Interview: de kracht van gastheerschap

Auteur: Redactie
18 maart 2012
Interview: de kracht van gastheerschap

In het centrum van Bergen op Zoom – bekend om haar indrukwekkende geschiedenis, gemoedelijke sfeer en authentieke gebouwen – siert b&b De Drie Scheepkens de Engelsestraat. Een gesprek met eigenaren Alfred Oskamp (55) en John Mangelaars (49) over het succes van hun b&b, vier tulpen, de zakelijke gast, passie voor gastheerschap en de lokale samenwerking.

In december 2007 startte De Drie Scheepkens. “Het idee kwam spontaan: de oudste zoon verliet het huis en toen hadden we een ruimte over. Door onze ervaring met b&b’s in het buitenland vonden we het leuk om het te proberen met één kamer. We merkten al meteen dat we de diversiteit aan gasten leuk vonden. Dat leidde tot een snelle verbouwing: één badkamer en twee extra kamers”, vertelt Alfred.

De Drie Scheepkens straalt klasse en luxe uit. Het verblijf is gevestigd in een authentiek, historisch pand. De Avondster, een Nederlands dagblad dat in 1940 als eerste krant door de Duitse bezetter werd verboden, werd er ooit gedrukt. De naam De Drie Scheepkens ontstond omdat de toenmalige eigenaar al twee panden bezat.

Herbouwen in historische stijl

In eerste instantie wilde de gemeente appartementen in het gebouw maken. Oskamp en Mangelaars kozen echter voor een kopie van het historische gebouw, en de gemeente ging daarin mee. “Wij hebben het pand in de historische stijl laten herbouwen. De renovatie duurde negen maanden. We hebben nu riante kamers. Het perceel heeft een pure uitstraling met een persoonlijke sfeer. Dit wilden wij terug laten komen”, licht John toe.

Het duo heeft affiniteit met vastgoed. Naast de b&b hebben ze een eigen makelaarskantoor. Dat startte van de ene dag op de andere, toen ze het tien jaar geleden “het beu waren om voor een baas te werken”. Met een financiële achtergrond en eigenschappen als gedrevenheid en “altijd goede producten willen leveren”, bestaat het kantoor nog steeds. “Ons motto is: we doen het goed, of niet”, aldus Alfred.

Stijlvol en luxe

Het koppel zit vol ambitie en wil alles perfect uitvoeren. Dit blijkt uit de uitstraling van De Drie Scheepkens. Dat begint al in de brede hal met moderne kunst en een tafel vol lokale informatie voor de gast. De ruime ontbijtzaal biedt een keur aan klassieke literatuur en een blik op de royale tuin. “Wij streven naar constante kwaliteit en willen niet verslappen. Dat is ook onze kracht. Wij willen het luxe gevoel creëren. Wij lopen als extra service bijvoorbeeld mee naar de parkeergarage, of we leggen van tevoren uit dat de TomTom niet altijd de juiste route aangeeft. Wie bij ons boekt, mag ook wat verwachten. Onze persoonlijke benadering en de ‘klantfeeling’, dat is onze charme”, zegt John.

De zakelijke gast

De sleutel naar het succes zit ook in het bijblijven op het gebied van trends en aanpassingen. “Wij zijn iedere dag bezig met de b&b. We streven naar professionalisering en uiten dat ook. Op dit moment ontvangen wij veel zakelijke gasten. Dan ga je niet investeren in een dure televisie, maar wel in het snelste draadloze internet. Dat is de behoefte van de gast”, weet John. Alfred voegt daaraan toe dat er voorheen één lange tafel in de ontbijtzaal stond. Zakelijke gasten hebben echter behoefte aan privacy en daarom kozen de b&b-houders voor aparte tafels. “De zakenlui zijn net wervelwinden bij het ontbijt. Dan weet ik wat ik moet aanbieden om het luxe gevoel te creëren”, aldus Alfred, die altijd het ontbijt verzorgt. De zakelijke gast zegt de kleinschaligheid en de persoonlijke aandacht van De Drie Scheepkens te waarderen.

Doordat de eigenaren zelf ondernemers zijn en bedrijven kennen, hebben zij aanknopingspunten om de zakelijke gast te benaderen. Alfred: “Ik zeg heel gemakkelijk op een avond: ‘plof er maar bij’, en ik schenk een wijntje in.” Tijdens de jaarwisseling schoven de gasten aan bij het privéfeest van Alfred en John. “Dat was heel bijzonder, de gasten in onze woonkamer. Ik vind het erg leuk om mensen om me heen te hebben.”

Niet op een eiland

Het duo zoekt een balans tussen het ontvangen van terugkerende gasten en passanten. “Wij willen geen ‘nee’ verkopen en werken daarom samen met andere b&b-eigenaren in Bergen op Zoom. We willen onze passanten niet tekortdoen. Het runnen van de Drie Scheepkens is voor ons een fulltime baan, naast het beheren van het makelaarskantoor. Ook hebben we goede contacten met de VVV. We hadden de explosieve groei van het aantal zakelijke gasten nooit verwacht. Onze bezettingsgraad is meer dan negentig procent en we hebben een omzet van 77.000 euro. Een b&b beheren is niet hetzelfde als ‘ik gooi een logeerkamer vol, en ik ben er’. Er komt echt meer bij kijken om succes te hebben. Wij denken ook dat b&b’s elkaar niet moeten concurreren, maar moeten helpen. Wat dat betreft oriënteren wij ons breed en leven we niet op een eilandje”, vertelt John.

Met innoveren kan een onderneming zich onderscheiden, vindt het stel. Steeds nieuwe ideeën hebben, lijkt het speerpunt te zijn. Een klein voorbeeld is de aanschaf van een pintautomaat. John: “Door de komst van meer zakelijke gasten werd pinnen steeds belangrijker.”

Niet mooier maken

‘Stijlvol, gemoedelijk, luxe, gastheerschap en kwaliteit’ zijn de woorden die volgens Alfred en John De Drie Scheepkens omschrijven. Wat het verblijf bijzonder maakt, is dat de verwachtingen worden overtroffen. De foto’s op de website geven precies weer hoe de kamers eruitzien. “What you see, is what you get”, zegt Alfred. “Gasten zijn altijd verbaasd dat alles net zo ruim is als op de foto’s. Wij maken het niet mooier dan dat het is.”

Daar bovenop komt een extra dosis service die de verwachting overtreft. Een uitgebreid ontbijt waarbij de eigenaren niet te beroerd zijn om iets extra te bakken, een koelvitrine om net even die luxe uitstraling weer te geven en het niveau van gastheerschap om de gast zich thuis te laten voelen. “Wij streven naar het niveau van een vijfsterrenhotel. Je moet wel je grenzen kennen, want het moet beheersbaar blijven. Wij gaan niet voor mensen hun auto parkeren”, zegt John. Alfred concludeert: “We hebben nu vier tulpen en we kunnen er vijf krijgen, maar dan moet je op je tenen lopen. We voldoen nu aan de verwachtingen met nét een stapje meer. Het persoonlijke karakter, de aandacht en de kleinschaligheid – dat is precies De Drie Scheepkens.”

BBN15

Overig nieuws