Hotelgoeroe Chip Conley

20 juli 2015
Hotelgoeroe Chip Conley

Hotelgoeroe, docent, amateurpsycholoog, auteur, reizend filosoof, spreker en student. Chip Conley beantwoordt de roep van vele verleidingen
graag en maar weinigen zijn daarin zo succesvol als hij. Zijn carrière als hotelier startte in 1987, toen hij een klein, muf motel in San Francisco’s louche wijk Tenderloin transformeerde tot het nu legendarische Phoenix. Chip was CEO en is oprichter van de Joie de Vivre Hotelgroep en bovendien Head of Global Hospitality & Strategy bij Airbnb. Op dit moment richt hij zijn pijlen echter op de festivalindustrie met zijn community voor festivalfans: Fest300.

*Piramide van Maslow*
Tijdens de dotcom-crash in 2001, belandde Conley in de sectie zelfhulp van de lokale boekhandel en bestudeerde onder andere de piramide van Maslow. Deze behoeftepiramide maakte zo’n indruk op Conley, dat hij zijn businessmodel en bedrijfsvoering hierop aanpaste. Het verlangen naar een hoger doel en naar het (soms) ongrijpbare is een belangrijke drijfveer voor de mens om hogere doelen na te streven. Conley gebruikt de piramide als raamwerk voor zijn businessmodel dat zich richt op drie pijlers: personeel, gasten en investeerders. Tussen 2001 en 2008 verdrievoudigden de jaarlijkse omzetten van Joie de Vivre. De bewuste piramide staat op wetenschappelijk niveau overigens ter discussie; uit onderzoek blijkt, dat jongeren op de werkvloer vaak juist op zoek zijn naar sociale contacten en ouderen op hun beurt naar erkenning. Behoeften kunnen ook sterk afhankelijk zijn van de situatie of de tijd. Enfin, Conley had de weg naar boven weer gevonden en de piramide van Maslow effectief ingezet in zijn bedrijfsvoering.

*Amateurpsycholoog en festivalkenner*
Als amateurpsycholoog heeft Conley met zijn boeken aardig wat succes gehad. Natuurlijk is hij een succesvol ondernemer en zijn er veel volgers die hopen op een fractie van zijn succes. Chip’s lezingen bij TED zijn dan ook zeer populair en de website Fest300, waarop Conley en zijn team de leukste festivals ter wereld bezoeken en beschrijven, is een succes. Hoe Conley Fest300 wil ‘monetizen’ is nog niet helemaal duidelijk, maar festivals zijn booming. Conley heeft de macht om Airbnb en Fest300 te verbinden, om zodoende de festivalbezoekers een goede slaapplek te geven, maar weerspreekt deze samenwerking met klem. Nu nog. Wat wel duidelijk is, is dat Conley het belang van content op waarde weet te schatten.

*In general, I'm not much into etiquette and am a rule-breaker and rebel by nature*

*Content*
Om zowel online als offline bezoekers een ultieme ervaring te bieden, is het aanbieden van kwalitatief goede content zeer belangrijk. Chip is altijd een voorloper geweest; zou hij hier weer goud in handen hebben? Als OTA’s en Airbnb één ding missen, dan is het wel (unieke) content over de plaatsen waar overnachtingen worden aangeboden. Overigens is de lijst met 300 festivals er een met een hoog ‘wild guess’-gehalte, aangezien wél Pinkpop en niet Lowlands in de lijst staat. Ook Koningsdag (in Amsterdam) staat erin. De lijst is duidelijk niet door locals samengesteld, wat weer afbreuk doet aan de geloofwaardigheid ervan. De site is echter nog jong, en Chip is slim genoeg om van de website een groot succes te maken.

*Ontketenen*
Als er één hotelier is, die ontketend is, dan is het Chip Conley wel. Hij verliet de hotellerie om Airbnb te versterken en ziet nieuwe kansen in de festivalbranche. Hij verkiest lifestyle boven bedden, content boven sales en geluk boven succes. Alhoewel succes en geluk volgens de piramide van Maslow hand in hand gaan…


*Most people have a job, some people have a career, and a small percentage of people have a calling. Find your calling*

~Auteur: Thijs Jacobs~

Overig nieuws