Hospitality-terminologie: een ode aan de housekeeping

7 augustus 2019 | Thijs Jacobs

Housekeeping. Een woord dat bij hoteliers de nodige bellen doet rinkelen, maar de man op straat zou bij het horen van deze Engelse term kunnen denken aan de tijdelijke beheerder van een woning of een eigenaar van een pand. De term 'housekeeping' wordt in Nederland enkel binnen de hotellerie gebruikt, maar het woord 'housekeeper' betekent feitelijk niets anders dan 'het management van alle huishoudelijke taken, uiteenlopend van schoonmaken tot boodschappen doen, en van rekeningen betalen tot de was doen en koken'.

Eigenlijk is de term binnen de hotelwereld dus behoorlijk uitgehold, want de housekeeping bemoeit zich in onze bedrijfstak niet met het betalen van rekeningen of het bereiden van maaltijden, maar voert enkel de schoonmaakwerkzaamheden uit en maakt de kamer gereed voor een volgend verblijf. 

Terwijl het management van hotels zich wekelijks, of zelfs dagelijks, urenlang buigt over de social media campagnes, reviews, revenue en reputatie wordt de housekeepingafdeling maar al te vaak vergeten. En dat terwijl de oorzaak van de meeste reputatieproblemen van het hotel vaak schuilt in - je raadt het al - de afdeling housekeeping. Waarom deze afdeling niet als kern van de hele hoteloperatie wordt beschouwd, is niet altijd even duidelijk. Het is overduidelijk dat een goede, goedbetaalde en tevreden housekeeping medewerker een grote impact heeft op hoe de gast over je hotel schrijft op Tripadvisor.

Meer aandacht voor housekeeping kan zomaar betekenen dat er minder aandacht uit hoeft te gaan naar reputatiemanagement en het behandelen van (slechte) reviews. Een win-winsituatie, want je housekeepingpersoneel is blij, je gast ligt tevreden op zijn of haar schone kamer een positieve review over het hotel te tikken en het management kan tijd besteden aan andere zaken. 

Benieuwd naar de betekenis van andere hoteltermen?
Download dan hier de whitepaper Hospitality Terminologie!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Toerisme Achtergronden
De top 10 van de meest gezochte kleinere Nederlandse bestemmingen

Een jaar na het begin van de pandemie houdt de reislust niet op: ondanks de aanhoudende reisbeperkingen blijven Nederlanders het web raadplegen om informatie te vinden over de bestemmingen die zij graag willen bezoeken; waaronder ook kleinere steden en dorpen. Wat zijn populaire kleinere bestemmi ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Drenthe en Overijssel

Vandaag, op 16 april, zendt MAX om 20.30 uur op NPO 1 aflevering 4 uit van Bed & Breakfast. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Deze week logeren de ondernemers in de provincies Drenthe en Overi ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Bed & Breakfast vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Bed & Breakfast op tv: Groningen, Drenthe en Friesland

Op vrijdag 9 april om 20.30 uur op NPO 1 zendt MAX een gloednieuwe aflevering van Bed & Breakfast uit. In het programma testen enthousiaste b&b-houders elkaars onderneming. De gasten mogen zelf bepalen wat zij hun verblijf waard vinden. Welke b&b wordt als beste beoordeeld? Deze week rei ...

Achtergronden Tech
We onderzochten het: vrijwel alle B&B's gebruiken een online reserveringssysteem

Onlangs stelden we de lezers van Bed & Breakfast een vraag. Op de vraag 'gebruik je een online reserveringssysteem in je B&B?' kwamen veel reacties binnen. De uitslag is overduidelijk: maar liefst 95,5 procent van de respondenten gebruikt een online reserveringssysteem. Hieronder ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: