Interview: breng je B&B in kerstsfeer

21 december 2018 | José Mast

Gasten die in deze donkere dagen een B&B bezoeken, weten een feestelijke sfeer te waarderen. Daarom doen veel gastvrijheidsondernemers er in december een schepje bovenop voor een warme sfeer. Kleine moeite, groot plezier. Hoewel sommigen het wel een beetje overdrijven. Twee gastvrouwen geven een kijkje in de kamer.

Fanny Coppers kijkt met veel plezier terug op de kerstshows die ze vijf jaar lang heeft gegeven in B&B La Belle Meuse in Well. Niet zozeer voor de gast, maar vooral om de dorpsbewoners en de lokale ondernemers een keer te laten meegenieten van het prachtige interieur. “Niets was te gek: een engel en linten boven het bed, een kandelaar in de douche en natuurlijk een feestelijk gedekte tafel. We wilden op die manier plaatselijke zelfstandigen de kans geven zich te presenteren, zoals onze styliste Angelique, een nagelstyliste en een bloemist. We maakten er een kleine fair van en wij investeerden in de aankleding.”

De kerstshows zijn inmiddels met een grote klapper afgesloten, maar voor de gast kleden Fanny en haar man Ron de B&B nog altijd gezellig aan. Decoraties worden afgestoft of krijgen een lik verf en worden vrolijk hergebruikt. Maar elk jaar komt er ook wel weer wat nieuws bij. “Ik werk samen met Angelique, die zelf decoraties maakt en verkoopt via haar webwinkel Liekenzo,” vertelt Fanny. “Onze B&B is haar etalage. Samen zijn we dagen bezig om alles in kerstsfeer te brengen. We doen veel met groen – ingespoten natuurlijk om brandgevaar uit te sluiten – en iedere kamer krijgt een eigen kerstboom. Een houten kerstboom op een lampvoet geven we soms een ander kleurtje. Het ene jaar zetten we er waxinelichtjes op, het andere jaar hyacinten. In de douche zetten we nu geen engel meer, maar aan het handdoekenrekje hang ik nog wel groen en ballen. Ook onder de douche mag de kerstsfeer voelbaar zijn.”

Extra boekingen krijgt ze er niet mee, maar versieren hoort nu eenmaal bij La Belle Meuse, vindt Fanny. “Het is veel werk, juist omdat we zoveel met vers groen werken. Gelukkig is het in de periode na Sinterklaas door de week vaak wat rustiger, zodat we er geen gasten voor hoeven af te zeggen. We vestigen niet speciaal de aandacht op de decoraties, het is voor de gast een verrassing. De reacties zijn heel enthousiast. Ze blijven kijken! Alle sfeermakers zijn te koop en gasten maken daar ook graag gebruik van.”

Design in Alkmaar

Op 6 december staat bij Carla Smit, eigenaar van Design B&B Graaf Jan Alkmaar, de styling van haar B&B op de agenda. De hele dag is ze dan in de weer met kerstbomen voor binnen en buiten, rendierkussens, kerstdecoraties en kransen voor aan de toegangsdeur. De veranda beneden krijgt een slinger met lichtjes, zodat ook het uitzicht voor de gast volledig in stijl is. Gasten komen ervoor terug, is de ervaring van Carla. “Ze genieten graag hier van de kerstsfeer. Een stel gasten komt om deze reden al drie jaar terug.”

Design is voor Carla een manier om zich te onderscheiden van de vele B&B’s die Alkmaar rijk is. “Ik wilde alles nieuw hebben en zó mooi dat je, bij wijze van spreken, met je ogen open zou willen slapen. Er ligt een oogstrelend limoengroen karpet. De zwartgroene stoeltjes van Vitra zijn niet alleen mooi, maar zitten ook ontzettend lekker. Er staat een kingsize boxspring. Je kunt je tanden poetsen boven een design waskom. We hebben niet bespaard op de kwaliteit van de materialen en de gasten zien dat. Ik krijg er regelmatig complimenten over.”

Bij een onderscheidende inrichting hoort ook extra service, vindt Carla. “Ik overdrijf altijd een beetje. Ik ontvang gasten met zelfgebakken appeltaart en slagroom. Dan zitten ze meteen bij binnenkomst al te stralen. Op de kamer staat een welkomstdrankje, zakjes chips en de minibar is gevuld. Deze extra’s horen bij de overnachtingsprijs. Ook het ontbijt is koninklijk en royaal. Onze gasten kunnen er makkelijk een lunchpakket van maken en de meesten doen dat ook.”

Het ontbijt is in december in kerstsfeer, maar hoe dat eruitziet, blijft een verrassing. “Ik wil geen verkeerde verwachtingen wekken met een ontbijtfoto. Mijn ontbijt is elke dag anders met verse streekproducten. Als je 14 dagen hier bent, heb je 14 dagen een ander ontbijt. Daarom maak ik er geen foto’s van. Het gaat om het verrassingseffect.”

Decoratiebudget

Voor een design B&B is het belangrijk om af en toe wat nieuws aan te schaffen. Carla maakt daarvoor regelmatig een decoratiebudget vrij. Het budget varieert, het kan om (schilder)onderhoud gaan of nieuwe woonaccessoires. “Als ik iets tegenkom dat past bij de stijl, dan koop ik het, zoals een lampje, een kunstwerk, geurstokjes, decoratiekussens en dergelijke. Dat boek ik als ‘aanschaf kleine inventaris.’ Het leuke is dat gasten het soms willen kopen. Dat mag altijd, want dan kan ik weer vernieuwen. Op die manier verkoop ik wel eens kussens bijvoorbeeld. Of lekkere vanille-geurstokjes.”

Niet alleen met Kerstmis zet Carla een stapje extra, maar ook met Pasen. Dan zet ze bijvoorbeeld op de ontbijttafel een paar wollige schaapjes. En als ze weet dat een gast jarig is of pas getrouwd, versiert ze de kamer. “Daar heb ik nog nooit iets extra’s voor gerekend. Bovendien kan ik slingers altijd hergebruiken. Ik vind het leuk als ik eraan kan bijdragen wanneer gasten iets te vieren hebben. Ik wil iets betekenen voor mensen. Dat is mijn drijfveer. Als ze weggaan, uitgerust, enthousiast en met een glinstering in de ogen, ben ik de hele dag blij.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

OTA's Internationaal
Serieuze aanklacht tegen Booking.com en Expedia

De Deense boekingssite Nustay heeft een klacht ingediend bij de Europese mededingingsautoriteiten tegen concurrenten Booking.com en Expedia. Deze twee bedrijven zouden volgens de Denen op systematische wijze de concurrentie op de markt beperken, met verregaande gevolgen voor zowel de consument als d...

Events Rotterdam
Ruimte voor startups, scale-ups en innovatie tijdens Gastvrij Rotterdam

Gastvrij Rotterdam en Horecaplatform HorecaNetwerk.nl bundelen hun krachten met het Horeca Netwerk Meet-Up Paviljoen. Dit paviljoen biedt startups, scale-ups en andere aanbieders van leuke, relevante en innovatieve producten voor de horeca de kans zich te presenteren tijdens de driedaagse horecavakb...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Niet alleen de lakens worden (wit)gewassen in Amsterdams hotel

Als je een exploitatie- of DHW-vergunning aanvraagt, controleert het bestuursorgaan onder andere je ‘integriteit’. Als hij daaraan twijfelt, is er misschien wel een reden om je aanvraag af te wijzen. Voor de zekerheid kan het bestuursorgaan je aanvraag ter controle doorsturen naar het La...

Hotelketens Achtergronden
Invast Hotels - Nederlandse Hotelsteden Index 2019: Amsterdam aan kop, Amersfoort verrassend derde

In het grootste gedeelte van de steden wordt een bezettingsgraad tussen 75% en 80% behaald. Verder is opmerkelijk dat Amersfoort een relatief hoge bezettingsgraad heeft behaald in 2018. In de volgende grafiek wordt de gemiddelde kamerprijs weergegeven. Hiermee wordt duidelijk dat hoewel Amersfoort e...

Economie Toerisme
Aantal overnachtingen in eerste kwartaal toegenomen

Het aantal overnachtingen in de Nederlandse logiesaccommodaties bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 18,3 miljoen. Dat is bijna de helft meer (46 procent) dan in dezelfde periode in 2012, toen 12,6 miljoen gasten in de logiesaccommodaties verbleven. Door de toename van het aantal hotelovernac...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: