Interview Boutique B&B Kamer01: betrokken bij iedere gastbeleving

Auteur: Redactie
18 november 2011
Interview Boutique B&B Kamer01: betrokken bij iedere gastbeleving

In het centrum van Amsterdam hebben Peter Hertogh en Wolter Gerungan een stijlvolle b&b aan het Singel 416. Sinds juli hebben ze een bezetting van haast 100 procent. De populariteit van de hoofdstad onder buitenlandse toeristen speelt hierbij een rol, maar de betrokkenheid van beide heren bij hun gasten geeft pas echt de doorslag bij de gewildheid van Boutique B&B Kamer01.

Het pand van Kamer01 dateert uit 1585, maar is met behoud van originele details en sfeer toch helemaal van nu. In 2009 zagen Peter en Wolter hun kans schoon om dit pand aan te kopen en in een halfjaar te verbouwen tot een luxueus logeeradres. Veel buitenlandse gasten – vooral wat chiquere Amerikaanse stellen – schrikken bij aankomst nog wel eens van de steile houten wenteltrap naar de keuken annex ontvangstruimte. Peter: “We wachten soms tot aan de overkant van de gracht een voordeur opengaat. In sommige grachtenpanden zijn de trappen nog veel steiler. Als gasten dat hebben gezien, is onze trap ineens heel breed.”

Niet te fancy

Eenmaal boven is er een prachtige woonkeuken waar gasten het ontbijt (vijf gangen!) krijgen geserveerd aan een lange glazen tafel met een schilderachtig uitzicht op de gracht en de gevels aan de overkant. Het wordt duidelijk waarom alle recensies op TripAdvisor louter lovend zijn.

Helemaal vanzelf is het niet gegaan. Wolter: “We zijn in 2005 begonnen met het verhuren van één kamer in onze woning aan de Vijzelgracht. Dat was in een ‘jonger’ pand, uit 1650.” Peter: “De naam van de b&b verwijst naar het feit dat we onze eerste kamer gingen verhuren.” Lachend: “Maar toen we hier een webadres voor wilden aanvragen was alles wat enigszins in de buurt kwam niet meer beschikbaar. Pas toen we het nummer achter het woord kamer zetten konden we een webadres reserveren. We wilden in ieder geval een simpele Nederlandse naam, iets wat niet te fancy was.”

Tweede kans

“2006 was een topjaar en 2007 nog beter”, legt Wolter uit. “We waren net aan het overwegen om een tweede kamer te verhuren toen de bouw van het metrostation Vijzelgracht van de Noord-Zuidlijn helemaal mank ging. Wij zaten in een van die panden die in 2008 compleet waren verzakt en moesten daarom noodgedwongen op zoek naar een nieuwe locatie. En dat terwijl de bed & breakfast eigenlijk net af was.” Peter: “Tijdens de werkzaamheden en oprichting bedachten we ons wel wat we anders zouden doen als het ooit opnieuw moest. Maar dat zou dan in de verre toekomst zijn en wie weet zelfs in Zuid-Afrika. Die ‘tweede kans’ kwam dus sneller dan gedacht.”

Tijdens het speuren naar een nieuw pand met een geschikte prijs-locatieverhouding kwam Singel 416 in het vizier. Toen de heren in de toen nog verslonsde woning met kamerverhuur vanaf de eerste verdieping door het hoge raam over de gracht keken, was de koop snel beslist. “We hebben alles leeggehaald. Het was niet zo best allemaal”, vertelt Peter. Wolter vult aan: “We moesten door de bestaande situatie heen kijken, maar realiseerden ons dat we hier hele leuke dingen naar ons eigen inzicht konden gaan doen.”

Hardware meets service

Met Kamer01 bieden Peter en Wolter vijfsterrenhotelluxe met een persoonlijke benadering. Wolter heeft een achtergrond in de hotellerie en studeerde aan de hotelschool in Maastricht. Met werkervaring bij onder andere Hotel Pulitzer in Amsterdam weet hij wat gastvrijheid en service inhouden. Wolter werkt naast de b&b bij Lufthansa en kiest meerdere keren per maand het luchtruim. “Het is wel een bijzondere constatering dat je bij de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa een schakel in de keten bent en je het bij de b&b helemaal zelf voor het zeggen hebt.”

Peter is eigenlijk interieur- en meubelontwerper. In de b&b vinden gasten dan ook prototypes van Peters nieuwste creaties. Zo staat er in de Rode kamer op de tweede verdieping een tafel van zijn hand die je zonder gereedschap in elkaar kunt schuiven. “Met IKEA-meubels is het altijd worstelen met boutjes en moertjes. Daarvoor wilde ik een oplossing bedenken.”

Profileren in plaats van profiteren

De bed & breakfast heeft twee kamers (het maximum in Amsterdam). Naast de Rode is er een etage hoger op de kapverdieping de Blauwe kamer. Beide kamers zijn zeer ruim en voorzien van alle comfort. De Rode kamer heeft een groot vierkant bed, geschikt voor een koning. De Blauwe kamer heeft een rond bed. De twee gastenverblijven hebben knusse zitjes en zeer mooi, modern sanitair. Peter tekende voor het ontwerp van de wasbakken, waarbij het water over een glasplaat naar een haast onzichtbaar afvoergootje loopt.

Wolter en Peter hebben de bed & breakfast ingericht zoals ze het zelf op reis ook graag zouden zien. “Wat normaal voor ons is, is voor een ander bijzonder. We hebben gratis draadloos internet, een iMac op iedere kamer, en gasten mogen uit de keuken pakken wat ze maar willen. Iedere middag organiseren we een borrelmomentje waaraan zeker de helft van de gasten meedoet. Of ze zich dan helemaal opdoffen of in hun joggingpak naar beneden komen, maakt ons niets uit. Deze gastvrijheid bieden we nu al zo’n zes jaar. Je ziet nu dat hotels ook steeds meer kiezen voor de b&b-benadering”, leggen de heren uit. “We willen onze gasten een compleet positieve beleving bieden zonder narigheden zoals rekeningen achteraf voor minibar of gebruik van internet. Mede hierom betaalt iedere gast de helft van het totaalbedrag al bij het boeken. Twee weken voor aankomst wordt het resterende bedrag overgemaakt en hebben de gasten nergens meer omkijken naar.”

Een aantal mensen uit hun omgeving verklaarden Peter en Wolter voor gek. ‘Je gaat toch geen open bar houden, mogen ze zomaar alles pakken?’ was de reactie op het ondernemingsplan. Peter: “Ja, zo doen we dat dus wel. Wij willen ons profileren naar in plaats van te profiteren van de gasten.” Het concept van Kamer 01 wordt inmiddels her en der gekopieerd, merken Peter en Wolter, en ook zijn er wel eens gasten doorgestuurd vanuit het luxueuze lifestylehotel The Dylan. Voorwaar geen onaardige complimenten.

Duidelijk communiceren

In Amsterdam is een chronisch tekort aan kamers. Je zou er bij wijze van spreken ‘kunnen doen wat je wil’, maar Peter en Wolter hebben er bewust voor gekozen om meer te bieden dan een bed en een bad. Beide heren zijn nauw betrokken bij de beleving van hun gasten. Zelfs over de taxikeuze van de gasten wordt nagedacht. Twee weken voor aankomst krijgen gasten digitaal bericht waarin Peter en Wolter hun favoriete restaurants suggereren en laten weten wat er in de stad speelt op het moment dat de gasten er zijn. Tips over musea, culturele evenementen, toeristische hoogtepunten en waar mensen het makkelijkst kaartjes kunnen kopen. Het is de roeping van Peter en Wolter dat het de gast aan niets ontbreekt.

Peter: “Bij gasten kunnen irritaties ontstaan wanneer iets niet is zoals vooraf gedacht en wanneer er onduidelijkheden zijn. Om dit te voorkomen communiceren we alles heel duidelijk.” Wolter vult aan: “Vandaar ook foto’s van de trap op de site en van onze hond Tommie, waarmee we duidelijk maken dat andere honden niet welkom zijn. Als je het vooraf laat weten, begrijpt men dat.” Peter: “Sterker: er worden zelfs boekingen gemaakt omdat mensen de foto van Tommie hebben gezien.”

De zevenjarige beagle Tommie is onderdeel van een van de belangrijkste verkoopkanalen van Kamer01. Peter: “Het merendeel van onze boekingen komt via onze eigen website, en verder veel via Avvie en Weekendhotel.” De heren kiezen heel bewust voor een smalle selectie aan afzetkanalen. Peter: “Zo haal je de gasten binnen die je ook echt wilt hebben. In het verleden hadden we reisagenten voor ons werken, maar die kwamen soms toch met vreemde snuiters aan.” Het ondernemende duo is niet zo te spreken over heel grote boekingssites zoals Booking.com en hebben veel liever boekingen met een beschikbaarheidskalender dan aanvragen via e-mail.

Volwaardige baan

Wolter: “Hoe wij de bed & breakfast runnen, dat zie je ook in landen met een sterke b&b-cultuur zoals Australië, Zuid-Afrika en Groot-Brittannië. Het is jammer dat b&b’s in Nederland nog steeds worden gezien als ‘spielerei’, iets dat je er even bij doet. Dat zie je ook aan het nog ontbreken van duidelijke wet- en regelgeving voor de b&b-branche in Nederland en de misstanden tussen horeca en bed & breakfasts. Zowel lokaal, regionaal als landelijk. En dat terwijl iedereen van de situatie zou kunnen profiteren. In het buitenland wordt het runnen van een b&b gezien als een volwaardige baan. Een professionele b&b-branche levert bovendien positieve concurrentie op. Wij zijn naast onze ‘gewone’ banen meer dan 40 uur per persoon per week bezig met onze b&b. Maar we doen het vooral omdat we het leuk vinden.”

Wat maakt Kamer01 zo bijzonder? Het moet zijn dat Peter en Wolter deel uitmaken van hun eigen product. Ze zijn Kamer01. En dat is alleen maar een heel positieve constatering te noemen.

BBN15

Overig nieuws