Interview: Britt Willemsen

21 juni 2013 |
Interview: Britt Willemsen<

Gedrild op de Hoge Hotelschool in Breda maakte ze op jonge leeftijd de switch naar de bed & breakfast-sector. “De spontaniteit en extra aandacht die je gasten kunt geven, miste ik in de hotellerie”, vertelt
eigenaresse Britt Willemsen vanuit haar Villa BBB in Oosterhout. Een succesvolle opening, positieve reviews, ervaring met een oplichter en een uitbreiding van twee suites – de onderneemster maakte het allemaal mee.

Ontbijt met glutenvrije broodjes op bed, rozenblaadjes voor het bruidspaar, speciale koffiekoeken voor een Spaanse gast, oplader voor de iPhone of een poef voor extra comfort? Britt gaat op pad en regelt het voor haar gasten. Niets is haar te gek. In het Noord-Brabantse Oosterhout opende Villa BBB in 2011 de deuren voor zowel toeristische als zakelijke gasten. “Ik heb mezelf nooit te jong gevonden om een b&b te starten. Het is dat mensen het tegen me zeiden – ‘goh, je bent wel jong’ – maar daarvoor stond ik er nooit bij stil. Het zit in mijn karakter om zelf te ondernemen. Ik kom uit een ondernemersfamilie en wilde altijd wel ‘mijn eigen ding’ doen”, vertelt Britt.

Actief ondernemen
Het pand waarin Villa BBB is gevestigd, stond leeg. Britt greep haar kans en ging met een ondernemersplan naar de bank. “De opening verliep succesvol (ondertussen klopt de onderneemster het af op de houten tafel) en ik mag niet klagen. De gemeente was positief, want het toerisme werd bevorderd. Je moet actief zijn en meegaan in de tijd. Als ik alleen van toeristen en zes suites moet leven, is dat niet rendabel. Lees je echt heel goed in en doe vooral marktonderzoek. Ik wist dat ik me wilde richten op de zakenmarkt, daar is behoefte aan in Oosterhout.” Steeds de uitdaging zoeken en op de hoogte zijn van de ontwikkelingen, is het devies van de Oosterhoutse.

Boekingssites
Sinds een aantal weken is Villa BBB te vinden op booking.com. De eigenaresse vond het in eerste instantie moeilijk om deze beslissing te nemen. “Je kunt er eigenlijk niet omheen. Je kunt eigenwijs blijven en alleen op de kleine websites staan, maar iedereen boekt en zoekt toch via booking.com. Mensen zoeken de grote jongens. Ik geloof niet in kortings- of veilingswebsites met mijn b&b. Ik vind het niet eerlijk tegenover gasten die wel de hoofdprijs betalen. Ik denk dat het voor een b&b niet rendabel is om daaraan mee te doen. Bij booking.com heb je wel weinig te zeggen, de site bepaalt het. Je kunt niet goed uitdragen wie je bent en dat vind ik soms moeilijk.”
“Als gasten de keuze hebben gemaakt om te overnachten in Oosterhout, kiezen ze al voor een bijzondere stad. Daar willen ze dan een unieke ervaring bij en die kan Villa BBB bieden. Daar doe ik mijn best voor en streef ik naar. Gasten moeten bij mij het gevoel hebben: ‘Waar maak je dit mee?’ Of: ‘Wow, dit was een beleving, dit heb ik nog nooit meegemaakt!’ Mensen hebben het geld wel, maar het is aan jou de kunst om iets unieks te bieden. Als ze een nachtje weg gaan, dan doen ze het goed en geven ze best geld uit. Gelukkig zijn er ook zakenmensen en bedrijven die geld uitgeven in de b&b-sector.”

Lees het volledige interview in dit nummer van Bed & Breakfast

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Columns Blog
Column: feestelijke decembermaand

Als kind vond ik Sinterklaas het mooiste kinderfeest dat er bestond. In mijn jonge jaren was hij de man van de cadeaus en niet de Kerstman. Vergezeld van zijn zwarte knechten, daar hoorde je destijds niemand over, kwam hij uit Spanje met de stoomboot. We keken naar zijn aankomst op de tv en dan kreg...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Advertorial
B&B’s citytrip Londen

Na een dag vol sightseeing in een wereldstad genieten van een afternoon tea met scones en huisgemaakte clotted cream; Engelser wordt het niet. En al helemaal niet in een Bed and Breakfast in Londen. Je verblijft dan in een klassiek, okerkleurig pand dat het goed doet op ansichtkaarten. Of in een lux...

Rabobank: horeca herstelt zich van zwakke start, marges onder druk

De Rabobank publiceerde de Horeca en Recreatie-update van november 2019. Hierin lezen we dat de omzet in de sector daalde in het eerste kwartaal van 2019. Het beeld was echter wisselend. Voor restaurants en drinkgelegenheden steeg de omzet namelijk 0,6%, maar het volume nam wel af met 0,2%. Bij logi...

Toerisme Achtergronden
Nederlandse logiesaccommodaties trokken afgelopen zomer 10 miljoen gasten

Nederlandse logiesaccommodaties trokken tijdens de zomermaanden juli en augustus 2019 bijna 10 miljoen gasten, 420 duizend (4,4 procent) meer dan dezelfde maanden een jaar eerder. In totaal waren deze gasten goed voor bijna 35 miljoen overnachtingen, bijna 2,5 miljoen (7,6 procent) meer. De huisjest...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Lees Nu
Columns B&B Logement No5
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: