Hoe zit dat met Netflix op de hotelkamer?

4 juli 2017 | Roy Spijker

House of cards, Orange Is The New Black en Narcos. Drie populaire series die zonder Netflix waarschijnlijk nooit zouden zijn geproduceerd. In zeven jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een mediaconcern dat dagelijks miljoenen kijkers aan zich weet te binden. Is het tijd voor Netflix in de hotelkamer? 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Netflix is in 1997 opgericht door Marc Randolph en Reed Hastings. Het bedrijf begon met het verhuren van dvd’s die per post werden opgestuurd. Met de komst van online streaming veranderde Netflix van koers en lanceerde het bedrijf in 2010 een online platform waarop films en tv-series tegen betaling gestreamd konden worden. Wereldwijd zijn er inmiddels 100 miljoen gebruikers in 190 landen, alleen in China, Noord-Korea, Syrië en op de Krim is de dienst niet beschikbaar. 

Mediagebruik verandert
De opkomst van streamingdiensten als Netflix, maar ook sites als YouTube, hebben de wijze waarop televisie wordt geconsumeerd flink veranderd. Er zijn diverse onderzoeken gedaan die de kijktijd van de Nederlandse consument meten. De resultaten daarvan zijn nogal uiteenlopend.

Zo blijkt uit het onderzoek van Telecompaper dat Nederlanders nog maar 38 procent van hun dagelijkse kijktijd besteden aan lineair tv kijken, maar dit aantal zou volgens het Sociaal Cultureel Planbureau nog 78 procent zijn. De rest van de tijd wordt ingevuld door diensten als NPO Gemist, RTL XL, YouTube en streamingsites als Netflix en Videoland. Ondanks de uiteenlopende cijfers is de uitkomst van alle onderzoeken wel hetzelfde: traditioneel tv kijken raakt uit de mode.  

Netflix in de kamer
Grote vraag is natuurlijk of en hoe de hotellerie hier op in moet springen. Is de televisie met een lineaire programmering nog wel de service waar de hotelgast op zit te wachten? Netflix zelf ziet er wel brood in. In 2015 is de streamingdienst een samenwerking aangegaan met Marriott. De streamingdienst kent zijn populariteit en wil zijn gebruikers de mogelijkheid bieden van de diensten gebruik te maken, waar ter wereld ze ook zijn.

Marriott daarentegen wil het voor de gast gemakkelijker maken om in te loggen op hun Netflix-account. Dus installeerde de hotelketen de Netflix-app op tv’s in bijna alle 300 hotels in de Verenigde Staten. 

De samenwerking bleek een succes. Tijdens de testfase bleek dat 26 procent van de hotelgasten gebruik maakte van apps op de tv, waarvan Netflix veruit het meest is gebruikt. Een van de merken van Marriott, Gaylord Hotels (vijf properties met 8500 kamers), zag dat er door gasten dagelijks meer dan 1400 uur aan video’s werd gestreamd.

Televisie nog steeds belangrijk
Je zou dus kunnen concluderen dat er een grote vraag is naar video streamen op de hoteltelevisie in de hotelkamer. Het Zwitserse ADB heeft onderzoek gedaan naar de beleving van hoteltelevisie door gasten. Daaruit kwam naar voren dat veel gasten een televisie op de hotelkamer nog wel belangrijk vinden, zelfs de millennial.

Opvallend uit het onderzoek van ADB is dat veel gasten graag zouden willen dat ze hun eigen devices zoals laptops, tablets of smartphones kunnen aansluiten aan de hotel-tv. Met name millennials willen graag content van hun eigen device streamen naar de televisie. Heel erg gek is dit niet, omdat een smartphone of tablet een persoonlijk verlengstuk is geworden van het leven. De vakantiefoto’s die de gast gedurende de dag met zijn smartphone heeft gemaakt kan hij dan bekijken op een groter scherm, wat ook geldt voor de zakelijke gast die het televisiescherm kan gebruiken om te videobellen. En als er tijd is om te ontspannen, kan de gast via zijn eigen device verdergaan met de film of serie die hij is thuis al is gestart met kijken op Netflix of YouTube. 

Filmrechten zitten in de weg
Een heikel punt bij Netflix in de hotelkamer blijven de rechten. Wie zelf wel eens zijn Netflix-account heeft opgestart in het buitenland, merkt dat het aanbod anders is dan in Nederland. Dit komt omdat de streamingsdienst per land de rechten koopt van films en televisieseries. Het is dan ook niet zo dat een hotel zelf een account kan afsluiten bij Netflix, om dit vervolgens aan te bieden aan de gast. De rechten worden afgesloten voor consumentengebruik en niet voor commercieel gebruik. Als hotel kun je dus niet zomaar Netflix aanbieden op de hoteltelevisie.

Om die reden werkt Netflix in de Verenigde Staten samen met Enseo, een bedrijf dat in-room-entertainmentplatforms ontwikkelt. En zelfs daar kan alleen de gast met zijn eigen account inloggen, en niet op een account voor het hotel. Wil de gast toch ‘Netflixen’, dan zal deze eerst via de app een account moeten aanmaken.

Zien we Netflix straks terug in de hotelkamer? In feite doet de gast dat nu al door te streamen vanaf een eigen device, maar de wens is er dus om dit ook naar de hotel-tv te streamen. Zorg er dus voor dat de gast zijn smartphone, tablet of laptop kan koppelen aan de hotel-tv. Want uiteindelijk is dit de nieuwe vorm van comfort.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: