Interview Chocolat b&b Maastricht: “Als gastgever kun je veel goedmaken”

Auteur: Redactie
18 september 2012
Interview Chocolat b&b Maastricht: “Als gastgever kun je veel goedmaken”

Monique Dudok vindt het een verrijking om gasten te ontvangen in haar bed & breakfast in het centrum van Maastricht. En al is het gastenboek één lange lofzang, toch zegt ze: “Veel beginnende bed & breakfast-houders onderschatten de hoeveelheid werk. Om rijk te worden moet je geen b&b beginnen, het is leuk voor erbij.”

In maart 2011 begon Monique Dudok met Chocolat b&b Maastricht, zoals het logeeradres volledig heet. Op de vraag hoe ze de b&b zou beschrijven, antwoordt ze: “Je ziet het zelf. We hebben een bed & breakfast voor het hogere segment. Zeer geschikt voor paren en stelletjes die voor een paar dagen Maastricht aandoen of een romantisch weekend weg willen. De bed & breakfast is van mijn man Evert en mij samen, maar door zijn drukke baan is hij veel in het buitenland en meestal alleen in het weekend thuis.”

Persoonlijk

Gestart in crisistijd, na een flinke verbouwing van en investering in het pand, en dat in de stad die gemeten naar aantal inwoners de hoogste concentratie b&b’s van het land kent. Wist het echtpaar waar het aan begon? Monique: “Over de branche als geheel kan ik niet zoveel vertellen, moet ik bekennen. Mijn man en ik hebben wel heel veel ervaring met hotels, vanwege zijn baan binnen het topmanagement van het lucht- en ruimtevaartconsortium EADS. Veel hotels zijn verschrikkelijk onpersoonlijk. In Maastricht heb je veel leuke bed & breakfast-ondernemers. Iedereen is op zijn eigen niveau uniek, maar bovenal persoonlijk. Wij runnen een luxe b&b en zijn eerder concurrent van de hotels dan van andere bed & breakfasts, denk ik.”

De kamerprijzen van Chocolat variëren van 125 euro door de week tot 175 in het weekend en tijdens evenementen, wat de bewering van Monique bevestigt.

München, Maastricht

Na 26 jaar in Duitsland te hebben gewoond en gewerkt, deed zich door een voorval met hun woning in München de kans voor om te verhuizen. “Ik kom uit Venlo en ben een echte Limburgse. Ik wilde terug naar mijn roots en had geen zin meer om als ‘vreemde’ in het buitenland te zijn. En waar mijn man ook moet werken, voor hem maakt het niet uit waar ik woon. De keuze viel op Maastricht en ik moet zeggen: ik heb me nergens zo snel thuis gevoeld.”

Monique, die van huis uit schoonheidsspecialiste is – ze volgde in München een opleiding en had er een eigen salon – wilde vanaf de verhuizing naar Maastricht graag mensen over de vloer hebben en blijven werken. Alleen thuis zitten was voor haar geen optie. Daarom viel de keuze op een bed & breakfast.

Tijdsdruk

“Vanaf het begin wilde ik schoonheidsbehandelingen op basis van chocolade aanbieden, vandaar ook de naam van onze b&b. Door de drukte rondom de dagelijkse gang van zaken is dat op de lange baan geschoven. Wel wil ik met een Nederlandse uit Frankrijk dit najaar beginnen met kookworkshops waarbij chocolade de hoofdrol speelt”, vertelt Monique.

Maar er gebeurt méér bij Chocolat. Zo wilde een gast vanuit de b&b trouwen, kwam de voormalige president van Litouwen er voor een high tea, en tijdens de kunst- en antiekbeurs TEFAF in het MECC worden etentjes en vernissages georganiseerd.

Een bezettingsgraad van 70 procent en het merendeel van de tijd alleen de verantwoordelijkheid hebben toont de tijdsdruk waaronder Monique opereert. Maar ze legt uit: “Ik heb wel hulp. Eén van mijn zussen helpt en ik heb een studente die hier werkt. Je moet wel van de omgang met mensen houden. We willen onze gasten compleet verzorgen. We streven perfectie na, dat zijn we ook verplicht aan de prijzen die we vragen. Ik krijg heel veel energie van het contact met de gasten. Dat is echt een verrijking. Maar de boodschappen en het wassen van het bad- en beddengoed vreten energie. We overwegen om in het weekend een minimaal aantal overnachtingen van twee in te stellen.”

Monique heeft verder opnieuw kennisgemaakt met de Nederlandse overheid. “Het verzamelen van al die bonnetjes... Zo vroeg de Belastingdienst laatst waarom de kassabonnen van de boodschappen uit de supermarkt niet op naam stonden.”

Geen IKEA

Gasten worden ontvangen in een prachtig gerenoveerd herenhuis aan het stadspark in het centrum van Maastricht. De b&b telt twee gastenverblijven van circa 30m2, die zijn voorzien van alle moderne gemakken. De ruimtes zijn strak en toch warm ingericht. Het sanitair ziet er weldadig uit. Uiteraard zijn er verwijzingen naar chocolade en cacao. Chocolaatjes op tafel, foto’s van cacao aan de muur en de dvd van de speelfilm Chocolat bij de televisie aan het voeteneinde.

“Zelf wonen we in een luxe huis dat we helemaal hebben opgeknapt. Het zou dan vreemd zijn als we de gastenkamers zouden inrichten met IKEA-spullen. We ontvangen veel internationale gasten en vrienden. De helft van onze logees komt uit Nederland, de rest van daarbuiten. We hebben heel veel positieve ervaringen en echt leuke gasten. Ik heb nog geen vreemde verzoeken of rare wensen gehad. Wel valt me op dat jongere gasten onverschilliger zijn. Oudere mensen zijn wat dankbaarder en tonen meer respect. Een keer had een ouder stel het bed al afgehaald, anderen brengen zelf de vaat naar beneden. Twee jonge stellen uit Spanje hadden daarentegen de kamers in een verschrikkelijke staat achtergelaten, waarbij we het kaarsvet uit de vloerbedekking moesten strijken.”

Registreren

Als tip geeft Monique alle bed & breakfast-houders mee: “Registreer je gasten. Maak een kopie van hun paspoort of identiteitskaart, of noteer in ieder geval het nummer. Zo kun je ze makkelijker achterhalen mocht er iets mis gaan. Volgens mij zijn b&b-houders dit trouwens verplicht te doen.”

Wanneer gasten reserveren, wordt op de site gevraagd of ze de helft van de rekening op voorhand willen betalen. Hebben Monique en Evert dan al vervelende voorvallen meegemaakt? “Nee hoor”, vertelt de b&b-houdster. “Dat doen we alleen bij reserveringen die ver vooruit worden gemaakt. Het weer is nogal wisselvallig. We willen dan niet dat mensen kort voor aankomst zeggen: ‘Het is slecht weer, laat maar zitten.’ Die paar gasten die in het afgelopen jaar geen contant geld bij zich hadden, heb ik de rekening nagestuurd en binnen een dag werd het geld overgemaakt. Op termijn wil ik wel een pinapparaat hebben.”

“Mensen die er een paar daagjes uit zijn, zijn positief gestemd. De gasten bij Chocolat maken het zichzelf gezellig met gratis drankjes op de kamer bij de open haard.” Het lijkt allemaal als vanzelf te gaan, toch besluit Monique treffend: “Als gastgever kun je veel goedmaken”. En dat klopt bij Chocolat als een bus.

BBN15

Overig nieuws