Het Dilemma: moet ik mijn kostbare tijd steken in social media?

24 juni 2020 | redactie

Onlangs riepen we jullie op om antwoord te geven op deze vraag: 'wat doe jij aan social media en meet je het resultaat?' Er kwamen talloze reacties binnen en we hebben deze, en de uitkomst van de poll, voor je op een rijtje gezet. Facebook blijkt het meest populaire medium bij B&B-ondernemers. Op de foto staan Ruud en Mandy Cranenbroek, Bed & Breakfast Casa Arena, Tomares (Sevilla), Spanje. 

“Wij gebruiken Facebook en Instagram om in contact te blijven met onze gasten. Het kost ons veel tijd, er wordt ‘geliked’ en gereageerd. Maar levert het ook écht iets op? Is het al die energie waard? Ik vraag het me wel eens af. Ik ben benieuwd of andere B&B’s het effect van social media meten. Of doen we allemaal maar gewoon mee?"

Rob Kemmeren, Dalauro Bed & Breakfast 

“Ik denk dat de meesten geen helder doel hebben wat ze met social media willen bereiken en bij wie. Laat staan een strategie om dat te bereiken. Mijn voorzichtige aanname is dat het vaak blijft hangen bij af en toe een fotootje plaatsen. ‘Zo, dan hebben we dat ook weer gehad.’ Maar ik kan er ook totaal naast zitten. Mijn boekingen komen voor 50 procent via een organische google search naar de website. Direct via Facebook of Instagram is laag in onze journey.”

Ruben Donsbach, Domaine la Douce France Glamping Resort, Clermont-Pouyguillès, Frankrijk

“95 procent van mijn gasten komt via social media, voornamelijk Instagram. En ik heb 90 procent bezetting in het weekend. Daarnaast adverteer ik heel weinig. Een betere online zichtbaarheid heeft echt effect. Dat vertel ik ook in social media-trainingen die ik geef aan gastenverblijfeigenaren.”

Miranda Verberne, B&B Het Heide Huisje, Nuland

“Ik post op Instagram over ons ontbijt, leuke gasten en ontwikkelingen. Ik heb het effect nog niet gemeten, maar de waardering is groot. Het inspireert mensen ook wanneer je post over de omgeving en/of lokale horeca.”

Linda Smidt, Het Vinkenest, Nijverdal

“Wij zijn actief op Instagram en Facebook. We meten de hoeveelheid likes en kijken welke posts in de smaak vallen.”

Ruud en Mandy Cranenbroek, Bed & Breakfast Casa Arena, Tomares (Sevilla), Spanje 

“Vroeger werd hier Facebook gebruikt, maar dat is nu gestopt. Ik merk geen verschil.”

Henk de Graaf, Aan de bosrand, Hoenderloo

“Ik ben vooral actief op Facebook en LinkedIn. Instagram iets minder. Ik post iedere week 2-3 relevante berichten. Resultaten meet ik niet echt. Uiteraard reageer ik wel op bijdragen van gasten.”

Peter Janssen, B&B Bie Janssen, Elsloo 

“Ik deel mijn geluksmomentjes op Instagram en dat is gekoppeld aan mijn bedrijfspagina op Facebook. Ik kijk niet hoeveel volgers er zijn en hoe er wordt gereageerd. Ik denk dat een deel van mijn gasten toch via andere wegen bij mij terechtkomt.”

Renée van Walbeek, Gastenverblijf de Rozenkamp, Epe

“Het geeft naamsbekendheid aan je bedrijf. Je kunt snel inspelen op (vliegreis)aanbiedingen of speciale vakanties. Of laatste vrije dagen proberen kwijt te raken. Een kwart van de boekingen krijg ik zo binnen.”

Margreet Dekker, Kololi Jaama Residence, Gambia

“Facebook doen we, Instagram staat op de planning. We zien het aantal bereikte mensen, berichten worden gedeeld en een last minute is hierdoor zo verkocht. Via via ontvangen we ook gasten dankzij Facebook.”

Natasja Kardos, Het Land van Kempers, Geesteren

 

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per maand het meest actuele en relevante B&B-nieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Achtergronden Bed&Breakfast
Bed & Breakfast runnen, makkie toch?

Ton Jetten runt al vijftien jaar een aantal B&B-appartementen met een eigen formule. Aanvankelijk vijf in Nijmegen en eentje in Utrecht. Je kunt deze bekijken op www.lecharme.nl (Nijmegen) en www.laperleutrecht.nl (Utrecht). In zo'n tijd maak je wat mee natuurlijk en een aantal van die ve...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Hilton Amsterdam
Samen met je huisdier op vakantie in een luxe hotel in Amsterdam

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station heet alle huisdieren welkom. Men kan hier nu van een vakantie in eigen land genieten en er compleet tot rust komen; samen met het geliefde huisdier welteverstaan. Een cocktail op grote hoogte in SkyLounge Amsterdam terwijl uw hond of kat kan kiezen ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: