Interview: breng je B&B in kerstsfeer

21 december 2018 | José Mast

Gasten die in deze donkere dagen een B&B bezoeken, weten een feestelijke sfeer te waarderen. Daarom doen veel gastvrijheidsondernemers er in december een schepje bovenop voor een warme sfeer. Kleine moeite, groot plezier. Hoewel sommigen het wel een beetje overdrijven. Twee gastvrouwen geven een kijkje in de kamer.

Fanny Coppers kijkt met veel plezier terug op de kerstshows die ze vijf jaar lang heeft gegeven in B&B La Belle Meuse in Well. Niet zozeer voor de gast, maar vooral om de dorpsbewoners en de lokale ondernemers een keer te laten meegenieten van het prachtige interieur. “Niets was te gek: een engel en linten boven het bed, een kandelaar in de douche en natuurlijk een feestelijk gedekte tafel. We wilden op die manier plaatselijke zelfstandigen de kans geven zich te presenteren, zoals onze styliste Angelique, een nagelstyliste en een bloemist. We maakten er een kleine fair van en wij investeerden in de aankleding.”

De kerstshows zijn inmiddels met een grote klapper afgesloten, maar voor de gast kleden Fanny en haar man Ron de B&B nog altijd gezellig aan. Decoraties worden afgestoft of krijgen een lik verf en worden vrolijk hergebruikt. Maar elk jaar komt er ook wel weer wat nieuws bij. “Ik werk samen met Angelique, die zelf decoraties maakt en verkoopt via haar webwinkel Liekenzo,” vertelt Fanny. “Onze B&B is haar etalage. Samen zijn we dagen bezig om alles in kerstsfeer te brengen. We doen veel met groen – ingespoten natuurlijk om brandgevaar uit te sluiten – en iedere kamer krijgt een eigen kerstboom. Een houten kerstboom op een lampvoet geven we soms een ander kleurtje. Het ene jaar zetten we er waxinelichtjes op, het andere jaar hyacinten. In de douche zetten we nu geen engel meer, maar aan het handdoekenrekje hang ik nog wel groen en ballen. Ook onder de douche mag de kerstsfeer voelbaar zijn.”

Extra boekingen krijgt ze er niet mee, maar versieren hoort nu eenmaal bij La Belle Meuse, vindt Fanny. “Het is veel werk, juist omdat we zoveel met vers groen werken. Gelukkig is het in de periode na Sinterklaas door de week vaak wat rustiger, zodat we er geen gasten voor hoeven af te zeggen. We vestigen niet speciaal de aandacht op de decoraties, het is voor de gast een verrassing. De reacties zijn heel enthousiast. Ze blijven kijken! Alle sfeermakers zijn te koop en gasten maken daar ook graag gebruik van.”

Design in Alkmaar

Op 6 december staat bij Carla Smit, eigenaar van Design B&B Graaf Jan Alkmaar, de styling van haar B&B op de agenda. De hele dag is ze dan in de weer met kerstbomen voor binnen en buiten, rendierkussens, kerstdecoraties en kransen voor aan de toegangsdeur. De veranda beneden krijgt een slinger met lichtjes, zodat ook het uitzicht voor de gast volledig in stijl is. Gasten komen ervoor terug, is de ervaring van Carla. “Ze genieten graag hier van de kerstsfeer. Een stel gasten komt om deze reden al drie jaar terug.”

Design is voor Carla een manier om zich te onderscheiden van de vele B&B’s die Alkmaar rijk is. “Ik wilde alles nieuw hebben en zó mooi dat je, bij wijze van spreken, met je ogen open zou willen slapen. Er ligt een oogstrelend limoengroen karpet. De zwartgroene stoeltjes van Vitra zijn niet alleen mooi, maar zitten ook ontzettend lekker. Er staat een kingsize boxspring. Je kunt je tanden poetsen boven een design waskom. We hebben niet bespaard op de kwaliteit van de materialen en de gasten zien dat. Ik krijg er regelmatig complimenten over.”

Bij een onderscheidende inrichting hoort ook extra service, vindt Carla. “Ik overdrijf altijd een beetje. Ik ontvang gasten met zelfgebakken appeltaart en slagroom. Dan zitten ze meteen bij binnenkomst al te stralen. Op de kamer staat een welkomstdrankje, zakjes chips en de minibar is gevuld. Deze extra’s horen bij de overnachtingsprijs. Ook het ontbijt is koninklijk en royaal. Onze gasten kunnen er makkelijk een lunchpakket van maken en de meesten doen dat ook.”

Het ontbijt is in december in kerstsfeer, maar hoe dat eruitziet, blijft een verrassing. “Ik wil geen verkeerde verwachtingen wekken met een ontbijtfoto. Mijn ontbijt is elke dag anders met verse streekproducten. Als je 14 dagen hier bent, heb je 14 dagen een ander ontbijt. Daarom maak ik er geen foto’s van. Het gaat om het verrassingseffect.”

Decoratiebudget

Voor een design B&B is het belangrijk om af en toe wat nieuws aan te schaffen. Carla maakt daarvoor regelmatig een decoratiebudget vrij. Het budget varieert, het kan om (schilder)onderhoud gaan of nieuwe woonaccessoires. “Als ik iets tegenkom dat past bij de stijl, dan koop ik het, zoals een lampje, een kunstwerk, geurstokjes, decoratiekussens en dergelijke. Dat boek ik als ‘aanschaf kleine inventaris.’ Het leuke is dat gasten het soms willen kopen. Dat mag altijd, want dan kan ik weer vernieuwen. Op die manier verkoop ik wel eens kussens bijvoorbeeld. Of lekkere vanille-geurstokjes.”

Niet alleen met Kerstmis zet Carla een stapje extra, maar ook met Pasen. Dan zet ze bijvoorbeeld op de ontbijttafel een paar wollige schaapjes. En als ze weet dat een gast jarig is of pas getrouwd, versiert ze de kamer. “Daar heb ik nog nooit iets extra’s voor gerekend. Bovendien kan ik slingers altijd hergebruiken. Ik vind het leuk als ik eraan kan bijdragen wanneer gasten iets te vieren hebben. Ik wil iets betekenen voor mensen. Dat is mijn drijfveer. Als ze weggaan, uitgerust, enthousiast en met een glinstering in de ogen, ben ik de hele dag blij.”

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: