Horeca draagt 11 miljard euro bij aan toegevoegde waarde toeristische sector

29 augustus 2018 | Thijs Jacobs

De waarde van de toeristische bestedingen in de Nederlandse economie is in 2017 met 6,9 procent gestegen naar 82,1 miljard euro. Drie kwart van deze groei was te danken aan de bestedingen van buitenlandse toeristen in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

De bestedingen van buitenlandse toeristen stegen in 2017 met 12,6 procent naar 29,9 miljard euro. Deze stijging werd deels veroorzaakt door een toename van het aantal overnachtingen met 11,5 procent naar ruim 44 miljoen. Daarnaast hebben meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij of via een Nederlands bedrijf.

Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen. De bestedingen van Nederlanders in eigen land zijn met 3,6 procent gestegen naar 43 miljard euro in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca.

Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland hebben 6,2 miljard euro besteed aan accommodaties en (vlieg)tickets bij of via Nederlandse bedrijven. Dat is een stijging van 6,4 procent ten opzichte van 2016.

Belang toerisme voor economie groeit

De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 28,3 miljard euro in 2017. Dat is 6,8 procent meer dan in 2016. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen bedroeg de stijging 4,9 procent. De horeca droeg met ruim 11 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2017. Door de toename van de toegevoegde waarde is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie met 0,1 procentpunt gestegen ten opzichte van 2016 naar 4,3 procent.

Toerisme zorgt voor meer werkgelegenheid

Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2017 met 3,8 procent gestegen naar 761 duizend banen. Het aantal banen in de Nederlandse economie steeg vorig jaar met 2,1 procent. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam daarmee verder toe naar 7,5 procent.

Veel banen in de toeristische sector zijn deeltijdbanen. Omgerekend naar volledige banen was de sector in 2017 goed voor 455 duizend voltijdbanen, 4,6 procent meer dan in 2016. Bijna drie kwart van de voltijdbanen zat in karakteristieke toeristische branches als de horeca en hotels, luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. De overige banen zaten in niet-karakteristieke branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en de taxibranche.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: