Grote kans op 'herhaalinbraak' bij bedrijven

10 april 2019 | Thijs Jacobs

Verzekeraar Reaal waarschuwt ondernemers die recent slachtoffer zijn geworden van een inbraak voor de toegenomen kans op herhaling. Uit een analyse van de eigen inbraakcijfers blijkt namelijk dat in 7% van de gevallen het dievengilde binnen een jaar terugkomt. In meer dan de helft van de gevallen vindt de herhaling al plaats binnen drie maanden. Investeren in preventieve middelen loont altijd, maar zeker na een inbraak.

Herhaalinbraak

Sitske Mauritsz, COO Schadeverzekeringen bij Reaal: “Een inbraak in je bedrijf zorgt niet alleen voor veel overlast en gedoe, maar kan uiteindelijk ook de bedrijfscontinuïteit bedreigen. Investeren in goed zichtbare preventieve middelen kan (pogingen tot) inbraak voorkomen. Inbrekers slaan een goed beveiligd pand namelijk liever over. Maar bedrijfspanden waar zij al eerder zijn geweest vinden zij interessant; zij weten immers de ‘weg’ en weten wat er te halen is. Bovendien is de kans groot dat er nieuwe apparatuur aanwezig is na de vorige inbraak. Het is daarom belangrijk om direct na een inbraak de beveiliging weer op orde te hebben, voordat de nieuwe inventaris is aangeschaft. En laat ook duidelijk aan de buitenzijde van het pand zien dat er voorzorgsmaatregelen zijn getroffen, dit kan bijvoorbeeld door middel van waarschuwingsstickers.”

Uit de cijfers van Reaal blijkt dat de kans op een herhaalinbraak het grootste is kort na de eerste inbraak:

Inbraak herhaling

< 90 dagen     4%
< 180 dagen   5%
< 270 dagen   6%
< 360 dagen   7%

 

Preventie

Mauritsz: “Natuurlijk is het fijn als je goed verzekerd bent als je te maken krijgt met een bedrijfsinbraak. Materiele zaken kunnen vergoed worden, maar vergeet de emotionele impact van een inbraak niet. Medewerkers voelen zich onveilig en gaan met minder plezier weer aan het werk. Daarnaast neemt het wantrouwen toe van alle activiteiten rondom het gehele pand. Goede preventiemiddelen helpen niet alleen om inbrekers buiten te houden, maar vergroten ook het gevoel van veiligheid bij het personeel. Zo kiezen bijvoorbeeld steeds meer winkeliers voor een mistgenerator. Waarbij een winkelruimte bij een inbraak binnen enkele seconden in dichte mist komt te staan. In de praktijk zien we dat dergelijke maatregelen de herhalingskans reduceren. Laat je in ieder geval goed voorlichten door je adviseur of neem contact op met een erkend beveiligingsbedrijf.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN
Oproep KHN aan gemeenten: stop verhoging toeristenbelasting

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. Deze verhogingen worden ...

Columns Blog
Column: zo belandde ik in Spanje als B&B-eigenaresse

In de Chinese astrologie ben ik een vuurpaard en dit paard galoppeert door het leven. Mijn avontuurlijke aard zorgt ervoor dat ik behoefte heb aan verandering en graag nieuwe uitdagingen aanga. Zo ging ik op een dag naar Spanje en regelmatig stellen mensen mij dan ook de vraag hoe ik daar terecht be...

Interview Longread
Zussen nemen hotel over: ''Stel je voor dat we deze kans gemist hadden''

‘Prins Stefan 2019’ staat op het bordje dat op de gevel prijkt. En pal voor de deur, op een leuk pleintje met een prachtig stadhuis, ligt pontificaal een reusachtige koningskroon. Die prins Stefan hoort uiteraard bij het carnaval - net als Hotel de Kroon. Iedereen die even rondkijkt in d...

Interview Longread
''Met een ‘nee’ tegen de ene gast, zeg je ‘ja’ tegen de ander''

Bij de start van Bed & Breakfast Dalauro in 2008 was niets hen teveel. Tegenwoordig reserveren Rob Kemmeren en Laura Lazzarini meer tijd voor hun twee puberzoons. Gasten kunnen daarom niet meer inchecken in het weekend, maar wie op vrijdagavond komt, wordt gefêteerd op een Italiaans driega...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Interview Interieur Longread
Zo hoort een hotelkamer er tegenwoordig uit te zien

De ‘tweede eerste indruk’ van het hotel krijgt de gast wanneer hij of zij de kamer binnenloopt. Die moet minstens zo goed zijn als de allereerste indruk, dus natuurlijk doet u er alles aan om de hotelkamer zo goed mogelijk te presenteren. Daarbij moet alles kloppen: het kleurgebruik, de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: