Hotel Derlon doet het goed op social media, en dit is waarom dat zo is

14 maart 2019 | Thijs Jacobs

Sebas ten Tije is vanaf medio januari directeur van Derlon Hotel Maastricht. Dit hotel heeft zijn online presence goed op orde en kiest bewust voor twee social media kanalen, Facebook en Instagram. Ten Tije heeft als nieuwe general manager te maken met een ‘legacy’, maar de persoonlijke benadering van social media werkt zo te zien heel goed. Er is interactie op de Facebookpagina en er wordt met grote regelmaat content gepost op de twee social media kanalen. We vroegen Sebas naar de werkwijze binnen Hotel Derlon.

Ten Tije: “Onze social media kanalen, Facebook en Instagram, worden beheerd door enkele medewerkers. Het zijn mensen van de jongere generatie; die zijn er handiger in en voelen gevoelsmatig goed aan wat je wel en niet moet posten.”

Want daar gaat het weleens mis: social media kanalen inzetten om producten te verkopen is niet zo’n gelukkige combinatie. Achter elke post moet wel een duidelijke visie zitten. Sebas beaamt dit. “We plaatsen zeker geen rare dingen, voordat er iets wordt geplaatst, wordt intern gecheckt of het voldoet. We hebben drie kanalen die we gebruiken om qua content uit te putten. We kiezen uit ‘hotel algemeen’, ‘food & beverage’ of ‘Derlon duck’. 'Ducky' is destijds bedacht om als een soort van rode draad door de social media en het hotel te kunnen lopen, het is een leuk eendje, een soort mascotte die onderdeel is van de verhaallijn. Ducky behoort tot de legacy, dus die was er al… Op dit moment ben ik wel bezig met een social media plan, het is nog niet klaar, maar social media is wel een belangrijk onderdeel van onze marketinginspanningen.”

Bewuste keuze voor kanalen

Er zijn veel kanalen die je kunt inzetten, maar de meeste hoteliers lijken (nog) te kiezen voor Facebook en Instagram. Zo ook in Maastricht: “Als hotel hebben we bewust voor deze twee kanalen gekozen, want Twitter en Snapchat erbij pakken wordt wel heel erg veel. Natuurlijk hebben we ook gekeken naar wat passend is bij de doelgroep en bij welke uitingen we plaatsen. Instagram werkt toch net wat lekkerder dan Facebook om F&B te promoten. Het mooie van deze twee kanalen is, dat je ze kunt koppelen. Alles wat je op Instagram post, wordt dan doorgezet naar Facebook.”

Social media levert je veel op, vooral op het vlak van bekendheid: "Social is vooral een instrument dat je extra naamsbekendheid oplevert en dat is ook wat waard, zeker wanneer je interactie met gasten waardeert."

Meer leren over social media?

HM Academy biedt hotelprofessionals de kans om op 15 april aanstaande een training over Facebook en Instagram marketing te volgen. Het organische bereik valt immers vaak tegen, maar daar kan verandering in komen!

De training duurt één dag, vindt plaats in Postillion Hotel Bunnik en het tarief bedraagt 395 euro. Koffie en thee, lunch en een afsluitende borrel zijn inclusief! Klik hier om je in te schrijven voor deze interessante training.

Over Sebas ten Tije

Sebas Ten Tije heeft grote ervaring in het topsegment van de hotellerie in binnen- en buitenland. Hij is onder andere werkzaam geweest bij Four Seasons Hotels & Resorts, Shangri-La Hotel Vancouver, The Berkely in Londen en laatstelijk Hotel de L’Europe Amsterdam, lid van de Leading Hotels of the World in de functie van director of rooms.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

KHN
Oproep KHN aan gemeenten: stop verhoging toeristenbelasting

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. Deze verhogingen worden ...

Columns Blog
Column: zo belandde ik in Spanje als B&B-eigenaresse

In de Chinese astrologie ben ik een vuurpaard en dit paard galoppeert door het leven. Mijn avontuurlijke aard zorgt ervoor dat ik behoefte heb aan verandering en graag nieuwe uitdagingen aanga. Zo ging ik op een dag naar Spanje en regelmatig stellen mensen mij dan ook de vraag hoe ik daar terecht be...

Interview Longread
Zussen nemen hotel over: ''Stel je voor dat we deze kans gemist hadden''

‘Prins Stefan 2019’ staat op het bordje dat op de gevel prijkt. En pal voor de deur, op een leuk pleintje met een prachtig stadhuis, ligt pontificaal een reusachtige koningskroon. Die prins Stefan hoort uiteraard bij het carnaval - net als Hotel de Kroon. Iedereen die even rondkijkt in d...

Interview Longread
''Met een ‘nee’ tegen de ene gast, zeg je ‘ja’ tegen de ander''

Bij de start van Bed & Breakfast Dalauro in 2008 was niets hen teveel. Tegenwoordig reserveren Rob Kemmeren en Laura Lazzarini meer tijd voor hun twee puberzoons. Gasten kunnen daarom niet meer inchecken in het weekend, maar wie op vrijdagavond komt, wordt gefêteerd op een Italiaans driega...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: