Interview: deze B&B ontving al 25.000 gasten

26 oktober 2018 | Thijs Jacobs

Gasten vinden In de Lavinde minstens drie tulpen waard, maar door de gedeelde badkamers en het ontbreken van wastafels op de kamers worden het er nooit meer dan twee. Toch doen eigenaars Annie en Toon Lentjes hun best als hadden ze er vijf. “Onze prijskwaliteitverhouding, daar kan geen vijf-tulpen-B&B tegenop.”

Aan het begin van de fietsroute naar Praag, iets over de helft van het Pieterpad en op het kruispunt van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella en de Hanzenstedenroute ligt Millingen aan den Rijn. Een walhalla voor aanbieders van gastenkamers, waar Annie Lentjes in 1991 de allereerste Bed & Breakfast startte. “Op een avond kwam ik bij de snackbar twee dames met een rugzak tegen die vroegen naar een Bed & Breakfast. ‘Die hebben we hier niet,’ zei ik nog. Maar meteen wist ik: dát ga ik doen met ons grote huis!”

Gasten via de veerman

Dat grote huis buiten de bebouwde kom hadden Annie en Toon overgenomen van Annies ouders, die naar het dorp waren vertrokken. Toon had er een extra woonruimte in gebouwd voor het geval zijn schoonouders heimwee kregen. Maar ze kwamen niet terug en een Bed & Breakfast was geboren. “De eerste gasten kregen we doordat de veerman en de cafébaas naar ons doorverwezen. Toen Bedandbreakfast Nederland begon, hebben we ons direct aangemeld.”

Aan publiciteit had In de Lavinde geen gebrek. Als één van de eerste accommodaties met een tuinhuisje – dat toen nog de status van een boomhut had – stonden ze in alle bladen: van Seasons en Grasduinen tot Libelle. Seizoenen lang waren alle tien de bedden bezet. Pas na tien jaar kwam er concurrentie. Daar zijn Annie en Toon nu blij mee. “Zes gasten per dag vinden we tegenwoordig wel genoeg. Soms willen we zelf even bijtanken, dan zetten we een kruis in de agenda. Anders loopt het van Pasen tot en met de herfstvakantie achter elkaar door.”

Geen badkamers erbij

In 2011 en 2018 werd In de Lavinde verkozen in de top 3 van de Beste B&B van Nederland in de categorie 2 tulpen. Een mooie bekroning op het harde werk. “Ik ben een perfectionist,” zegt Annie. “Ik doe voor 2 tulpen niet minder mijn best dan voor 5. Daardoor hebben we altijd goede reviews en hoge cijfers voor de hygiëne, comfort en gastvrijheid. De tuin is altijd mooi, precies zoals ik het voor mezelf wil hebben. En een gastvrije ontvangst vind ik ook heel belangrijk. Ik zeg altijd tegen Toon: ‘Als ik met een chagrijnig hoofd de deur opendoe, zeg het tegen me, dan stop ik.’ Ik wil mijn gasten blijven ontvangen alsof het de allereerste keer is.”

Toch steekt het wel een beetje dat al die inspanningen niet leiden tot meer tulpen. “Gasten moeten de badkamer met maximaal één ander stel delen. Daarom hebben we ook kleine prijsjes: 52 tot 62 euro voor twee personen. Een uitstekende prijskwaliteitverhouding, maar daar worden we niet op beoordeeld. In het hoge segment kan die prijskwaliteitverhouding wel veel ongunstiger zijn, maar door de luxe voorzieningen krijgt zo’n B&B dan toch 5 tulpen. Ook als het als het niet altijd schoon is en de tuin is uitgebloeid.”

In de Lavinde zou het aantal tulpen kunnen opkrikken door badkamers bij te bouwen, maar daar voelen Annie en Toon op hun leeftijd niets voor. “Dan liever twee kamers minder verhuren, zodat ieder stel een eigen badkamer op de gang heeft. Soms doen we dat ook, als gasten per se een eigen badkamer willen. Dan betalen ze een iets hogere prijs. Maar twee slaapkamers verhuren met één badkamer levert voor ons toch meer op.”

Altijd maar wifi…

In 26 jaar hebben al 25.000 gasten In de Lavinde geslapen. Er is veel veranderd in die tijd, vindt Annie. “Gasten zijn veeleisender geworden. Ze willen niet meer verrast worden en ze zijn gefocust op reviews. Soms is het eerste wat ze vragen als ze binnenkomen het wifi-wachtwoord. Dan kom je toch niet aan je rust toe?”

Ook het eindeloze mailen staat haar wel eens tegen. “Vroeger zette je een telefonische afspraak in je agenda en dan was het klaar. Nu zit je soms wel vijf of zes keer achter de computer voordat je boeking binnen hebt. Maar soms staan ze ook plotseling op de stoep, omdat ze van tevoren niet wisten hoe ver ze zouden komen op hun wandel- of fietsroute.”

Nu Annie 66 en Toon bijna 70 is, is het de vraag hoe lang ze nog doorgaan met de B&B. “Mijn dochters nemen de B&B niet over; die hebben gezien hoe hard ik er altijd voor heb gewerkt. Eén dochter wil hier wel wonen en haar eigen bedrijf vestigen, maar ik kan nog geen afscheid nemen van de plek. Mijn geest is er nog niet aan toe. De beslissing om hier ooit weg te gaan, dat wordt de moeilijkste beslissing in het bestaan van onze B&B.”

Meer over tulpen

Op Bedandbreakfast.nl prijken B&B’s met tulpen bovenaan in het zoekresultaat. Bovendien kunnen sitebezoekers filteren op tulpen. In 2017 hebben 23.000 bezoekers daarvan gebruikgemaakt en in 2018 al 15.500, blijkt uit cijfers van Bedandbreakfast Nederland. Verreweg de meeste gasten filteren op 4 of 5 tulpen.

Om voor één of meer tulpen in aanmerking te komen, moet een B&B voldoen aan minimale vereisten, de zogenoemde basisnormen. Daarnaast moeten B&B’s in de categorieën van 2 tot en met 5 tulpen voldoen aan keuzenormen, waarmee ze extra punten kunnen behalen. Hoe meer tulpen, des te meer verplichte normen. De normenlijst bestaat uit 9 verschillende onderdelen: privacy en veiligheid, licht/klimaat en elektra, bed en meubilair, sanitair, ontbijt, netheid en onderhoud, gastvrijheid, niveau en algemene voorzieningen.

Bij de classificatie van een B&B wordt niet gekeken naar de prijs. Over het algemeen is een B&B met 4 of 5 tulpen wel duurder, maar de prijs is ook sterk afhankelijk van bijvoorbeeld de locatie. De kwaliteit van een B&B, bijvoorbeeld de kwaliteit van de dienstverlening, komt op Bedandbreakfast.nl tot uitdrukking in de reviewscore: een gemiddelde van alle beoordelingen van gasten.

Kijk voor meer informatie op www.bedandbreakfastclassificatie.nl en klik op Tulpenwijzer.

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Onderzoek hygiëne in hotels: vijfsterrenhotels viezer dan driesterrenhotels

Of het nu voor een familievakantie of een zakenreis is, de kans is groot dat je in de toekomst in een hotel verblijft. Hoewel je bepaalde aspecten van de accommodatie kunt aanpassen, blijft één factor buiten je controle: het aantal ziektekiemen op de kamer. Hoe 'bacteriebeladen' zijn hotelkam...

Achtergronden
Sommige hotels laten geen geleidehonden toe

Mensen met een functionele of psychische beperking kunnen met de hulp van een geleidehond zelf boodschappen doen, naar de dokter gaan of een uitje ondernemen. Ondanks de wettelijke bepaling dat een geleidehond altijd welkom is, geeft veertig procent van de geleidehondgebruikers aan het afgelopen jaa...

Internationaal Tech
Robots ontslagen bij Japans robothotel

Het Japanse hotel Henn-na heeft de helft van haar 243 robotwerknemers de deur gewezen, zo meldt The Wall Street Journal. Dit gebeurde nadat bleek dat de robots juist zorgden voor meer menselijke arbeid in het hotel, in plaats van minder werk(druk) voor de menselijke personeelsleden. In de Amerika...

Awards Booking.com Internationaal
Rust is meest gastvriendelijke bestemming van Duitsland

Vorige week heeft Booking.com voor de zevende keer de 'Guest Review Awards' vergeven. Niet alleen accommodaties maakten kans op zo'n award, voor het eerst werden ook overzichten gepresenteerd van de meest gastvriendelijke plaatsen per land. In Duitsland eindigde Rust, de thuishaven van E...

Hotel Achtergronden
De turndownservice in hotels en B&B's is goud waard

De turn down service (of turndownservice) is een essentieel onderdeel van de gastenbeleving in hotels, B&B's en zelfs in sommige Airbnb properties. Het zal wellicht niet lang meer duren totdat ook vakantieparken de turn down service, zoals we die in hotels kennen, uitbreiden. Onder deze serv...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang maandelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: