online saleskanalen tussen de organische en betaalde zoekresultaten gevonden. Dit baart velen zorgen. In het ergste geval (voor Google) zal de gigant 10 procent van de omzet moeten afdragen, afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek van de EU. Het gaat in dat geval om 6 miljard dollar. Daarnaast kan de search en shopping service van Google aan strenge regels onderworpen worden.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws