Horecasector betaalt facturen het snelst

23 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Het betaalgedrag van het Nederlandse bedrijfsleven is in het derde kwartaal van 2018 verslechterd. Facturen worden nu na gemiddeld 40,6 dagen voldaan. Dat is 0,7 dagen langzamer dan in het eerste half jaar van 2018. Dit blijkt uit de nieuwste Barometer Betaalgedrag van bedrijfsinformatiespecialist Graydon. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het aantal dagen voordat een factuur wordt betaald, gelijk gebleven.

Niet gedaald

“Het is voor het eerst in vijf jaar tijd dat het betaalgedrag van het bedrijfsleven in het derde kwartaal niet gedaald is ten opzichte van het jaar ervoor. Of dit betekent dat het betaalgedrag zich stabiliseert, moet nog blijken. Het aantal dagen voordat een factuur wordt betaald, is sinds 2013 gedaald met 4,2 dagen”, zegt Maurice van Weerdenburg van Graydon. “Daarentegen is het betaalgedrag sinds het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 1,5 dag is verslechterd. Hoewel het eerste kwartaal over het algemeen een iets beter betaalgedrag laat zien dan het derde kwartaal, is deze verslechtering van 3,6 procent nog niet eerder zo groot geweest.”

Horecasector aan kop

Uitgesplitst op sectorniveau zien we in de Graydon Barometer Betaalgedrag dat facturen in de Horecasector het snelst worden betaald. Deze sector voldoet haar facturen gemiddeld na 38,8 dagen. Daarmee betaalt de sector haar facturen even snel als een jaar geleden en 0,7 dagen sneller dan in het tweede kwartaal van 2018. De Cultuur, sport en recreatiesector volgt op de tweede plaats met 39,7 dagen, een toename van 0,7 dagen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de derde plaats voor de Energiebranche, die vorig jaar nog de één traagste betalers was. In deze sector worden facturen nu na 39,9 dagen voldaan, een verbetering van 4,2 dagen in vergelijking met het derde kwartaal van 2017. Van de overige sectoren betaalt de Transport en Logistieksector haar facturen wederom het traagst (44,1 dagen). Dit is echter wel 0,8 dagen sneller dan het tweede kwartaal van dit jaar. Ook de Onderwijssector (42,8 dagen) en de Water- en afvalverwerking (42,7 dagen) behoren tot de traagste betalers.

Zeeland en Drenthe snelst betalende provincies

Kijken we naar de provincies, dan zien we net als vorig jaar dat facturen het snelst worden voldaan in de provincie Zeeland. Tijdens het derde kwartaal van 2018 betalen bedrijven in deze provincie facturen met gemiddeld 38,8 dagen. Dit is 1,2 dag trager dan in dezelfde periode vorig jaar. Een grote stijger dit jaar is de provincie Drenthe. Deze provincie staat in het derde kwartaal van 2018 op nummer twee met 39,2 dagen. Facturen worden daarmee 1,7 dagen sneller betaald dan vorig jaar en 1,9 dagen sneller dan het tweede kwartaal van 2018. Voor het zesde jaar op rij worden facturen het traagst betaald in Flevoland (41,7 dagen) maar deze provincie laat wel een verbetering zien van 0,9 dagen ten opzichte van het derde kwartaal van 2017. De andere hekkensluiters in het derde kwartaal zijn Zuid-Holland (41,3 dagen) en Noord-Holland (41,0 dagen). Noord-Holland betaalt hiermee facturen een halve dag later dan vorig jaar.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: