Het mooiste compliment ooit

1 augustus 2019 | Ellen-Marie Janse

Het blijft een ding dat de opinie van gasten zo belangrijk voor mij is. Hoewel ik mijn B&B moet zien als een bedrijf en ik dus niet word beoordeeld om mijn persoonlijkheid, voelt het nog steeds anders. De B&B is deels wie ik ben omdat ik het doe het met heel mijn hart. Dus als mensen klagen of iets missen dan voelt het als een aanval op mijn persoon.

Terwijl reviews in het verleden nauwelijks bestonden kreeg je soms een persoonlijke brief als mensen echt niet tevreden waren. Deze informatie bleef privé en had verder geen invloed op toekomstige boekingen. Hoe anders is dat nu. Iedere boekingssite maakt gebruikt van reviews en sommige van hen maken het zelfs vrijwel onmogelijk geen review achter te laten.

Met een bokkend hart klik ik op een hartje met een nummertje erin dat aangeeft dat ik een nieuwe review heb. Dit keer zie ik een 7.9 en ik ben teleurgesteld. Dit cijfer komt van een jong Catalaans stel dat twee dagen in mijn huis verbleef en waarmee ik diverse keren een gesprek wilde beginnen. Helaas zonder resultaat en ik liet het zo. Naast het stel had ik ook Nederlandse gasten met wie ik op een middag een wijntje heb gedronken. Zij geven het huis een 10. Een Engels echtpaar geeft aan het ook reuzeleuk te hebben gehad, maar het weer was niet zo goed en men had niet optimaal kunnen genieten van het zwembad. Ik heb veel in de hand maar helaas heb ik niets te zeggen over het weer. Van hen krijg ik een 8. Inmiddels realiseer ik me wel dat iedere cultuur andere verwachtingen heeft en dat je daarom soms uiteenlopende meningen hebt.

Maar zoals slechte reviews mij raken, doen goede reviews dat ook. Soms krijg je niet eens een review maar komen gasten ieder jaar weer terug en dat is al een compliment op zich.

Zo ontvang ik al zes jaar lag een Belgische familie, een echtpaar met twee kinderen. Het eerste jaar kwamen ze naar mijn huis voor een dag of drie. Aanvankelijk rustig, zoals Belgen over het algemeen zijn, maar toen we onze liefde voor de witte wijn bleken te delen, werd het verblijf snel een stuk gezelliger. Dus als we 's avonds in de tuin nagenoten van de dag, onder het genot van een lekker wijntje, werd er gelachen en gepraat. De twee kinderen van het stel voelden zich ook al snel thuis. De oudste een jongen is rustig en ingetogen, zijn zusje, twee jaar jonger, heeft altijd het hoogste woord. De drie dagen werden er vijf en de laatste twee jaar verbleven ze zelfs een week in mijn huis. Ieder jaar zegt de man van het gezin: 'Het was leuk, maar we hebben het nu wel gezien in deze regio'. Dat begrijp ik en vervolgens knik ik instemmend.
Ik heb de zoon zien opgroeien van knulletje tot puber en de dochter wordt al een beetje een dame, dus missen ga ik ze wel.

Een maand geleden kreeg ik toch een telefoontje, van de familie, of ik nog plaats heb in augustus. 'Voor jou altijd' zei ik, en nam een nieuwe reservering aan. 'Dan ga ik nu de familie blij maken', waren zijn woorden. Maar hij maakte ook mij blij, want dergelijke gasten zijn ook voor mij een feestje. Hij vraagt me op de valreep of de wijn al koud staat en ik zeg hem dat de wijn die ik nu in huis heb niet houdt tot augustus. Lachend beëindigen we het gesprek.

Er gaan enkele weken overeen als ik lig te slapen en plots wakker word van het geluid van mijn telefoon. Ik heb een bericht. Het is half drie en normaal gesproken laat ik de telefoon voor wat het is. Ik ben echter klaarwakker en besluit het bericht te lezen. De Belgische familie via messenger, met de tekst: 'Onze dochter zwaait van de lagere school af en ze moest een papier invullen... Kijk even goed'. Terwijl ik mijn leesbril zoek, zie ik inderdaad een vage foto die ik vergroot. Het is een lijst met tien vragen die zijn ingevuld door het meisje. Bij 1 vraag staat een kruis en die vraag luidt: 'Mijn favoriete plek op deze wereld is?'. Dan lees ik het antwoord: 'De B&B in Spanje waar wij elk jaar naartoe gaan'. Ik slik, want een dergelijk compliment maakt zeker 100 slechte reviews goed! 

Hartelijke groet,

Ellen-Marie

www.meandthebandb.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Overheid
Geen willekeurige afschrijving exploitant Bed & Breakfast

Een exploitant kan geen willekeurige afschrijving voor startende ondernemers toepassen op de appartementen die hij in het kader van Bed & Breakfast verhuurt. Een man en zijn echtgenote oefenden in 2012 en 2013 in de vorm van een commanditaire vennootschap (CV) een onderneming uit. Daarbij was...

Columns Blog
Column: een quicky

Mijn huis heeft familiekamers, dus wordt over het algemeen bezocht door sportieve buitenmensen met kinderen. Behalve dat ik op seksgebied een preutse muts ben, heb ik ook in mijn huis nooit echt dingen meegemaakt die seksgericht zijn. Oh ja: misschien een keertje tijdens een nieuwsjaarfeestje, toen ...

Lekkerste Lunchroombroodje Awards
Villa Heidetuin heeft het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland

Het Lekkerste Lunchroombroodje van Nederland vind je dit jaar in Bergen op Zoom. De inzending van Villa Heidetuin gooide hoge ogen bij alle juryleden. Het winnende broodje heet ‘Gegrilde Aubergineburger’ en kan naar wens als vegetarisch gerecht besteld worden. De mystery jury was vol ...

Interview Longread
'Voor je het weet ben je slaaf van je gast'

Een miljoen mensen loopt met idee om ooit een B&B of camping te beginnen. Nóg meer mensen zitten voor de buis voor een aflevering van Ik Vertrek, Chateau Meiland of Bed and Breakfast. En als je dan die felbegeerde droomplek hebt, wil je deze graag succesvol maken. Maar een inspirerend boe...

Achtergronden Tech
7 revenue management tips

Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, speciaal voor hotelprofessionals, een tweedaagse masterclass revenue management (27 november en 18 december 2019). Klik hier om je aan te melden! 7 revenue manag...

Amsterdam Tech
Drone obers in Amsterdams hotel

Helemaal genoeg van bediend worden door een barkeeper of serveerster met een slecht humeur? Genoeg van te lang wachten op je bestelling? Zet je maar schrap want het zou zomaar kunnen dat jij binnenkort je diner geserveerd krijgt door een drone. Vandaag testte YOTEL, een innovatief hotel dat komende ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: